Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a aquesta assignatura.
Aquesta assignatura de tercer curs es complementa amb la de "Educació Corporal i Psicomotriu en els centres d’Educació Infantil II " de 4rt curs, i es pot aprofundir amb la de " Joc i moviment en Educació Infantil" de 4rt curs.
Objectius:
- Conèixer les principals bases teòriques de l’educació corporal a l’etapa d’educació infantil.
- Prendre consciència progressivament de les pròpies accions i decisions a través de la vivència de l’experimentació, les emocions i la comunicació corporal.
- Reflexionar i anar construint un sistema d’actituds que com a educador/a s'ajusti a les necessitats dels infants en el marc de l’educació corporal.
- Estudiar i analitzar les condicions més bàsiques per a l’educació corporal dels 0 als 6 anys.
- Valorar el propi cos i el de l’infant com a mitjà d’aprenentatge, expressió, comunicació i creixement personal.
- Reflexionar sobre el paper de l'educació corporal en el marc general de l'escola.
Continguts:
- Per què Educació corporal a l’Educació Infantil.
- De quin concepte de cos parlem?
- El cos com a eina d’aprenentatge i comunicació.
- El lloc del cos a l’escola.
- Dimensió neurobiològica i cultural.
- Evolució 0‐6.
- Sensacions i percepcions.
- To muscular i diàleg tònic.
- Comunicació, expressió i emocions.
- Joc.
- Del cos de qui parlem?: infant i adult.
- Actituds del/a mestre/a.
- Formació corporal del/a mestre/a.
- Currículum a l’Educació Infantil.
- Característiques del treball corporal a l’Educació Infantil.
- Metodologia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral en gran grup | 12 | 0,48 | 5, 6 |
Seminaris i sessions de Pràctica;Laboratori en grup reduït (1/3 part del gran grup) | 18 | 0,72 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i acompanyament | 20 | 0,8 | 2, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Les activitats formatives que tenen lloc en aquesta assignatura poden ser dirigides, supervisades i autònomes:
NOTA: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc 1: Activitats de suport al marc teòric-pràctic grupal: evolució 0-6 (GRUPAL) | 15% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Bloc 1: Activitats de suport al marc teòric-pràctic individuals: prova escrita sensacions i percepcions i to muscular epcions (INDIVIDUAL) | 50 % | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7 |
Bloc 2: Diseny i exposició en grup d'una seqüència d'aprenentatge (GRUPAL) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Aquesta assignatura preveu avaluació única.
L’avaluació per a superar l’assignatura serà continuada i única, formativa i compartida
L’avaluació contínua i única requereix l'assistència mínima a un 80% de les sessions de seminari i pràctica-laboratori, independentment de les causes que puguin ocasionar les faltes d'assistència (els justificants que es presentin en cas d'absència serviran únicament per explicar l'absència, en cap cas seran un eximent de la presencialitat).
Per poder superar l'assignatura, s'han d'aprovar cadascun dels 3 blocs d'activitats d'avaluació de que consta l'assignatura. També és absolutament necessari demostrar una actitud compatible amb la professió docent i un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.). També és imprescindible que l'estudiant demostri que és responsable i rigorós en el treball autònom, participar de forma activa a les classes, mostrar pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respecten les diferències de gènere, cultura, etc.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
L’alumnat ha de ser capaç d’expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Es considerarà "No presentat" (NP) aquell alumne/a que no hagi lliurat o participat en cap activitat avaluable.
-Sessions pràctiques: cal venir al gimnàs vestits/es amb roba esportiva que permeti executar totes les activitats proposades i mostrar una predisposició i participació activa.
S’ha de tractar amb cura i respecte tot el material del gimnàs i de l’aula deixant-lo en perfecte estat i ordenat després del seu ús.
Si es genera algun rebuig, cada grup és el responsable de portar-lo directament als contenidors de l’exterior just a l’acabar la classe. Si no es compleixen alguns d’aquests requisits actitudinals, la nota de l'assignatura serà un 3.
Bloc 1:
-Evolució 0-6 ( treball Grupal, cas teòric-pràctic relacionat amb el continguts i lectures treballades als diferents seminaris):
Grup 61: 03/10/2025
Grup 62: 08/10/2025
Bloc 2:
-Exposicions grupals d’una seqüència d'aprenentatge: (Treball Grupal) disseny, elaboració i exposició d’una Situació d’aprenentatge (treball tutoritzat).
Grup 61: 05/12/25 i 12/12/25
Grup 62:10/12/25 i 17/12/25
-Aquesta assignatura contempla l’opció d’avaluació única. Igual que a l’avaluació continuada serà condició indispensable per aprovar l’assignatura l’assistència mínima a un 80% de les sessions de seminari i pràctica-gimnàs, independentment de les causes que puguin causar les faltes d’assistència (els justificants que es presentin en cas d'absència serviran únicament per explicar l'absència, en cap cas seran un eximent de la presencialitat )
-Sensacions-percepcions i To muscular: (Prova individual) teòrica-pràctica, escrita basada en els casos pràctics que s’han dut a terme als diferents seminaris:
Grup 61: 09/01/2026
Grup 62: 07/01/2026
Les activitats d’avaluació única que la/l’estudiant ha de presentar i/o desenvolupar són:
- “Evolució 0-6” : (treball individual, cas teòric-pràctic relacionat amb els continguts i lectures treballats als diferents seminaris) (15%).
-Prova teòrica-pràctica escrita sobre “Sensacions i percepcions i to muscular”: prova individual teòrica-pràctica, escrita basada en els casos pràctics que s’han dut a terme als diferents seminaris. (50%)
- Disseny d'una situació d'aprenentatge: disseny, elaboració d’una Situació d’aprenentatge basada en alguns dels continguts treballats a l’assignatura. (35%)
Grup 61: 09/01/26 (lliurament activitats avaluables i prova escrita )
Grup 62: 07/01/26 (lliurament activitats avaluables i prova escrita)
RECUPERACIONS:
Els estudiants hagin estat prèviament avaluats en un conjunt d’activitats equivalent a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura i així i tot els quedi algun aspecte no assolit, excepcionalment, se'ls pot donar l'oportunitat de poder superar la matèria, fent un treball autònom addicional, refent alguna de les activitats lliurades o realitzades o dur a terme una prova escrita sobre el contingut a recuperar. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Per participar en la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per participar en el procés de recuperació el professor o professora responsable de l’assignatura pot exigir haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació no pot ser inferior en cap cas al 3,5.
El professor o professora responsable de l’assignatura, amb el vistiplau de la coordinació d’estudis i del centre, pot excloure del procés de recuperació aquelles activitats que, per la seva naturalesa, consideri que no són recuperables, sempre que no superin conjuntament el 50% de la qualificació final de l’assignatura.
En el cas que l’estudiant s’hagi matriculat per segona vegada, el professorat pot admetre una Prova de Síntesi (no caldrà complir amb el 80% de l’assistència), sempre que la primera vegada que va cursar l’assignatura l’estudiant només va suspendre “Disseny i exposició grupal d’una Situació d’Aprenentatge”. Aquesta prova ha de permetre l’avaluació dels resultats previstos en aquesta guia docent i serà la qualificació de l’assignatura.
Les activitats d’avaluació han de ser originals i de creació pròpia o del grup (quan s’escau) exclusivament. Per tant, es considera que no ha estat producció pròpia quan els treballs estan elaborats amb elements no originals i exclusius per l’estudiant (com per exemple els generats amb eines d’Intel·ligència Artificial com ChatGPT, Copilot, etc.). Així doncs, en aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i quedarà l’assignatura suspesa totalment sense opció a reavaluació.
El professorat podrà fer validacions concretes per garantir l'autoria i l'adquisició de competències en cas de sospita de frau acadèmic.
S’aplicarà a l’avaluació única el mateix sistema de recuperació que a l’avaluació continuada.
En qualsevol dels casos la qualificació final de l’assignatura pels alumnes que han fet recuperació serà d’un 5.
· Dates de les recuperacions:
Grup 62: 28/01/26 Grup 61: 30/01/26 tant per a l’avaluació continuadacom per al’única.
Les qualificacions de cada una de les evidències avaluables es comunicaran en un període no superior a 20 dies hàbils següents al seu lliurament següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva comunicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa d'aquesta.
Les lectures setmanals no seran obligatòries però sí necessàries per a poder desenvolupar les diferents proves avaluables.
Les qualificacions de les activitats executades en petit grup es consideren individuals, de manera que no necessàriament tots els membres del grup han de ser avaluats amb la mateixa qualificació.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tota l’assignatura. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos. Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. Veure documentació de la UAB sobre el plagi a:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Abans de lliurar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa de la UAB:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
És recomanable consultar el document: "Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació" aprovat per la COA a 28 de maig de 2015.
www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html
La bibliografía utilitzada en aquesta assignatura té en compte la perspectiva de gènere:
Bonàs. M. , Vives, I. (2003). El cuerpo tiene sus razones. Propuestas de la escuela para atender a estas razones. Aula, 122, 85‐96.
Bonastre, M. , Fuste, S., (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana (0‐3 años). Barcelona: Graó.
Conde, J.L., Viciana, V. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas. Málaga: Aljibe.
Franch, N. (2002). Tono y emoción en la intervención psicomotriz. Entre Líneas, 12, 15‐21.
Franch, N. (2018). Poética corporal. Psicomotricidad. Cuerpo en movimiento, cuerpo en relación. Barcelona: Octaedro.
Garaigordobil, M. (2010). Juego y Desarrollo Infantil: Revisión Teòrica y Propuestas de Intervención. Resum conferencia a les V Jornades de Reflexió: Psicomotricitat i escola. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
Gassier J. (2005). Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson.
Martínez-Mínguez, L., Forcadell, X., Moya, L., Heras, G., Bru, E. / Llecha, Manel / Sánchez, C., Pérez, M. & Antón, M. (2017). Ocho ideas claves de la educación por el movimiento. Aula de Infantil, 91, 31-35
Mas, M. (2016). L’escola que volem a partir del projecte psicomotor que desenvolupem. Guix d’infantil, 84, 33-35.
Palou, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Graó.
Santos Guerra, M.A. (1991). Prólogo. A F. J. Corpas, F. Toro, J.A Zarco. Educación Física. Manual para el profesor (pp.7‐13). Málaga: Aljibe.
Sugrañes, E. , Angel, M.A. (2007). La educación psicomotriz (3‐8 años). Barcelona: Graó.
Tardos, A. (1991). La mà de l'educadora. Infància, 58 (1), 16‐21.
Thió, C. (1999). Importància del joc en la vida dels infants. A Diferents Autors: El Joc a 0‐6 anys. IV jornades d'Innovació a l'etapa d'Educació Infantil (pp. 139-145). Bellaterra: ICE-UAB
Vaca, M., Varela, M. S. (2006). ¡Estoy dentro de mi cuerpo! Cuadernos de Pedagogía, 353, 26‐28.
Vila, B., Cardo, C. (2005). Material sensorial (0‐3). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó.
Wild, R. (2002). Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Barcelona: Herder.
Bonastre, M. i Fuste, S. (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó.
Martínez, L., Rota, J. i Anton. (2017). Psicomotricitat, Escola i currículum. Barcelona: Octaedro.
Ruiz de Velasco, M. i Abad, J. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
Bru, E. & Sarri, E. (2019). El cos i el moviment, presents a l’escola, Guix d’Infantil, 98, 17-19.
Font, C. (2000): El trabajo corporal en el ciclo de 3 a 6 años. AAnton, M. i Moll, B. (Coord): Educación Infantil. Orientaciones y recursos (0-6 años). Barcelona: Ciss Praxis.
Martínez-Mínguez, L. (2019). Bellugar-se per transformar i aprendre, Guix d’Infantil, 98, 9-12.
Mas, M. & López, G. (2018). La importància del traç a l’escolabressol. Un espai d’expressió des de la mirada de l’educació creadora, In-fàn-ci-a, 221, 12-16.
Pérez, M. & Morales, L. (2019). Psicomotricitat i vida quotidiana, Guix d’Infantil,98, 13-16.
Piaget, J. (1978). El desarrollo de la noción de tiempo en el niño. México: Fondo Cultura Económica.
Pla, G. (2019). Com afavorir el joc lliure i espontani, Guix d’Infantil, 98, 26.
abak, G. (2018). Explorar el cuerpo en el Jardín Maternal. Los sentidos de la Expresión Corporal. Orientaciones para hacer y pensar. Barcelona: Noveduc-Graó.
Vila, B. & Cardo, C. (2005). Material sensorial (0-3). Barcelona: Graó.
Wild, R. (2000). Calidad de vida y educacion. Barcelona: Herder.
Schuhl, C. (2022). Violències subtils. Eines i estrategies a la primera infància. Ed Rosa Sensat
Dubovik, A., Cippitelli, A.(2022). Territorios de juego y exploración. Ed. Octaedro.
Associació Mestres Rosa Sensat (2007). “El valor educatiu de les coses de cada dia”.
Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya (2009). Documentar. Una mirada nova. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Fòrum Europeu de Psicomotricitat:
FAPee (Federaciód’Associacions de Psicomotricistes de l’Estat Espanyol):
Revista Psicomotricitat.com
http://www.lapsicomotricidad.com/
Grup de Recerca en Educació Psicomotriu (2014-SGR-1662):
Twitter: @GREP_UAB
Facebook: Grup de Recerca Educació Psicomotiru UAB
Web: http://grupsderecerca.uab.cat/grepuab/ca
Canal de Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCFZoyYPOZBTaIaLxxH5OqsA
Aquesta assignatura no requereix de cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |