Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | FB | 1 |
Pedagogia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Essent aquesta una assignatura de primer curs no té prerequisits formals, però es recomana als i les estudiants que revisin els coneixements bàsics de biologia que han après durant els seus estudis previs (genètica, hominització, evolució, cervell, sistema nerviós, i d'altres conceptes relacionats). Es considera desitjable una revisió d'aspectes com: estructura i funcionament del cervell, sensació, atenció, percepció, aprenentatge, memòria, raonament, intel·ligència, relacions familiars i desenvolupament a la infància, adolescència, maduresa i vellesa. A més és desitjable una alta motivació, capacitat per l'organització de la informació, estratègies de síntesis, anàlisi i reflexió crítica.
Aquesta assignatura té com a finalitat apropar els i les estudiants a l'estudi de la realitat humana, tant des del punt de vist filogenètic com ontogenètic (vida, desenvolupament, processos mentals, gènere, cultura, societat, etc.). S'espera que els i les estudiants comprenguin i reflexionin críticament al voltant de les bases biològiques i psicològiques que permeten descriure i explicar el comportament i els processos mentals de l'ésser humà i la forma com aquests es desenvolupen al llarg del cicle vital (des de la gestació fins a la reflexió al voltant de la mort). A més a més en aquesta assignatura els i les estudiants han d'assolir aprenentatges per a la identificació i actuació en cas de necessitats educatives específiques que requereixin atenció per tal d'assolir un desenvolupament adequat a partir de la consideració dels aspectes biopsicològics de la persona.
1. Teories, models i mètodes en l'estudi del desenvolupament i l'aprenentatge: 1.1. Les relacions entre desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació. 1.2. Paradigmes clàsics en l'estudi del desenvolupament: Piaget y Vigotsky. 1.3. Mètodes qualitatius i quantitatius en l'estudi del desenvolupament i l'aprenentatge. 1.4. Tendències actuals en teoria i mètode en l'estudi del desenvolupament i l'aprenentatge.
2. El desenvolupament cognitiu, afectiu i psicomotor en la infància, adolescència i maduresa: 2.1. Gestació, naixement i els dos primers anys de vida. Desenvolupament psicomotor i afectiu. 2.2. Desenvolupament motor, cognitiu-lingüístic i socio-afectiu en la infància i l'adolescència. 2.3. Formació de la identitat, personalitat, autoestima i diferències individuals. 2.4. L'adultesa en el desenvolupament: cognició i desenvolupament socio-afectiu. 2.5. Vellesa. Tercera edat. Nous desafiaments. 2.6. Afrontament de la mort.
3. Perspectives per l'atenció a la diversitat en l'estudi del desenvolupament i de la personalitat. Aspectes evolutius i educatius: 3.1. Necessitats educatives: sensorials, motores, cognitives, emocionals i afectives. 3.2. Desenvolupament de la personalitat i principals trastorns. 3.3. Diferències culturals, diversitst i educació. L'escola inclusiva.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tasques supervisades | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball autònomo | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
La metodologia docent que es proposa en aquesta assignatura té com a línies generals:
- Classes magistrals (30 hores): presentació per part dels professors/es dels temes centrals de l'assignatura, presentació d'un grup o grups d'estudiants per aprofundir en la reflexió i/o aplicació relacionada amb temes específics, passació de vídeos d'interès per a l'assignatura, fòrum de discussió, entre d'altres.
- Seminaris (15 hores): treball individual i/o grupal pel anàlisi i discussió de textos i/o articles de recerca. Elaboració de mapes conceptuals, organització i desenvolupament de pràctiques, tasques per a la trobada d'informació.
Aquesta assignatura utilitza una metodologia d'aprenentatge basat a la recerca (introducció, mètode, resultats, discussió i implicacions educatives). No es permet l'ús d'eines IA.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Auto-avaluació | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4 |
Exposició grupal | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Proves individuals de conceptes | 80% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Aquesta assignatura té tres punts de continguts amb 13 temes (revisar l'apartat de continguts). L'avaluació consistirà en dues avaluacions escritas (80%), exposició grupal (10%) i autoevaluació (10%). Es realitzarà una primera prova individual (40%) al finalitzar el tema 7; i una altre (40%) al finalitzar el tema 13. Hi haurà una exposició grupal sobre conceptualització (10%) i un exercici d'auto-avaluació (10%). El calendari de les avaluacions s'especificarà en el cronograma i la planificació que es pujarà al campus virtual. Per al curs 25/26 les dates de cada una de les activitats avaluatives són:
GRUP 1 (Pedagogia): pràctica de conceptualització (10%) (entre octubre i desembre segons calendari acordat en classe), la primera prova de conceptes (40%) serà el 9/desembre, la segonda prova de conceptes (40%) serà el 13/gener i l'exercici d'auto-avaluació (10%) el 20/gener.
GRUP 2 (Educació Social): pràctica de conceptualització (10%) (entre octubre i desembre segons calendari acordat en classe), la primera prova de conceptes (40%) serà el 10/desembre, la segonda prova de conceptes (40%) serà el 14/gener i l'exercici d'auto-avaluació (10%) el 21/gener.
L'assistència a les sessions de seminari és obligatòria. En qualsevol cas, es podrà valorar alguna absència prèvia comunicació amb el professor/a de l'assignatura.
La qualificació final serà la suma de les diferents avaluacions (10+40+40+10). Si el/l'estudiant no supera el mínim de cinc punts (5) haurà de realitzar l'avaluació programada com a recuperació (27/gener el grup 1 i 28/gener el grup 2). En aquest cas, es realitzarà una valoració global de tota l'activitat del/del'estudiant. Enla recuperació es podran realitzar novament les proves individuals (un total de 8 punts i es mantenen les qualificacions del seminari 1 de conceptualització (10%) i l'auto-avaluació (10%). El resultat final serà apte/a (5 punts) o suspès/a.
El plagi serà motiu de suspensió de l'assignatura. En les matrícules següents, l'avaluació podrà consistir en una única prova de síntesi que permeti la demostració de l'assoliment dels resultats d'aprenentatge prevists. Les persones que no es presentin a cap de les avaluacions durant el curs, ni a l'avaluació de recuperació, obtindran una qualificació de no avaluable. Tanmateix, quan es realitzi una de les avaluacions es considera presentat a l'assignatura i per tant s'ha de presentar la resta de les avaluacions, obligatòriament.
Els resultats de cada una de les avaluacions es comunicarà en un termini de quinze dies després de la seva realització, i s'oferirà una data de revisió. Les proves de recuperació seran de revisió i publicació immediata.
El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., es plantejarà al/a la professor/a de l'assignatura.
Tota aquesta informació i l'addicional, que correspongui, es publicarà a l'inici del curs en el campus virtual de l'assignatura, el qual s'utilitzarà com a eina de comunicació.
* Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
AVALUACIÓ ÚNICA (de 11 a 13h.) - GRUP 1 (13/gener) GRUP 2 (14/gener)
Consistirà en una AVALUACIÓ que inclou: activitat de conceptualització (1 punt) + 45 preguntes de completació (9 punts).
En cas de RECUPERACIÓ la data és la mateixa del grup classe (grup 1 = 27/gener i grup 2 = 28/gener).
Delval, J. (2006). El desarrollo humano. Madrid:Siglo XXI.
Guerrero, R. (2021). El cerebro infantil y adolescente. Barcelona: Planeta.
Lizaso Elgarresta, I., Acha Morcillo, J., Reizabal Arruabarrena, L., & García González, A. J. (2017). Desarrollo Biológico y Cognitivo en el ciclo vital. Madrid: Pirámide.
Martín Bravo, C., & Navarro Guzmán, J. (2011). Psicología del desarrollo para docentes. Madrid: Pirámide.
Martínez-Fernández, J. R., & Borràs, F. X. (comp., 2016). Aspectos Biopsicológicos de la Persona: procesos psicológicos básicos, desarrollo y educación. Madrid: Pearson Educación.
Palacios, J., Marchesi, A., & Coll, C. (comp., 2014). Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Alianza Editorial.
REVISTES RELEVANTS:
Aloma, Anales de Psicología; Anuario de Psicología, Cultura & Educación, EDUCAR, Elec. J. of Research in Ed Psychology, Journal for Study in Education & Development, Psicothema, RELIEVE.
CAP PROGRAMARI NECESSARI
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |