Logo UAB

Morfologia Catalana

Codi: 105831 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 3
Estudis d'Anglès i Català OT 3
Estudis d'Anglès i Català OT 4
Estudis de Català i Espanyol OT 3
Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Real Puigdollers
Correu electrònic:
cristina.real.puigdollers@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver cursat Fonologia Catalana


Objectius

Identificar els processos morfològics de la llengua catalana


Competències

    Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l'evolució al llarg de la història i l'estructura actual.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i de l’anglesa, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
  2. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  3. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  4. Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
  5. Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
  6. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  7. Identificar i descriure els processos de flexió, derivació, composició i lexicalització.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  10. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  11. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  12. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.

Continguts

1. Morfologia i anàlisi morfològica

2. Categories flexives. Flexió nominal i flexió verbal. Variació dialectal

3. Els clítics. Restriccions, variació i teoria

4. La derivació. Límits entre la derivació i la composició.

5. La composició.

6. Altres processos de formació de mots

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes sobre el contingut del curs 25 1 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10
Discussió de textos i anàlisi de problemes a classe 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Pràctiques d'aula i resolució de problemes 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectura de textos de morfologia 54 2,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12

Estudi i lectura de textos de morfologia

Classes sobre el contingut del curs

Discussió de textos i anàlisi de problemes a classe

Pràctiques d'aula i resolució de problemes

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Examen parcial 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

1. Examen final (40%)

2. Examen parcial (30%)

2. Pràctiques (30%)

La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà de ser de com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà un procediment de revisió del resultat.

Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5 i aprovar, com a mínim un dels dos exàmens (prova parcial o prova final).

Plagi i irregularitats

En cas que l’estudiant incorri en qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Ús de tecnologies amb Intel·ligència Artificial

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Revisió i recuperació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per participar en la recuperació, l'alumnat suspès ha de complir dues condicions. En primer lloc, ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul; en segon lloc, ha d'haver obtingut una nota mitjana ponderada del conjunt d'ítems avaluables d'almenys un 3,5. Només es pot recuperar la prova escrita final. La nota màxima de la recuperació és un 5.

En el cas de l'avaluació única, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.  

El professor informarà els estudiants del procediment de recuperació a través del Campus Virtual quan publiqui les qualificacions finals provisionals. 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Presencialitat

Aquesta assignatura és presencial. Les classes i els exàmens s'han de fer presencialment i en les dates establertes a principi de curs.

En cas que per circumstàncies excepcionals establertes per la UAB les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. 

Avaluació única

Els estudiants que hagin sol·licitat i concedit l'avaluació única hauran de fer l'examen final escrit comú per a tots els estudiants (50%) a més d'una prova oral que consistirà en 2 preguntes, una de teòrica i una de pràctica sobre qualsevol dels temes o exercicis fets a classe (25% + 25% = 50%).

1. Examen final escrit: 50%

2. Examen oral: 50%

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Mascaró, Joan (1986) Morfologia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Solà, J., M-R. Lloret, J. Mascaró i M. Pére-Saldanya (eds.) (2002) Gramàtica del Català Contemporani. vol.I. Barcelona: Empúries.

Fabra, Pompeu (1956) Gramàtica Catalana. Barcelona: Teide.

Institut d'Estudis Catalans (2016) Gramàtica de la llengua catalana.

Bibliografia complementària:

Bonet, Eulàlia i Maria-Rosa Lloret (1998) Fonologia catalana. Barcelona: Ariel.

Fábregas, Antonio (2013) La morfología. El análisis de la palabra compleja. Madrid: Síntesis

Booij, G. (2007) The Grammar of Words. An Introduction to linguistic Morphology. 2nd ed. OUP.

Haspelmath, M., & Sims, A. (2013). Understanding morphology. Routledge.

Pérez-Saldanya, M., M. Gifre i J. Todolí (2004) Morfologia Catalana. Barcelona: UOC.

Punske, J. P. (2023). Morphology: A Distributed Morphology Introduction. John Wiley & Sons.


Programari

No es requereix programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt