Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Anàlisi de la Interacció Docent

Codi: 105773 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Padrós Castells
Correu electrònic:
marta.padros@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumne hauria d'haver cursat l'assignatura troncal de Psicologia de l'educació.

Es recomana haver cursat o estar cursant Pràctica de la intervenció educativa i psicosocial. 


Objectius

Analitzar de manera crítica el sistema escolar i educatiu, tant el sistema com tots els agents implicats. 

Conèixer i aplicar els principis de l'assessorament.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Aplicar estratègies i mètodes d'intervenció directa sobre els destinataris: consell psicològic, teràpia, negociació, mediació, etc.
  • Identificar i descriure els processos i les etapes del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
  • Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  • Reconèixer els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els processos de pensament de l'aprenent: planificació, presa de decisions i dilemes.
  3. Analitzar els processos de pensament del professor: planificació, presa de decisions i dilemes.
  4. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  5. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  6. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  7. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  8. Avaluar les planificacions i els plans docents en relació amb els estadis evolutius dels alumnes.
  9. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  10. Comunicar eficaçment el resultat de l'assessorament i l'avaluació psicològics amb tots els usuaris del sistema educatiu: alumnat, professorat, orientadors, pares i mares.
  11. Distingir la informació sobre els resultats de l'avaluació i l'assessorament psicoeducatius segons a qui va dirigida.
  12. Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic psicoeducatiu, seguiment, finalització i derivació.
  13. Elaborar per escrit un diagnòstic psicoeducatiu d'una determinada pràctica docent i proposar pautes per a optimitzar-la i millorar-la.
  14. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  17. Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  21. Reconèixer els principis i les variables que incideixen en els processos de pensament del professor al llarg del seu cicle vital.
  22. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de l'aprenentatge escolar i la pràctica docent.
  23. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  24. Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals.
  25. Treballar en equip.
  26. Utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de la praxi educativa i de les diferències individuals de les persones que hi participen.
  27. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  28. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  29. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  30. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Educació crítica

Educació inclusiva

Avaluació

Assessorament educatiu


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 24 0,96
Seminaris 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Sessions de consultes en grup 15 0,6
Tutories programades 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 56 2,24
Treball de curs 30 1,2

Teoria: 

  • Presentacions.
  • Debats aula. 

Seminaris: 

  • Projecte d'assessorament psicopedagògic.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A1 Presentacions 30 1,5 0,06 2, 3, 4, 9, 14, 15, 20, 22, 23, 24, 26, 29
A2 Debats d'aula 30 0 0 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 25, 27, 28
A3 Projecte d'assessorament psicopedagògic 30 1,5 0,06 1, 3, 8, 21, 30

Les avaluacions de les evidències A1 i A2 es realitzaran durant el semestre, en les classes de teoria.

  • Evidència A1: Presentacions teoria. Cal participar en una presentació. Feedback oral a la mateixa sessió.
  • Evidència A2: Debats a l'aula. Cal participar en un mínim de tres debats (es pot participar en tots), i se’n calcularà la mitjana ponderada de les tres millors aportacions. Feedback oral a la mateixa sessió.
  • Evidència A3: Presentació oral del projecte d'assessorament psicopedagògic. Feedback oral a la mateixa sessió.

La suma ponderada de les qualificacions de les activitats que arribi a 5 permet superar l’assignatura, encara que alguna d’aquestes activitats no hagi estat presentada o estigui suspesa.

No està permès l'ús de l'IA per la presentació de contingut avaluable.

Recuperació: Hi podrà optar l’alumnat que, al llarg de l’avaluació continuada, hagi realitzat evidències amb un pes igual o superior a dues terceres parts de la qualificació total, i hagi obtingut una nota final inferior a 5 punts però igual o superior a 3,5. La recuperació consistirà a completar les activitats no presentades o suspeses.

L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar com a "NO AVALUABLE".

No es preveu que l’alumnat de segona o posterior matrícula sigui avaluat mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.


AVALUACIÓ ÚNICA

L’alumnat que s’aculli a l’opció d’avaluació única renuncia a l’avaluació continuada i serà avaluat de tots els continguts de l’assignatura en un únic acte d’avaluació, que es realitzarà durant la segona setmana d’avaluació. Aquesta consistirà en una prova oberta (en català o castellà) en què s’avaluaran els continguts treballats en les evidències A1, A2 i A3.

Les condicions per superar l’assignatura, accedir a la recuperació i realitzar la prova de recuperació seran les mateixes que per a l’alumnat que segueix l’avaluació continuada.

L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació a la web de la Facultat).

 

Enllaç a les pautes d’avaluació de la facultat:
https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026


Bibliografia

hooks, bell (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing. 

Lago, José Ramón, & Onrubia, Javier (2011). Un modelo de asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. En E. Martín (Ed.), Orientación educativa: Procesos de innovación y mejora de la enseñanza (pp. 11–32). Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa.

Fontdevila, Clara (2022). El professorat als centres de màxima complexitat: Com reclutar-lo i retenir-lo. En A. Tarabini (Ed.), Anuari 2022. Els reptes de l'educació a Catalunya (pp. 309–346). Fundació Jaume Bofill.

Tarabini, Aina, Curran, Marta, Montes, Alejandro, & Parcerisa, Lluís (2015). La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: Explorando el papel del habitus institucional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 196-212.

Tarabini, Aina. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), 349-360.

Sanmartí, Neus (2010). Avaluar per aprendre: L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d'educació.


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt