Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no és una assignatura que tingui prerequits per a ser matriculada, es recomana haver cursat les assignatures "Processos educatius i aprenentatge", “Inclusió Educativa: NEE” i “Desenvolupament de la personalitat 0-6”de per tal de facilitar la comprensió dels continguts treballats.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Necessitats Educatives Específiques. En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives específiques de caràcter sensorial.
Els dos objectius formatius a aconseguir són:
A continuació es detallen els diferents blocs i continguts que a classe es treballaran de manera més holística i entramada.
BLOC A: CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ
1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: AUDICIÓ
1.1 Bases neurofisiològiques i funcionals del sistema sensorial auditiu.
2. ASPECTES PSICOEVOLUTIUS DE L’ALUMNAT AMB ALTERACIONS AUDITIVES
2.1 Desenvolupament perceptiu de l’alumnat.
2.2 Comunicació i desenvolupament lingüístic.
2.3 Desenvolupament cognitiu, personal, emocional i social.
2.4.El context familiar.
2.5. Persones amb alta sensitivitat
3. LES RESPOSTES EDUCATIVES: Elements, criteris i pautes per organitzar l’acció educativa en un context d’escola inclusiva.
3.1 Avaluació de les necessitats educatives.
3.2. El procés d’E-A de l’alumnat
3.3. Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l’alumnat: CREDA
BLOC B: CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ
1. EL DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS SENSORIALS: VISIÓ
1.1 Bases neurofisiològiques i funcionals del sistema sensorial visual
2. ASPECTES PSICOEVOLUTIUS DE L’ALUMNAT AMB ALTERACIONS VISUALS
2.1 Desenvolupament perceptiu de l’alumnat.
2.2 Comunicació i desenvolupament lingüístic.
2.3 Desenvolupament cognitiu, personal, emocional i social.
2.4.El context familiar.
3. LES RESPOSTES EDUCATIVES: Elements, criteris i pautes per organitzar l’acció educativa en un context d’escola inclusiva.
3.1 Avaluació deles necessitats educatives.
3.2. El procés d’E-A de l’alumnat: adaptacions del currículum.
3.3. Paper dels serveis educatius en el procés escolarització de l’alumnat: CREDV, entre d'altres
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris | 24 | 0,96 | 2, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries | 75 | 3 | 2, 3, 5 |
Les competències i l'opció metodològica que es pren, requereixen d'una actitud participativa de l'estudiantat, que es concreta en l'assistència i participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuals, el treball de lectura prèvia dels textos que es treballen a classe i el treball col·laboratiu amb els companys del petit grup.
El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l’alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. El docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l’alumne, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
També hi hauran pràctiques de laboratori.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'Aula Individuals. | 25% | 1 | 0,04 | 2, 3, 5 |
Prova Escrita Individual | 50% | 4 | 0,16 | 2, 3, 5 |
Treball en grup. Creació Materials. | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Avaluació continuada:
Avaluació única:
Recuperació:
Les evidències d’avaluació recuperables son la prova escrita i el treball pràctic d’intervenció.
Data de recuperació de l’avaluació única i continuada: 30/01/2026.
Aspectes a tenir en compte:
https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdfiahttps://normas-apa.org/
Albertí, M., Coronas, M., Gomar, C., Palmés, C., Romero,L., Rosell, C., Sadurní, N. A Ll. Andreu Barrachina (Coord). 2014. Atenció a l’alumnat amb discapacitat sensorial i motriu. Barcelona: Editorial UOC.
Arnaiz, P., Gracia, MD., Soto, J., Fonoll, J. y otros. 2018. Tecnología accesible e inclusiva: logros, resistencias y desafíos. Murcia: Consejería de Educación Región de Murcia.
Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) 2010. Protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. (https://e-aules.uab.cat/2020-21/pluginfile.php/959290/mod_resource/content/2/Protocol%20de%20deteccio%20i%20diagnostic%20GENCAT.pdf).
Cardona, M.C.; Gomar, C.; Palmés, C. i Sadurní, N. 2010. Alumnado con pérdida auditiva. Barcelona
CIDAT. 2013. Accesibilidad de páginas Web ONCE
Creda Jordi Perelló. 2010. Els alumnes amb sordesa a l'escola. Cicle mig i superior d'Educació Primària. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2016/05/Dossier-CM-CS.png
Gobierno Vasco. 2016. La inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual. Vitoria: Servico de publicaciones
Llombart, C. 2013. Tinc un/a alumne/a sord/a a l'aula. Consorci d'Educació de Barcelona. http://www.xtec.cat/~cllombar/
Pérez -Aguirre et al. 2024. Bidirectional Braille-Speech Communication System for Deafblind Students. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, v17 n2 p164-177. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1433151.pdf
Silvestre, N. 2010. Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes. Educar, 45 (1-17).
Talero Alvarado, A.F. 2020. Guía de accesibilidad de aplicaciones móviles (APPS). Madrid: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital España
Webgrafia:
http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/129/cd/indice.htm
No s'utilitza
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |