Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació

Codi: 105014 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Audiovisual OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Òscar Coromina Rodríguez
Correu electrònic:
oscar.coromina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap prerequisit


Objectius

  • Analitzar la recerca en comunicació com un procés inserit en contextos socials i tecnològics, identificant les interaccions entre pràctiques comunicatives, tecnologies i entorns culturals.
  • Desenvolupar la capacitat de formular preguntes de recerca rellevants i dissenyar projectes de recerca en comunicació amb una estructura coherent i metodològicament fonamentada.
  • Aplicar tècniques quantitatives per a la recollida i l’anàlisi de dades en recerca en comunicació, valorant-ne les possibilitats i limitacions segons els objectius del projecte.
  • Dominar les metodologies qualitatives més rellevants per a l’estudi de fenòmens comunicatius, com ara entrevistes, observació i anàlisi de contingut.
  • Explorar i aplicar mètodes digitals per a l’estudi de la comunicació en entorns en línia, incloent l’ús d’eines digitals per a la recollida, visualització i anàlisi de dades.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. SM01 (Habilitat) Avaluar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius considerant contingut i ús del llenguatge no sexista ni discriminatori.
  2. SM01 (Habilitat) Avaluar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius considerant contingut i ús del llenguatge no sexista ni discriminatori.

Continguts

  1. La recerca en comunicació com a pràctica sociotècnica
  2. Disseny i planificació d’un projecte de recerca en comunicació
  3. Mètodes quantitatius en la recerca en comunicació
  4. Mètodes qualitatius en la recerca en comunicació
  5. Digital Methods: recerca amb mitjans digitals

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 SM01
Exercicis Pràctics 15 0,6 SM01
Seminaris 18 0,72 SM01
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 SM01
Tipus: Autònomes      
Lectures i visionats de documents audiovisuals 41 1,64 SM01
Preparació exercicis i seminaris 20 0,8 SM01

L’assignatura Mètodes i Fonts d’Investigació en Comunicació s’organitza a partir de tres metodologies docents principals: classes magistrals, seminaris teòrico-pràctics i exercicis pràctics vinculats a l’aprenentatge i aplicació de tècniques de recerca.

Les classes magistrals tenen com a objectiu oferir una base teòrica sòlida sobre els diferents enfocaments metodològics i les principals fonts d’informació utilitzades en la recerca en comunicació.

Els seminaris teòrico-pràctics estan pensats per relacionar els conceptes teòrics amb la seva aplicació pràctica, mitjançant l’anàlisi de casos, la discussió col·lectiva i la reflexió crítica sobre dissenys de recerca i estratègies d’anàlisi.

Els exercicis pràctics permetran a l’alumnat aplicar els coneixements adquirits en situacions simulades o reals de recerca, tot treballant amb dades, fonts i metodologies tant qualitatives com quantitatives.

El calendari detallat i els continguts de cada sessió es presentaran el primer dia de classe i estaran disponibles al campus virtual. En aquest espai, l’alumnat també hi trobarà les instruccions per als exercicis pràctics, els materials docents i tota la informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura.

L’assistència i participació activa en els seminaris i les sessions pràctiques és obligatòria i forma part de l’avaluació continuada.

El contingut de l’assignatura serà sensible a la perspectiva de gènere i farà un ús inclusiu del llenguatge, promovent una mirada crítica i diversa sobre els processos i pràctiques comunicatives.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 40% 3 0,12 SM01
Exercicis pràctics 30% 15 0,6 SM01
Seminaris 30% 18 0,72 SM01

Aquesta assignatura contempla únicament avaluació continuada.

L’avaluació es basa en quatre eixos:

  1. Prova teòrica I (20% de la qualificació final)
  2. Prova teòrica II (20% de la qualificació final)
  3. Exercicis pràctics (30% de la qualificació final)
  4. Seminaris teòrico-pràctics (30% de la qualificació final)

La nota final serà la suma de les puntuacions obtingudes en cada un d’aquests apartats.

Per superar l’assignatura, cal aprovar o obtenir una mitjana mínima de 4 sobre 10 en el conjunt de les proves teòriques.

La nota final serà la suma de les puntuacions obtingudes en cada un d’aquests apartats.

Sistema de recuperació optatiu:

Les persones matriculades tindran dret a la recuperació de l’assignatura només si han estat avaluades en les proves teòriques i en 2/3 dels seminaris i exercicis.

Només es podrà recuperar la prova teòrica. Els seminaris i exercicis no són recuperables, excepte en casos de força major degudament justificats.

Si la mitjana de les dues proves teòriques és inferior a 3, no es tindrà dret a reavaluació.

La nota màxima de la prova teòrica reavaluada serà de 6 sobre 10.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA)
exclusivament en tasques, a mode d’exemple: tasques de suport, com la
cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions... L’alumnat haurà
d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia,
especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han
influït enel procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en
aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar
una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de
gravetat.

PLAGI

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. 

No Avaluable

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".


Bibliografia

 

  • Coromina, Òscar, Alexei Tsinovoi, i Anders Kristian Munk. “Digital Marketing as Digital Methods: Repurposing Google Ads for Controversy Mapping.” Big Data & Society 10, no. 2 (juliol 2023): 20539517231216955. SAGE Publications.

  • Domínguez, Marius, i Montserrat Solsona. Tècniques d’investigació social quantitatives. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, 2003.

  • Eiroa, Matilde, i Alejandro Barranquero. Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Madrid: Editorial Síntesis, 2017.

  • Escobar Fuentes, Sílvia, i Manuel Francisco Montalbán Peregrín. La práctica de la metodología cualitativa. Madrid: Dykinson, 2024. https://www.dykinson.com/libros/la-practica-de-la-metodologia-cualitativa/9788410707276/

  • Medina, Alfons, i Jordi Busquet. La recerca en comunicació. Barcelona: Editorial UOC, 2019.

  • Rogers, Richard. Digital Methods. Cambridge, MA: MIT Press, 2013.

  • Soriano, Jaume. L'ofici de comunicòleg: Mètodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo, 2007.

  • Vilches, Lorenzo. La investigación en comunicación: Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa Editorial, 2020.

 


Programari

No és necessari tenir coneixements previs de cap programa informàtic per seguir aquesta assignatura. Tot i això, es treballarà amb diferents eines de programari per a l’anàlisi i visualització de dades, que s’aniran introduint de manera progressiva. L’alumnat adquirirà nocions bàsiques sobre el seu funcionament i aplicació en contextos de recerca en comunicació.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 43 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 43 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt