Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Anàlisi de la Interacció Docent
Codi: 105773
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Psicologia |
OT |
4 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
L'alumne hauria d'haver cursat l'assignatura troncal de Psicologia de l'educació.
Es recomana haver cursat o estar cursant Pràctica de la intervenció educativa i psicosocial.
Objectius
Analitzar de manera crítica el sistema escolar i educatiu, tant el sistema com tots els agents implicats.
Conèixer i aplicar els principis de l'assessorament.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Aplicar estratègies i mètodes d'intervenció directa sobre els destinataris: consell psicològic, teràpia, negociació, mediació, etc.
- Identificar i descriure els processos i les etapes del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
- Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
- Reconèixer els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital.
- Treballar en equip.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
- Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
- Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar els processos de pensament de l'aprenent: planificació, presa de decisions i dilemes.
- Analitzar els processos de pensament del professor: planificació, presa de decisions i dilemes.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Avaluar les planificacions i els plans docents en relació amb els estadis evolutius dels alumnes.
- Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
- Comunicar eficaçment el resultat de l'assessorament i l'avaluació psicològics amb tots els usuaris del sistema educatiu: alumnat, professorat, orientadors, pares i mares.
- Distingir la informació sobre els resultats de l'avaluació i l'assessorament psicoeducatius segons a qui va dirigida.
- Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic psicoeducatiu, seguiment, finalització i derivació.
- Elaborar per escrit un diagnòstic psicoeducatiu d'una determinada pràctica docent i proposar pautes per a optimitzar-la i millorar-la.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Reconèixer els principis i les variables que incideixen en els processos de pensament del professor al llarg del seu cicle vital.
- Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de l'aprenentatge escolar i la pràctica docent.
- Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
- Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals.
- Treballar en equip.
- Utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de la praxi educativa i de les diferències individuals de les persones que hi participen.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
- Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
Educació crítica
Educació inclusiva
Avaluació
Assessorament educatiu
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
24
|
0,96 |
|
Seminaris |
12
|
0,48 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Sessions de consultes en grup |
15
|
0,6 |
|
Tutories programades |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura de textos |
56
|
2,24 |
|
Treball de curs |
30
|
1,2 |
|
Teoria:
- Presentacions.
- Debats aula.
Seminaris:
- Projecte d'assessorament psicopedagògic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
A1 Presentacions |
30 |
1,5
|
0,06 |
2, 3, 4, 9, 14, 15, 20, 22, 23, 24, 26, 29
|
A2 Debats d'aula |
30 |
0
|
0 |
5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 25, 27, 28
|
A3 Projecte d'assessorament psicopedagògic |
30 |
1,5
|
0,06 |
1, 3, 8, 21, 30
|
Les avaluacions de les evidències A1 i A2 es realitzaran durant el semestre, en les classes de teoria.
- Evidència A1: Presentacions teoria. Cal participar en una presentació. Feedback oral a la mateixa sessió.
- Evidència A2: Debats a l'aula. Cal participar en un mínim de tres debats (es pot participar en tots), i se’n calcularà la mitjana ponderada de les tres millors aportacions. Feedback oral a la mateixa sessió.
- Evidència A3: Presentació oral del projecte d'assessorament psicopedagògic. Feedback oral a la mateixa sessió.
La suma ponderada de les qualificacions de les activitats que arribi a 5 permet superar l’assignatura, encara que alguna d’aquestes activitats no hagi estat presentada o estigui suspesa.
No està permès l'ús de l'IA per la presentació de contingut avaluable.
Recuperació: Hi podrà optar l’alumnat que, al llarg de l’avaluació continuada, hagi realitzat evidències amb un pes igual o superior a dues terceres parts de la qualificació total, i hagi obtingut una nota final inferior a 5 punts però igual o superior a 3,5. La recuperació consistirà a completar les activitats no presentades o suspeses.
L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar com a "NO AVALUABLE".
No es preveu que l’alumnat de segona o posterior matrícula sigui avaluat mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que s’aculli a l’opció d’avaluació única renuncia a l’avaluació continuada i serà avaluat de tots els continguts de l’assignatura en un únic acte d’avaluació, que es realitzarà durant la segona setmana d’avaluació. Aquesta consistirà en una prova oberta (en català o castellà) en què s’avaluaran els continguts treballats en les evidències A1, A2 i A3.
Les condicions per superar l’assignatura, accedir a la recuperació i realitzar la prova de recuperació seran les mateixes que per a l’alumnat que segueix l’avaluació continuada.
L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació a la web de la Facultat).
Enllaç a les pautes d’avaluació de la facultat:
https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026
Bibliografia
hooks, bell (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing.
Lago, José Ramón, & Onrubia, Javier (2011). Un modelo de asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. En E. Martín (Ed.), Orientación educativa: Procesos de innovación y mejora de la enseñanza (pp. 11–32). Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa.
Fontdevila, Clara (2022). El professorat als centres de màxima complexitat: Com reclutar-lo i retenir-lo. En A. Tarabini (Ed.), Anuari 2022. Els reptes de l'educació a Catalunya (pp. 309–346). Fundació Jaume Bofill.
Tarabini, Aina, Curran, Marta, Montes, Alejandro, & Parcerisa, Lluís (2015). La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: Explorando el papel del habitus institucional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 196-212.
Tarabini, Aina. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), 349-360.
Sanmartí, Neus (2010). Avaluar per aprendre: L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d'educació.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |