Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements bàsics de:
1) Història de la literatura i de l'art universals
2) Teoria general de la imatge i la construcció audiovisual
3) Funcionament d'editors senzills de video i àudio
L'objectiu de l'assignatura és capacitar l'alumne en la contemplació de diferents teories narratives i dramatúrgiques, així com habilitar el reconeixement d'estructures narratives en continguts audiovisuals modèlics.
L'assignatura Narrativa audiovisual se centra en l'estudi dels mecanismes i elements narratius que formen part de la construcció dels relats audiovisuals. La seva vessant teòrica i pràctica fa que els objectius siguin dobles, primer adquirir els coneixements necessaris en la construcció dels relats audiovisuals i, d'altra banda, aplicar-los en el procés de construcció tant escrita com audiovisual.
L'assignatura, tot i ser anual, es divideix en dues parts, cadascuna de les quals tindrà els següents continguts teòrics:
1r semestre: l'origen del cinema com a dispositiu narratiu
1 Principis historiogràfics: la nova història
2. Del cinema mostratiu al cinema narratiu
- El mode de representació primitiu: Germans Lumière i les primeres companyies franceses, Edison i les primeres companyies americanes.
- L'escola de Brighton
- Les produccions nòrdiques
- Les innovacions italianes
- David Wark Griffith
2n semestre: Conceptes bàsics de la Narrativa
2. Introducció a la narrativa audiovisual: Definició i perspectives d'estudi. Models de món. Codis i estructures de la narració audiovisual.
La narració com a procés: tema, trama i història.
Mimesi i diègesi
El narrador i la veu en la narració audiovisual
Personatges: rols i funcions
L'espai i el temps en la narració audiovisual: característiques i perspectives de les coordenades temporals i espacials.
3. La enunciació audiovisual. Principals figures enunciatives. Punt de vista i focalització.
4. Els components de la història: els personatges, les accions i les transformacions en un relat audiovisual.
5. Teories de l'adaptació i la intermedialitat
L'adaptació literària:de la novel·la al cinema ila televisió
L'adaptació teatral: del teatre al cinema i la televisió.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral | 30 | 1,2 | |
Pràctiques i projecte | 75 | 3 | |
Tipus: Supervisades | |||
Examen | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 174 | 6,96 |
Les sessions de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant diferents tipus d'activitats, agrupades en classes magistrals, seminaris i pràctiques. Les classes magistrals s'impartiran en una mateixa aula amb el grup complet; els seminaris i les pràctiques es desenvoluparan en tres subgrups diferenciats, cadascun d'ells en la seva aula i en els laboratoris de pràctiques, amb un professor o professora diferent
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència activa a les classes i projeccions 1er semestre | 10% sobre la nota del 1er semestre | 3 | 0,12 | KM04, KM05 |
Examen teóric 1r semestre | 20% sobre la qualificació del 1r semestre | 2 | 0,08 | KM06, SM03 |
Examen teóric 2n semestre | 20% sobre la qualificació del 2n Semestre | 2 | 0,08 | KM04, KM05, KM06, SM03 |
Planificació i escriptura del remake 1er semestre | 70% sobre la qualificació del 1er Semestre | 3 | 0,12 | CM02, KM04, KM05, KM06 |
Pràctiques 2º semestre | 50% sobre la nota del 2º semestre | 3 | 0,12 | KM04, KM05, KM06, SM03 |
Seminaris 2º semestre | 30% sobre la qualificació del 2º semestre | 2 | 0,08 | CM02, KM05 |
La nota final de l’assignatura serà la mitjana obtinguda entre les qualificacions finals de les dues parts que la conformen, cadascuna amb un pes del 50 %, segons el criteri següent:
Assistència activa a classes i projeccions: 10 %
Examen teòric: 20 %
Anàlisi i reescriptura d’una seqüència cinematogràfica de cinema mut:
a) Redacció del guió desglossat: 30 %
b) Reescriptura audiovisual: 40 %
Per aprovar l’assignatura és imprescindible l’assistència tant a classe com a totes les sessions de tutoria relacionades amb el procés de realització del remake.
Només es podrà recuperar l’examen teòric.
Participació als seminaris, realització i exposició dels mateixos: 30 %
Examen teòric: 20 %
Pràctiques: 50 %
Per superar l’assignatura, és obligatòria l’assistència a classe, així com la presentació de totesi cadascuna de les activitats avaluables. Caldrà aprovar almenys dues de les tres parts avaluables per poder fer la mitjana de les qualificacions de l’assignatura.
Es podrà recuperar:
a) L’examen teòric, sempre que l’alumne o alumna ho sol·liciti, i hagi obtingut una nota mínima global de 3.
b) Les pràctiques, sempre que l’alumne o alumna ho sol·liciti.
c) La qualificació final podrà augmentar si l’alumne o alumna, havent obtingut almenys un 8, realitza una prova de síntesi al final del període de recuperació.
Els seminaris d’anàlisi no són recuperables, igual que la darrera de les pràctiques.
Bibliografia obligatòria
1r semestre
TALENS, Jenaro i ZUNZUNEGUI, Santos (eds.) (1998): Historia general del cine. Volumen I: Orígenes del cine. Madrid: Cátedra.
BURCH, Noël (2006): El tragaluz del infinito: Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.
GUBERN, Román (2016): Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
THOMPSON, Kristin i BORDWELL, David (1996): El arte cinematográfico. Madrid: Cátedra.
2n semestre
CUEVAS, Efrén (2014): La narratología audiovisual como método de análisis. Portal de la Comunicació Incom: UAB. (Lliçons). Disponible a: https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/53_esp.pdf
STAM, Robert (2009): Teoría y práctica de la adaptación. Mèxic: Textos de difusión cultural / UNAM. Disponible a: https://guion2.weebly.com/uploads/1/5/0/9/15091428/teora_y_practica_de_la_adaptacin.pdf
Bibliografia bàsica
1r semestre
FIELD, Syd (1994): El libro del guion: Fundamentos de la escritura de guiones. Madrid: Plot Ediciones.
SNYDER, Blake (2010): ¡Salva al gato!: El libro definitivo para la creación de un guion. Barcelona: Alba.
GARCÍA, Raúl (2023): Manual del artista de Storyboard. Barcelona: La Cúpula.
2n semestre
BORDWELL, David. La narració en el cinema de ficció. Barcelona: Paidós, 1996.
CHATMAN, Seymour. Història i discurs. L’estructura narrativa a la novel·la i al cinema. Madrid: Taurus, 1990.
CRUZ, Coral. Imatges Narrades: Com fer visible allò invisible en un guió de cinema. Barcelona: Laertes, 2014.
GAUDREAULT, André.; JOST, François. El relat cinematogràfic. Barcelona: Paidós, 1995.
GENETTE, Gérard. Figures III. Barcelona: Lumen, 1989.
McCULLERS, Carson. “El mudo” i altres textos. Barcelona: Seix Barral, 2017.
SÁNCHEZ PIÑOL, Albert (2021): Les estructures elementals de la narrativa. Barcelona: La Campana.
Bibliografia complementària
1r semestre
RUIZ ÁLVAREZ, Luis Enrique (2000): Obras Pioneras Del Cine Mudo. Orígenes y Primeros Pasos (1895-1917). Bilbao: Ediciones Mensajero.
RUIZ ÁLVAREZ, Luis Enrique (1997): Obras maestras del cine mudo: época dorada (1918-1930). Bilbao: Ediciones Mensajero.
ABEL, Richard (ed.) (2005): Encyclopedia of Early Cinema. London: Routledge.
2n semestre
BALLÓ, J. i Pérez, X. (1995): La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Barcelona: Anagrama.
CATALÀ, Josep M. (2001): La posada en imatges. Barcelona: Paidós.
CATALÀ, Josep M. (2009): Passió i coneixement. El nou realisme melodramàtic. Madrid: Cátedra.
DARLEY, Andrew (2002): Cultura Visual digital. Espectacle i nous gèneres en els mitjans de comunicació. Barcelona: Paidós.
GORDILLO, Inmaculada (2009): Manual de narrativa televisiva. Madrid: Editorial Síntesis.
GUARINOS, Virginia (2009): Manual de narrativa radiofònica. Madrid: Editorial Síntesis.
LAVANDIER, Yves (2003): La dramatúrgia. Els mecanismes del relat: cinema, teatre, òpera, televisió, còmic. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
SÁNCHEZ NAVARRO, Jordi (2006): Narrativa audiovisual. Barcelona: Editorial UOC.
Celtx, DaVinci Resolve
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 42 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 43 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | anual | matí-mixt |