Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha. Es pressuposa un correcte domini de l'expressió oral i escrita.
El curs ofereix orientacions per a la docència de la literatura catalana a l’ensenyament secundari. Proporciona formació molt pràctica sobre recursos i instruments docents, a partir d’exemples i textos concrets.
En acabar el curs l’estudiant haurà de mostrar un domini raonable del comentari de text i capacitat de dissenyar classes sobre textos literaris amb activitats didàctiques adequades.
1. Marc normatiu i programes (ESO, Batxillerat i PAU). L'ensenyament de la literatura en l'actualitat.
2. El comentari d'un text i l'aplicació a l'aula. Literatura i llengua al Batxillerat. Pautes i exemples.
3. Anàlisi d'una tradició literària i aplicació a l'aula. Pautes i exemples.
4. Presentació d’una obra literària. Recursos i models.
5. Tria de lectures i cànon. El paper de les dones escriptores.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 1 | 0,04 | 2, 12 |
Debats i discussions sobre textos | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 13 |
Pràctiques d'aula | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 8, 9, 10, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge basat en problemes (ABP) | 3 | 0,12 | 4, 7, 8 |
Aula invertida | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 10, 11, 15 |
Presentació oral de projectes docents | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Recerca bibliogràfica i documentació | 1 | 0,04 | 15 |
Treball en grup | 4 | 0,16 | 1, 6, 8, 9, 11, 12, 15 |
Treball personal (preparació de treballs, activitats i projecte) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14 |
Aquest és un curs fonamentalment pràctic, que requereix la presència i la participació de l'alumnat. Hi dominen, doncs, les activitats a l'aula (debats i discussions, pràctica de comentari, anàlisi de textos, ressolució de reptes) i l'aprenentatge per mitjà del taller participatiu, tot plegat amb la intenció que els alumnes presentin el seu projecte docent a les darreres setmanes del curs (per parelles o individualment).
Durant el curs, els alumnes hauran de llegir o consultar algunes obres literàries (se n'informarà el primer dia de classe). També s’hauran de llegir altres textos breus per treballar i comentar a classe, que estaran disponibles al Campus virtual.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el primer dia de l’assignatura i es penjarà al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de classe i ressolució d'un repte | 20% | 35 | 1,4 | 2, 3, 4, 8, 10, 11 |
Comentari escrit d'una poesia amb propostes didàctiques | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Guia de lectura d'un relat | 10% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 13 |
Participació activa en els espais docents i assistència a classe | 10% | 45 | 1,8 | 2, 3, 12 |
Presentació d'un projecte docent | 40% | 25 | 1 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15 |
El sistema d’avaluació s’organitza en quatre blocs:
(1) Realització i lliurament a l’aula de les activitats i reptes proposats (amb un pes global del 20%)
(2) Lliurament d'un comentari escrit d’una poesia amb propostes didàctiques (20% de l’avaluació)
(3) Preparació per escrit de la guia de lectura d’un relat i intervenció oral en el debat a l’aula (10% de l’avaluació)
(4) Elaboració i presentació oral d’un projecte docent de disseny d'una classe (en parelles o individualment) (40% de l’avaluació)
(5) Participació activa en els espais docents i assitència a classe (10% de l'avaluació)
Per aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
Els treballs que no es lliurin en el termini establert significaran un 0 a l’avaluació. Les activitats de classe que no es realitzin i lliurin a l’aula el dia indicat no seran recuperables i es qualificaran amb un 0 a l’avaluació. L’assistència a classe durant les presentacions orals dels projectes serà obligatòria.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa s'informarà (per Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat el comentari de text escrit sobre una poesia i no hagi realitzat la presentació oral del seu projecte docent.
La recuperació consistirà en la presentació individual del projecte docent revisat i en l’elaboració d’un nou comentari escrit. Podran optar-hi els estudiants que hagin realitzat el comentari escrit de la poesia i la presentació oral del projecte, i tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única
L’avaluació única consistirà en la realització dels següents treballs:
(1) Comentari escrit d’una poesia del segle XX amb propostes didàctiques detallades (20%)
(2) Comentari escrit d’un relat breu amb propostes didàctiques detallades (20%)
(3) Elaboració escrita d’un projecte docent sobre una obra literària catalana o un escriptor/a del segle XX o XXI, amb una presentació en power-point de suport al projecte (50%)
(4) Presentació oral sobre els treballs en una tutoria (10%)
Els tres treballs s’hauran de lliurar l’últim dia de classe. Els treballs que no es lliurin en el termini establert significaran un 0 a l’avaluació.
La recuperació consistirà en la repetició d’aquells treballs que no s’hagin aprovat. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
Es qualificarà l’assignatura com a no avaluable si l’estudiant no lliura el projecte docent i el comentari de la poesia.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
El currículum de secundària (Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació): https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/
El curríclum de batxillerat (Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació): https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum-171-2022/
Els materials bibliogràfics necessaris per seguir el curs estaran disponibles al Campus Virtual.
Convé consultar col·leccions adreçades a l'ensenyament de secundària: e.g. El Garbell (Edicions 62), Tria de clàssics (Teide), Biblioteca Hermes (Castellnou), Educaula62 (Edicions 62).
El curs no presenta cap requeriment específic en matèria informàtica.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |