Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | FB | 1 |
Estudis d'Anglès i Català | FB | 1 |
Estudis de Català i Espanyol | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha cap.
L'assignatura, de caràcter propedèutic, es proposa descriure i analitzar des d’un punt de vista formal i social els diversos gèneres literaris en la literatura catalana a partir de finals del segle XIX.
1. Conceptes generals sobre els gèneres literaris contemporanis
1.1. Atansaments teòrics: crítica i poètiques
1.2. Atansaments sociològics: gèneres, públic i mercats
2. Els gèneres narratius populars i de consum
2.1. Gèneres de consum del Modernisme als anys trenta
2.2. Gèneres de consum de la postguerra a la postmodernitat
Seminaris de lectura: Narracions extraordinàries, de Joan Santamaria; Joc brut, de Manuel de Pedrolo; Solastàlgia, d’Ada Castells
3. La poesia i el consum literari i mediàtic (classes inverses)
4. Els corrents teatrals contemporanis
4.1. El segle XX: del teatre modernista al drama relatiu
4.2. El segle XXI: l’eclosió de dramaturgs i dramatúrgies
Seminari de lectura: El retaule del flautista, de Jordi Teixidor
5. La literatura del jo: dietaris, memòries, autobiografies, llibres de viatges
5.1. Aproximació a la literatura del jo
5.2. Una mostra d’autors i textos
Seminari de lectura: Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster
6. Literatura i periodisme
6.1. Panoràmica de la tradició periodística catalana
6.2 Dos grans escriptors/periodistes: Gaziel i Josep Pla
Seminari de lectura: Un pensament de sal, un pessic de pebre, de Montserrat Roig
Lectures
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos | 28 | 1,12 | 1, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula | 28 | 1,12 | 1, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, redacció i estudi | 28 | 1,12 | 1, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
L'assignatura combina les classes teòriques amb els seminaris de lectures, les tutories i l'elaboració i presentació de treballs individuals i en equip.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es publicarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Primera prova escrita | 25 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29 |
Segona prova escrita | 25 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29 |
Seminaris de lectura i classes inverses | 15 % | 25 | 1 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Treball en grup | 35 % | 35 | 1,4 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 29 |
Avaluació
1. Primer examen parcial sobre els temes 1-2: 25 % de la nota final.
2. Participació activa en els debats dels seminaris i especialment en les classes inverses (tema 3): 15 % de la nota final.
3. El treball en grup (de 4 persones) consisteix a fer una entrevista en vídeo a un escriptor actual que tracti sobre la seva obra literària, la relació amb la societat contemporània i el vincle que estableix amb la tradició literària. Caldrà editar-la i publicar-la en una plataforma virtual per poder-la recuperar, per Internet, a classe. Durada de l'entrevista: 10 minuts. De cada entrevista es valoraran sobretot els aspectes següents: 1) preparació de l'entrevista; 2) adequació al nivell formal; 3) concreció de les preguntes, i 4) profunditat de les qüestions plantejades. Presentació i visionat a classe. 35 % per cent de la nota final.
4. Segon examen parcial sobre els temes 4-6: 25 % de la nota final. L'extensió de la resposta no pot superar les dues cares d'un full de paper.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, i ha d'haver assolit en conjunt una qualificació entre el 3,5 i el 4,9. La nota màxima de la recuperació és un 5.
Per poder aprovar l'assignatura cal obtenir un 5.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Notes addicionals
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
1. Exercici individual (30%)
2. Prova oral (30%)
3. Prova escrita (40%)
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi completat més del 30% de les activitats d’avaluació.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Bibliografia general i sobre les lectures
Aran, Ramon; Foguet, Francesc (cur.) (2021): Jordi Teixidor i el teatre català contemporani, Barcelona, Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, i Institut del Teatre, 2021.
Ayats, Aïda; Foguet, Francesc (cur.) (2021): La dramatúrgia catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Bou, Enric (1993): Papers privats, Barcelona, Edicions 62.
Bou, Enric (2009) (dir.): Panorama crític de la literatura catalana. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona, Vicens Vives (especialment el capítol dedicat als gèneres).
Broch, Àlex (1991): La literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.) (2016): Poesia catalana avui 2000-2015, Juneda, Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.) (2017): Novel·la catalana avui 2000-2016, Juneda,Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (cur.) (2018): Teatre català avui 2000-2017, Juneda, Fonoll.
Camps, Josep; Dasca, Maria (cur.) (2019): La narrativa catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Camps, Josep; Foguet, Francesc (2025): Primera lliçó sobre Manuel de Pedrolo, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat i Càtedra Màrius Torres.
Casals Perpinyà, Lluc (2025): Leviatans contra Franco. De la utopia de preguerra a la distopia antifranquista en la ciència-ficció catalana, Vilanova i la Geltrú, El Cep i la Nansa.
Couégnas, Daniel (1992): Introduction à la paralittérature, París, Seuil.
Espinós, Joaquim, et al. (ed.) (2011): Autobiografies, memòries, autoficcions, Catarroja-Barcelona, Afers.
Foguet i Boreu, Francesc (2022):«El retaule del flautista (1970), de Jordi Teixidor. Censura, recepción, pervivencia y patrimonialización de una obra popular», dins Antonia Amo Sánchez, Maria Llombart Huesca i Gabriel Sansano (ed.), Miradas del sur. Patrimonialización de la memoria colectiva, Sant Vicent del Raspeig / Avignon, Publicacions de la Universitat d’Alacant / Éditions Universitaires d’Avignon, p. 15-31.
https://ddd.uab.cat/record/264894?ln=ca
García Berrio, Antonio; Huerta Calvo, Javier (1992): Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.
Garrido Gallardo, Miguel A. (ed.) (1988): Teoría de los géneros literarios, Madrid, Arco/Libros.
Gassol, Olívia; Bagur, Òscar (cur.) (2018): La poesia catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Gimferrer, Pere (1996): Literatura catalana i periodisme, Barcelona, Centre d'Investigació de la Comunicació.
López-Pampló, Gonçal (2023): Primera lliçó sobre l’assaig, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat i Càtedra Màrius Torres.
Malé, Jordi; Borràs, Laura (ed.) (2008): Poètiques catalanes del segle XX, Barcelona, Editorial UOC.
Martí Monterde, Antoni (2019): Joan Fuster: la paraula assaig, Catarroja-Barcelona, Afers.
Martínez-Gil, Víctor (ed.) (2004): Els altres mons de la literatura catalana. Antologia de narrativa fantàstica i especulativa, Barcelona, Galàxia Gutenberg / Cercle de Lectors.
Martínez-Gil, Víctor (2017): «Introducció. Les “Narracions Extraordinàries” de Joan Santamaria: del fantàstic feréstec a la “weird fiction”», dins Joan Santamaria, Narracions extraordinàries,Víctor Martínez-Gil (ed.), Barcelona, Més llibres, p. 5-34.
Martínez-Gil, Víctor; Sopena, Mireia (cur.) (2023): L’assaig en català al segle XXI, balanç crític, Barcelona: Societat Catalana de Llengua i Literatura (filial de l’IEC).
Molas, Joaquim (2022): Apunts de literatura «Industrial», X. García ed., Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Munné-Jordà, A. (2013): «Estudi preliminar. La ciència-ficció: una visió catalana», dins A. Munné-Jordà (ed.), Futurs imperfectes. Antologia de la ciència-ficció, Barcelona, Edicions 62, p. 9-69.
Panyella, Ramon (ed.) (2010): Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC.
Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.) (2006): L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç.
Picornell Belenguer, Mercè (2013): Continuïtats i desviacions: debats crítics sobre la cultura catalana en el vèrtex 1960-1970, Palma, Lleonard Muntaner.
Piquer Vidal, Adolf; Martín Escribà, Àlex (2006): Catalana i criminal. La novel·la detectivesca del segle XX, Palma, Documenta Balear.
Schaeffer, Jean-Marie (2006): ¿Qué es un género literario?,Madrid, Akal.
Todorov, Tzvetan (1976): Introduction à la littérature fantastique, París, Seuil.
Torres, Aina (2016): Montserrat Roig: la memòria viva, Carcaixent, Sembra Llibres.
Webgrafia
Traces
Lletra (UOC)
https://lletra.uoc.edu/
Espais Escrits
https://www.espaisescrits.cat/
AELC
Munné-Jordà, A. Bibliografia catalana de ciència-ficció i fantasia 1868-2021
https://www.sccff.cat/wp-content/uploads/2020/03/amjBiblioCF1873-2000.pdf
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |