Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comptabilitat i Finances | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En tractar-se d'una assignatura optativa de quart curs, els estudiants han d'haver cursat les assignatures dels àmbits de Comptabilitat i Finances.
L'objectiu de l'assignatura és comprendre com es pot arribar a una valoració racional d'una empresa u organització. Per aconseguir-ho cal:
1.Introducció a la valoració d’empreses.
1.1. Què és la valoració? Valor i preu.
1.2. Contextos de valoració. Per què es necessita una valoració?
1.3. Panoràmica dels principals mètodes de valoració d’empreses.
2.Mètodes basats en el balanç de l’empresa.
2.1. Valor comptable; valor de liquidació i valor substancial.
3.Mètodes basats en múltiples.
3.1. Us de la ratio PER.
3.2. Altres múltiples.
4,Mètodes basats en el descompte de fluxos de caixa.
4.1. Quins fluxos de caixa?
4.2. La taxa d’actualitzacio.
4.3. L’horitzó d’anàlisi.
4.4. Model de Gordon-Shapiro adaptat a la valoració d’empreses.
5.Valoració d’empreses mitjançant opcions reals.
6.Adaptació de les metodologies de valoració al cas de les pymes.
7.El cas de la valoració d’startups.
8.Valoració d’empreses i anàlisi estratègic.
8.1. Els vincles entre l’estratègia i les finances.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 25 | 1 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Resolució d'exercicis a l'aula i anàlisi de casos | 24,5 | 0,98 | CM17, SM09, SM11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 10 | 0,4 | SM09, SM11 |
Estudi | 40,5 | 1,62 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Resolució de supòsits (exercicis i casos) | 36,5 | 1,46 | SM09, SM11 |
El tipus de docència planificada de l'assignatura serà presencial.
Aproximadament la meitat de l'activitat docent és teòrica i l'altra mitat pràctica. La part teòrica es basa en classes magistrals amb ajuda de recursos audiovisuals i lectures. La part pràctica es fonamenta en la resolució d'exercicis a l'aula i l'anàlisi de casos. Una part del treball de l'estudiant és autònom i es basa en la preparació de treballs i la realització de casos específics sobre el contingut de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat avaluativa | 30% | 1,5 | 0,06 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Activitats de seguiment | 30% | 0 | 0 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Examen al final | 40% | 2 | 0,08 | CM16, CM17, KM16, SM09, SM11 |
Aquesta assignatura no contempla la possibilitat d'avaluació única.
La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:
1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització i entrega dels casos pràctics, tant els realitzats autònomament com els portats a terme a les pràctiques de laboratori, a més de la realització de les activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.
2. Activitat avaluativa. A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 30% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 5 o superior.
3. Examen al final (veure calendari d'exàmens de la facultat). S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 5 o superior. En aquest cas la nota de l’examen representarà el 40% de la nota final del curs. En la mateixa data que l'examen final es farà una prova addicional pels estudiants que ho hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior. Aquesta es superarà si s'obté una nota igual o superior a 5.
Per superar l’assignatura és necessari obtenir una nota mínima de 5 en la mitjana ponderada de les tres notes que formen l'avaluació del curs (veure punts 1, 2 i 3 anteriors).
En cas que la mitjana ponderada citada al punt anterior sigui inferiora3,5, l’estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs. En altre cas entrarà al procés de recuperació que es descriu més avall.
Un alumne es considera “No Avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
Les dates de les proves parcial i final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb el paràgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova que trobaran a:
https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves
Procediment de revisióde les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.
La data d’aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acted’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Ús de la IA
Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o traducció. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
AECA (2005). Valoración de Pymes. Comisión de Valoración y Financiación de Empresas. Documento nº 7. Madrid: Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.
AECA (2018). Valoración por múltiplos. Comisión de Valoración y Financiación de Empresas. Documento nº 15. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.
AECA (2023). El proceso de valoración de startups. Documento n.º 19. Asociación Española de Contabilitat y Administración de Empresas.
Brealey, R; Myers, S, Allen, F. (2020): Principios de Finanzas Corporativas. McGraw Hill. 13ª edición. (Existe versión digital
Damodaran, A. (2012). Investment valuation: Tools and techniques for determining the value of any
asset. John Wiley & Sons.
De la Torre, Antonio y F. Jiménez (2014): Valoración de empresas y análisis bursátil. Ed. Pirámide.
Fernández, Pablo (2025): Valoración de empresas. Sentido común, complicaciones innecesarias y ficción. Ed. IESE.
Menéndez, C. y S. Guerrero (1996): "Estudio de aplicabilidad de los diferentes métodos de valoración". AECA Documento nº 5. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.
Microsoft Excel
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura