Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sociologia de la Cultura

Codi: 104999 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Audiovisual FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Avraham Yehudah Astor
Correu electrònic:
avi.astor@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Els objectius principals d'aquest curs són els següents: 

a) Aprendre a interrogar-se sociològicament sobre la cultura en sentit ampli

b) Conèixer les principals perspectives teòriques que ens ajuden a comprendre els processos d'adquisició cultural i el paper que juga la cultura en la construcció social de la realitat

c) Adquirir eines per poder analitzar de forma empírica els fenomens culturals, posar-los en context i entendre la seva significació


Resultats d'aprenentatge

  1. CM19 (Competència) Convertir els productes audiovisuals en eines per a la transformació social mitjançant una representació positiva de col·lectius històricament marginats i una visió positiva de les idees d'inclusivitat i igualtat.
  2. CM19 (Competència) Convertir els productes audiovisuals en eines per a la transformació social mitjançant una representació positiva de col·lectius històricament marginats i una visió positiva de les idees d'inclusivitat i igualtat.
  3. CM19 (Competència) Convertir els productes audiovisuals en eines per a la transformació social mitjançant una representació positiva de col·lectius històricament marginats i una visió positiva de les idees d'inclusivitat i igualtat.
  4. KM24 (Coneixement) Definir els conceptes bàsics del pensament sociològic sobre la cultura.
  5. KM24 (Coneixement) Definir els conceptes bàsics del pensament sociològic sobre la cultura.
  6. KM25 (Coneixement) Seleccionar aquells coneixements d'estructura social necessaris per a l'elaboració de productes audiovisuals contemporanis.
  7. KM25 (Coneixement) Seleccionar aquells coneixements d'estructura social necessaris per a l'elaboració de productes audiovisuals contemporanis.
  8. SM26 (Habilitat) Determinar quins productes culturals audiovisuals poden ser significatius i possibiliten la construcció d'una comunitat de fans.
  9. SM27 (Habilitat) Explicar els efectes socials de l'oci a través del consum audiovisual.
  10. SM27 (Habilitat) Explicar els efectes socials de l'oci a través del consum audiovisual.

Continguts

Part A. Una mirada sociològica a la cultura: introducció teòrica, metodològica i conceptual 

a.1. Què volem dir quan parlem de cultura? Aclariments conceptuals

a.2. Sociologia cultural vs sociologia de la cultura

a.3. Perspectives marxistes i neo-marxistes (p. ex., L'Escola de Frankfurt) sobre la cultura

a.4. Durkheim i perspectives neo-Durkheimianes sobre la cultura

 

Part B. Interrogar la cultura des de diferents angles

c.1. Reflexions sobre la cultura, el cos i el jo

c.2. La cultura i la quotidianitat: amor, menjar i oci

c.3. Desigualtats i cultura: classe social, gènere i raça

c.4. Sentint la cultura: gustos, emocions i fronteres simbòliques

c.5. La producció de la cultura: camps, escenes i actors

c.6. Cultura i creació de comunitat: religions, nacions i memòria

c.7. Globalització i transformació cultural

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. 

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de genere i amb l´ús del llenguatge inclusiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 52 2,08
Tutories programades amb el professor 3 0,12
Tipus: Supervisades      
Presentacions orals en grup 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Exàmens 6 0,24
Lectures 36 1,44

 

El curs està organitzat al voltant de cinc tipus d'activitats:

a) Classes magistrals que descriuen l'enfocament principal del tema

b) Tallers de discussió de lectures on es discuteixen lectures (i a vegades en relació a una pel·lícula, una obra d'art, un documental..) i es treballa en profunditat un tema en concret

c) Tutories personals i grupals

d) Presentacions orals en grup

e) Exàmens presencials

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 10 0,4 KM24, SM27
Examen parcial 40% 10 0,4 KM24, SM27
Participació a classe, lectures i presentació en grup 20% 18 0,72 CM19, KM25, SM26

L'alumnat serà avaluat a base de:

1) La seva participació a classe, la seva comprensió de les lectures i una presentació oral en grup sobre un tema rellevant al curs (20%)

2) Un examen parcial que consisteix en assaigs curts sobre la matèria del curs (40%)

3) Un examen final que consisteix en assaigs curts sobre la matèria del curs (40%)

- En el cas de no aprovar, hi ha la possibilitat de fer un examen de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. També ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 3,5. En el cas de fer la recuperació, la nota màxima que es pot aconseguir per l'assignatura és un 5,0.

Avaluació única

Per a les que opten per fer una avaluació única, consistirà en un sol examen global amb una extensió més llarg i que consta d'assajos sobre matèria de tota l'assignatura.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada, i l'examen de recuperació serà el mateix.

No Avaluable

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".

Política d'Intel·ligència Artificial

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Plagis i altres irregularitats

El plagi consisteix a utilitzar el treball d'altres com si fos propi. Quan s'utilitzin llibres, articles, pàgines d'internet o qualsevol altre material, és obligatori especificar mitjançant l'ús de referències, indicant clarament dins el text quina referència correspon a quina frase. En el cas de citar un fragment paraula per paraula, és imprescindible posar el fragment entre cometes. El plagi és una infracció greu, equivalent a copiar en un examen.  D'acord amb la normativa acadèmica, qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s’ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0.

Per a més informació sobre el plagi, es pot mirar la guia sobre "Com s'ha de citar i com evitar el plagi": https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants. També es pot mirar: <https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html>.


Bibliografia

Al-Gharbi, Musa. 2024. We Have Never Been Woke. Princeton University Press.

Austin, John Langshaw. 1975. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.

Berger, Peter L. and Thomas Luckmann. 1966. The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Anchor Books.

Bourdieu, Pierre. 1991. Language and Symbolic Power. Cambridge: Harvard University Press.

Brubaker, Rogers. 2013. “Language, religion and the politics of difference.” Nations and Nationalism 19(1):1-20. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-8129.2012.00562.x

Butler, Judith. 2013. Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York: Routledge.

Butler, Judith. 2007. El género en disputa. Barcelona: Paídos.

Cerulo, Karen A. 2018. “Scents and Sensibility: Olfaction, Sense-Making, and Meaning Attribution.” American Sociological Review 83:361–89.

Durkheim, Emile. 1968 [1912]. Las formas elementales de la vida religiosa. Buenos Aires: Schapire.

Eliasoph, Nina and Paul Lichterman. 2003. “Culture in Interaction.” American Journal of Sociology 108:735–94.

Foucault, Michel. 2002. Vigilar y castigar. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Geertz, Clifford. 1973. “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture 1973.” In The Interpretation of Cultures, 3–33. New York: Basic Books.

Goffman, Erving. 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.

Lamont, Michèle. 1992. Money, Morals, and Manners: The Culture of the French and American Upper-Middle Class. Chicago: University of Chicago Press.

Lamont, Michèle. 2021. The Dignity of Working Men. Cambridge: Harvard University Press.

Lizardo, Omar. 2017. “Improving Cultural Analysis: Considering Personal Culture in Its Declarative and Nondeclarative Modes.” American Sociological Review 82:88–115. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0003122416675175?journalCode=asra

Marx, Karl. 2014. La ideologia alemana. Akal.

Oshotse, Abraham, Yael Berda, and Amir Goldberg. 2024. “Cultural Tariffing: Appropriation and the Right to Cross Cultural Boundaries.” American Sociological Review 89(2):346–90.

Rivera, Lauren A. 2012. “Hiring as Cultural Matching: The Case of Elite Professional Service Firms.” American Sociological Review 77:999–1022.

Roy, Olivier. 2010. La santa ignorancia. Barcelona: Península.

Sabido Ramos, Olga (2019). Los sentidos del cuerpo: el giro sensorial en la investigación social y los estudios de género. Universidad Nacional Autónoma de México / CIEG.  

Schudson, Michael. 1989. “How Culture Works: Perspectives from Media Studies on the Efficacy of Symbols.” Theory and Society 18:153–80.

Sewell, William Hamilton. 2005. Logics of History: Social Theory and Social Transformation. Chicago: University of Chicago Press.

Swidler, Ann. 2001. Talk of Love: How Culture Matters. Chicago: University of Chicago Press.

Vaisey, Stephen. 2009. “Motivation and Justification: A Dual‐Process Model of Culture in Action.” American Journal of Sociology 114:1675–1715.

Weber, Max. 1991 [1905). La ética protestante y el espíritu de capitalismo. Puebla: Premia Editora.

Zerubavel, Eviatar. 2015. Hidden in Plain Sight: The Social Structure of Irrelevance. Oxford University Press.

Zubov, Shoshana. 2020. La era del capitalismo de la vigilancia. Paidós.


Programari

Aquesta assignatura no utilitza programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt