Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura Catalana a l’Aula

Codi: 105852 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Ferrer Santanach
Correu electrònic:
montserrat.ferrer@uab.cat

Equip docent

Montserrat Ferrer Santanach

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha. Es pressuposa un correcte domini de l'expressió oral i escrita.


Objectius

El curs ofereix orientacions per a la docència de la literatura catalana a l’ensenyament secundari. Proporciona formació molt pràctica sobre recursos i instruments docents, a partir d’exemples i textos concrets.

En acabar el curs l’estudiant haurà de mostrar un domini raonable del comentari de text i capacitat de dissenyar classes sobre textos literaris amb activitats didàctiques adequades.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes de l'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte les seves fonts, la periodització de la història literària occidental i el context social.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits específics de la literatura i de la lingüística.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Identificar les principals tendències, els autors més significatius i les obres més representatives de la literatura catalana.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament i reflexivament els principis prescriptius de la llengua catalana estàndard oral i escrita.
  2. Aplicar els coneixements adquirits sobre història literària a la interpretació d'obres concretes.
  3. Argumentar de manera raonada i coherent la interpretació d'obres literàries catalanes de totes les èpoques.
  4. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  5. Elaborar comentaris de textos catalans que els relacionin amb les tradicions literàries en les quals s'inscriuen.
  6. Elaborar projectes de lectura tenint en compte la funció social de l'ensenyament de la literatura.
  7. Elaborar propostes de lectura d'obres literàries catalanes medievals, modernes i contemporànies, que les relacionin amb el seu context històric i cultural.
  8. Elaborar propostes de lectura i interpretació de textos literaris adequades a estudiants de secundària.
  9. Elaborar textos didàctics sobre les principals tendències, els autors més significatius i les obres més representatives de la literatura catalana.
  10. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  11. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  12. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  13. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  14. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  15. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

1. Marc normatiu i programes (ESO, Batxillerat i PAU). L'ensenyament de la literatura en l'actualitat.

2. El comentari d'un text i l'aplicació a l'aula. Literatura i llengua al Batxillerat. Pautes i exemples.

3. Anàlisi d'una tradició literària i aplicació a l'aula. Pautes i exemples.

4. Presentació d’una obra literària. Recursos i models.

5. Tria de lectures i cànon. El paper de les dones escriptores.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 1 0,04 2, 12
Debats i discussions sobre textos 4 0,16 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 13
Pràctiques d'aula 4 0,16 2, 3, 4, 8, 9, 10, 12, 13, 15
Tipus: Supervisades      
Aprenentatge basat en problemes (ABP) 3 0,12 4, 7, 8
Aula invertida 4 0,16 2, 3, 4, 10, 11, 15
Presentació oral de projectes docents 4 0,16 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Recerca bibliogràfica i documentació 1 0,04 15
Treball en grup 4 0,16 1, 6, 8, 9, 11, 12, 15
Treball personal (preparació de treballs, activitats i projecte) 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14

Aquest és un curs fonamentalment pràctic, que requereix la presència i la participació de l'alumnat. Hi dominen, doncs, les activitats a l'aula (debats i discussions, pràctica de comentari, anàlisi de textos, ressolució de reptes) i l'aprenentatge per mitjà del taller participatiu, tot plegat amb la intenció que els alumnes presentin el seu projecte docent a les darreres setmanes del curs (per parelles o individualment).

Durant el curs, els alumnes hauran de llegir o consultar algunes obres literàries (se n'informarà el primer dia de classe). També s’hauran de llegir altres textos breus per treballar i comentar a classe, que estaran disponibles al Campus virtual.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el primer dia de l’assignatura i es penjarà al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de classe i ressolució d'un repte 20% 35 1,4 2, 3, 4, 8, 10, 11
Comentari escrit d'una poesia amb propostes didàctiques 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14
Guia de lectura d'un relat 10% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 13
Participació activa en els espais docents i assistència a classe 10% 45 1,8 2, 3, 12
Presentació d'un projecte docent 40% 25 1 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15

El sistema d’avaluació s’organitza en quatre blocs: 

(1) Realització i lliurament a l’aula de les activitats i reptes proposats (amb un pes global del 20%)

(2) Lliurament d'un comentari escrit d’una poesia amb propostes didàctiques (20% de l’avaluació)

(3) Preparació per escrit de la guia de lectura d’un relat i intervenció oral en el debat a l’aula (10% de l’avaluació)

(4) Elaboració i presentació oral d’un projecte docent de disseny d'una classe (en parelles o individualment) (40% de l’avaluació)

(5) Participació activa en els espais docents i assitència a classe (10% de l'avaluació) 

Per aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5. 

Els treballs que no es lliurin en el termini establert significaran un 0 a l’avaluació. Les activitats de classe que no es realitzin i lliurin a l’aula el dia indicat no seran recuperables i es qualificaran amb un 0 a l’avaluació. L’assistència a classe durant les presentacions orals dels projectes serà obligatòria.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa s'informarà (per Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat el comentari de text escrit sobre una poesia i no hagi realitzat la presentació oral del seu projecte docent.

La recuperació consistirà en la presentació individual del projecte docent revisat i en l’elaboració d’un nou comentari escrit. Podran optar-hi els estudiants que hagin realitzat el comentari escrit de la poesia i la presentació oral del projecte, i tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruirSi es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació única

L’avaluació única consistirà en la realització dels següents treballs:

(1) Comentari escrit d’una poesia del segle XX amb propostes didàctiques detallades (20%)

(2) Comentari escrit d’un relat breu amb propostes didàctiques detallades (20%)

(3) Elaboració escrita d’un projecte docent sobre una obra literària catalana o un escriptor/a del segle XX o XXI, amb una presentació en power-point de suport al projecte (50%)

(4) Presentació oral sobre els treballs en una tutoria (10%)

Els tres treballs s’hauran de lliurar l’últim dia de classe. Els treballs que no es lliurin en el termini establert significaran un 0 a l’avaluació. 

La recuperació consistirà en la repetició d’aquells treballs que no s’hagin aprovat. La qualificació màxima de la recuperació és 5.

Es qualificarà l’assignatura com a no avaluable si l’estudiant no lliura el projecte docent i el comentari de la poesia.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

El currículum de secundària (Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació): https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/

El curríclum de batxillerat (Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació): https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum-171-2022/

 

Els materials bibliogràfics necessaris per seguir el curs estaran disponibles al Campus Virtual.

Convé consultar col·leccions adreçades a l'ensenyament de secundària: e.g. El Garbell (Edicions 62), Tria de clàssics (Teide), Biblioteca Hermes (Castellnou), Educaula62 (Edicions 62).

 


Programari

El curs no presenta cap requeriment específic en matèria informàtica.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt