Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Necessitats Educatives Específiques Sensorials en Educació Infantil

Codi: 105054 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Infantil OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mario Raul Montero Camacho
Correu electrònic:
mario.montero@uab.cat

Equip docent

Arnau Careta Plans

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tot i que no és una assignatura que tingui prerequits per a ser matriculada, es recomana haver cursat les assignatures "Processos educatius i aprenentatge", “Inclusió Educativa: NEE” i “Desenvolupament de la personalitat 0-6”de per tal de facilitar la comprensió dels continguts treballats.

 


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la matèria Necessitats Educatives Específiques. En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives específiques de caràcter sensorial.

Els dos objectius formatius a aconseguir són:

  1. Adaptar processos d’ensenyament–aprenentatge per donar resposta a les necessitats educatives de l’alumnat en contextos de diversitat.
  2. Dinamitzar processos d’inclusió educativa dins d’un marc col·laboratiu en espais multiprofessionals

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • Identificar dificultats d'aprenentatge, disfuncions cognitives i les relacionades amb l'atenció.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació a l'acció.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  2. Analitzar experiències de bones pràctiques en el procés d'inclusió educativa per abordar processos de col·laboració entre els diferents agents educatius.
  3. Analitzar i identificar necessitats educatives dels estudiants per dissenyar estratègies d'ensenyament-aprenentatge en un context d'escola inclusiva.
  4. Aportar idees i saber-les integrar en el treball conjunt de l'equip.
  5. Comprendre el procés d'inclusió educativa per analitzar la pràctica docent i el context institucional que l'engloba.
  6. Establir equips de treball per poder desenvolupar activitats de forma autònoma.
  7. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

A continuació es detallen els diferents blocs i continguts que a classe es treballaran de manera més holística i entramada.

BLOC A: CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ

1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ

   1.1 Bases neurofisiològiques i funcionals del sistema sensorial auditiu.

2. ASPECTES PSICOEVOLUTIUS DE L’ALUMNAT AMB ALTERACIONS AUDITIVES

   2.1 Desenvolupament perceptiu de l’alumnat.

   2.2 Comunicació i desenvolupament lingüístic.

   2.3 Desenvolupament cognitiu, personal, emocional i social.

   2.4.El context familiar.

2.5. Persones amb alta sensitivitat

3. LES RESPOSTES EDUCATIVES: Elements, criteris i pautes per organitzar l’acció educativa en un context d’escola inclusiva.

   3.1 Avaluació de les necessitats educatives.

   3.2. El procés d’E-A de l’alumnat

   3.3. Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l’alumnat: CREDA

BLOC B: CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ

1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ

   1.1 Bases neurofisiològiques i funcionals del sistema sensorial visual

2. ASPECTES PSICOEVOLUTIUS DE L’ALUMNAT AMB ALTERACIONS VISUALS

   2.1 Desenvolupament perceptiu de l’alumnat.

   2.2 Comunicació i desenvolupament lingüístic.

   2.3 Desenvolupament cognitiu, personal, emocional i social.

   2.4.El context familiar.

3. LES RESPOSTES EDUCATIVES: Elements, criteris i pautes per organitzar l’acció educativa en un context d’escola inclusiva.

   3.1 Avaluació deles necessitats educatives.

   3.2. El procés d’E-A de l’alumnat: adaptacions del currículum.

  3.3. Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l’alumnat: CREDV, entre d'altres

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. 45 1,8 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris 24 0,96 2, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries 75 3 2, 3, 5

Les competències i l'opció metodològica que es pren, requereixen d'una actitud participativa de l'estudiantat, que es concreta en l'assistència i participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuals, el treball de lectura prèvia dels textos que es treballen a classe i el treball col·laboratiu amb els companys del petit grup.

El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l’alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. El docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l’alumne, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.

També hi hauran pràctiques de laboratori.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques d'Aula Individuals. 25% 1 0,04 2, 3, 5
Prova Escrita Individual 50% 4 0,16 2, 3, 5
Treball en grup. Creació Materials. 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació continuada:

  • Prova escrita Individual (50%) amb preguntes tipus test. Data: 09/01/2026
  • Treball Pràctiques d’aula Individual (25%). Lliurament: sessió de la setmana següent. 
  • Treball en grup (25%) de creació i exposició de materials. Maleta sensorial (fira de materials sensorials). Data de lliurament i presentació: 19/12/2025.

Avaluació única:

  • Prova escrita Individual (50%) amb preguntes tipus test.
  • Treball Individual (25%) de creació i exposició de materials.
  • Defensa oral (25%) d’adaptació a nivell metodològic per un cas en educació infantil.
  • Data: 09/01/2026.

Recuperació:

Les evidències d’avaluació recuperables son la prova escrita i el treball pràctic d’intervenció.

Data de recuperació de l’avaluació única i continuada: 30/01/2026.

Aspectes a tenir en compte:

  • Totes les evidències hauran d’obtenir un mínim de 5 per a poder fer mitjana.
  • Les devolucions, retorns o qualificacions de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim de 15 dies després de la seva realització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
  • Es considera que una evidència és No avaluable quan l’estudiant no ha pogut aportar el 100% de la prova escrita i del treball del curs i el 75% de les activitats realitzades a classe.
  • A partir de la segona matrícula, l’alumnat podrà acollir-se a una prova de síntesi que consistirà en un estudi de cas i en una prova escrita. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
  • Per aquesta assignatura, està permès l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en: la cerca bibliogràfica o d’informació, traduccions i la busca d’idees pel treball pràctic. Cada estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de IA en les activitats avaluables es considerarà falta d’honestedat acadèmica i es qualificarà l’evidència amb un 0, sense opció a recuperació. 
  • És necessari que l’alumnat domini la llengua en la qual es presentin les evidències d’avaluació. Els errors ortogràfics o les dificultats per expressar-se en la llengua vehicular es tindrà en compte en l’avaluació de cada una de les evidències d’avaluació.
  • D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
  • Cal mostrar una actitud compatible amb la professió: escolta activa, respecte, participació, empatia, puntualitat, pensament crític, i un ús adequat dels dispositius electrònics, entre d’altres. En aquesta assignatura, s' assumeixen els principis deontològics de la professió.
  • Es recomana revisar que s’han escrit correctament lesfonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA, i d’acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB:

https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdfiahttps://normas-apa.org/

  • El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar al professorat del bloc corresponent.

Bibliografia

Albertí, M., Coronas, M., Gomar, C., Palmés, C., Romero,L., Rosell, C., Sadurní, N. A Ll. Andreu Barrachina (Coord). 2014. Atenció a l’alumnat amb discapacitat sensorial i motriu. Barcelona: Editorial UOC.

Arnaiz, P., Gracia, MD., Soto, J., Fonoll, J. y otros. 2018. Tecnología accesible e inclusiva: logros, resistencias y desafíos. Murcia: Consejería de Educación Región de Murcia. 

Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) 2010. Protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. (https://e-aules.uab.cat/2020-21/pluginfile.php/959290/mod_resource/content/2/Protocol%20de%20deteccio%20i%20diagnostic%20GENCAT.pdf).

Cardona, M.C.; Gomar, C.; Palmés, C. i Sadurní, N. 2010. Alumnado con pérdida auditiva. Barcelona

CIDAT. 2013. Accesibilidad de páginas Web ONCE 

Creda Jordi Perelló. 2010. Els alumnes amb sordesa a l'escola. Cicle mig i superior d'Educació Primària. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2016/05/Dossier-CM-CS.png

Gobierno Vasco. 2016. La inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual. Vitoria: Servico de publicaciones

Llombart, C. 2013. Tinc un/a alumne/a sord/a a l'aula. Consorci d'Educació de Barcelona. http://www.xtec.cat/~cllombar/

Pérez -Aguirre et al. 2024. Bidirectional Braille-Speech Communication System for Deafblind Students. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, v17 n2 p164-177. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1433151.pdf

Silvestre, N. 2010. Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes. Educar, 45 (1-17).

Talero Alvarado, A.F. 2020. Guía de accesibilidad de aplicaciones móviles (APPS). Madrid: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital España

Webgrafia:

https://agora.xtec.cat/credv/

http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/129/cd/indice.htm

https://books.google.es/books?id=T0TcYQDOo7UC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ViewAPI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

https://educacion.once.es/recursos-educativos


Programari

No s'utilitza


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda