Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'interès per la cultura visual i l'art no són imprescindibles però sí recomanables
L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi d'obres d'art en el context culturai i històric en el que sorgeixen i enriquir la cultura visual de l'estudiantat.
Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos de gènere, culturales i ideológicos en els relats de la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals
L'eix cronològic de l'assignatura abasta des de finals del segle XIX fins a principis del segle XXI i s'estructura a partir de 4 eixos temàtics:
1. El mite de la modernitat: desenvolupament industrial i transformacions urbanes
2. Les avantguardes i l'exploració de nous llenguatges plàstics
3. La crisi de l'objecte artístic
4. Cultura visual i societat de consum
L'assignatura posa de relleu el biaix androcéntric de la història de l'art i potencia una anàlisi crítica del paper de les dones en l'entramat artístic —com a creadores, models i activistes— per posar en evidència els mecanismes que han provocat la seva invisibilització i el pes dels estereotips de gènere en la cultura visual.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques amb suport audiovisual | 37 | 1,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 23 | 0,92 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs | 90 | 3,6 |
Metodologia:
- Classes teòriques amb suport audiovisual
- Lectures crítiques de textos i d'imatges
- Visita d'exposicions, si s'escau
- Tutories
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de genere i amb l'ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Tasques y particpació a classe | 30 % | 0 | 0 | CM17, KM20, KM21, SM22 |
Treball en equip | 30 % | 0 | 0 | CM16, SM22 |
Treball individual | 40 % | 0 | 0 | CM17, KM20, KM21, SM21 |
Les tasques avaluatives tenen la funció d'avaluar la capacitat per:
- reconèixer els moviments artístics contemporani
- identificar la capacitat comunicativa d'una obra artística
- establir vincles entre les imatges artístiques i la cultura audiovisual
- aplicar recursos estètics a la creació audiovisual
AVALUACIÓ CONTÍNUA
La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Tasques i assitència 30 %
- Treball en equip 30 %
- Treball individual 40 %
Per aprovar l'assignatura, cal haver entregat el treball en equip i l'individual i que la suma de totes les notes sigui igual o superior a 5.
Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.
Sistema de recuperació
L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:
a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.
b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.
c. Haver estat prèviament avaluat d'un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
AVALUACIÓ ÚNICA
La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Anàlisi crítica d'una exposició relacionada amb el temari de l'assignatura 25 %
- Examen dels continguts de l'assignatura 50 %
- Anàlisi crítica d'un llibre 25 %
Sistema de recuperació
L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:
a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.
b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.
NO AVALUABLE
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Intel·ligència artificial
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Lectura obligatòria
Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 + eBook
(ed. original en anglès, 2012)
Bibliografia general*
Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).
Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.
Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.
Sturken, Marita i Cartwright, Lisa. Practices of looking: An introduction to visual culture. Nova York: Oxford University Press, 2009.
*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referències directament relacionades amb els continguts del temari.
Recursos en línea
www.macba.cat/
www.museoreinasofia.es/
www.tate.org.uk/
www.centrepompidou.fr/
www.moma.org/
www.nga.gov/
www.metmuseum.org/
Moodle (Campus virtual)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |