Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Fonologia Catalana
Codi: 105829
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
OB |
2 |
Estudis d'Anglès i Català |
OB |
2 |
Estudis de Català i Espanyol |
OB |
2 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es recomana haver cursat les assignatures de llengua catalana de primer curs i Fonètica Catalana i Estàndard Oral.
Objectius
L’objectiu d’aquesta assignatura és la identificació i caracterització dels principals processos fonològics del català des d'una aproximació formal de tipus derivacional i basada en regles, parant una atenció especial en les varietats dialectals més generals.
Competències
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l'evolució al llarg de la història i l'estructura actual.
- Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Estudis d'Anglès i Català
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i de l’anglesa, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Aplicar els conceptes, recursos i mètodes adquirits a l’estudi de la variació de les llengües catalana i anglesa, tant en un context històric com en el context social global i multilingüe actual.
- Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
- Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
Estudis de Català i Espanyol
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar els principals factors de variació lingüística del català i de l’espanyol, siguin historicopolítics, diatòpics, semàntics o pragmàtics, i la seva evolució al llarg de la història i a l’actualitat.
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
- Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
- Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la filologia catalana i espanyola, de la teoria literària i de la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar diversos tipus de dades lingüístiques.
- Analitzar estructures lingüístiques.
- Analitzar les estructures lingüístiques.
- Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
- Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
- Caracteritzar els fenòmens lingüístics tenint en compte els diferents nivells d'anàlisi.
- Descriure les característiques articulatòries dels sons del català.
- Determinar tipus de registre sobre bases fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques.
- Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
- Expressar-se amb correcció ortofònica en català estàndard.
- Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
- Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
- Fer ús dels coneixements adquirits respectant la diversitat d'opinions i de varietats d'una llengua.
- Identificar correctament les unitats lingüístiques.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no nadius.
- Identificar opcions teòriques diferents o maneres de tractar els mateixos problemes des de marcs teòrics alternatius.
- Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
- Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
- Justificar mitjançant una terminologia apropiada l'anàlisi de les dades des d'un punt de vista lingüístic.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
- Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
- Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
- Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
- Utilitzar els mètodes bàsics de recopilació i tractament de dades lingüístiques.
- Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.
Continguts
- Bases de la fonologia
- Conceptes fonològics essencials
- Processos fonològics que afecten les vocals
- Estructura sil·làbica i epèntesi
- Processos lèxics que afecten les consonants
- Processos postlèxics que afecten les consonants
- Fenòmens amb aplicació lèxica i postlèxica
- Altres processos
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Explicació del temari i discussió de problemes |
45
|
1,8 |
4, 9, 19
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Pràctiques d'aula i resolució de problemes |
45
|
1,8 |
1, 4, 9, 10, 16, 18, 19, 30
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi i lectura de textos específics |
54
|
2,16 |
7, 14, 21, 27, 28, 29, 30
|
Es combinaran les explicacions dels diversos conceptes i fenòmens amb la discussió i resolució de problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Prova de conceptes |
15% |
1,5
|
0,06 |
4, 7, 8, 9, 10, 16, 19, 21, 22, 27, 28
|
Prova de resolució d'exercicis |
25% |
1,5
|
0,06 |
4
|
Prova final mixta |
50% |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
|
Prova sobre transcripció fonètica i caracterització fonològica en trets |
10% |
1,5
|
0,06 |
4, 9, 16
|
Avaluació continuada
- Prova sobre transcripció fonètica i caracterització fonològica en trets: 10%
- Prova de conceptes: 15%
- Prova de resolució d’exercicis: 25%
- Prova final mixta: 50%
Avaluació única
- Prova oral practicoteòrica: 50%
- Prova final mixta: 50% (coincideix amb la prova 4 de l’avaluació continuada)
La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà se ser com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà sempre un procediment de revisió del resultat.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi fet més del 30% de les activitats d’avaluació.
Només tindran accés a la recuperació els estudiants que hagin obtingut com a mínim un 3,5 de la nota global i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Només es podrà recuperar l'examen final i la nota màxima serà 5.
Els errors de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una activitat d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta activitat d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en les activitats, la qualificació final d’aquest assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia
Bonet, Eulàlia i Maria-Rosa Lloret. 1998. Fonologia catalana. Barcelona: Ariel. http://ddd.uab.cat/record/132995
Lloret, Maria-Rosa. 2011. La fonologia del català. Barcelona: Santillana.
Prieto, Pilar. 2004. Fonètica i fonologia. Els sons del català. Barcelona: Editorial UOC
Recasens, Daniel. 1993. Fonètica i fonologia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Solà, Joan, Maria-Rosa Lloret, Joan Mascaró, Manuel Pérez Saldanya (eds.). 2002. Gramàtica del català contemporani. Volum I. Barcleona: Empúries.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |