Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Producció en les Indústries de la Comunicació

Codi: 104993 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OT 3
Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Sole Bonamusa
Correu electrònic:
albert.sole.bonamusa@uab.cat

Equip docent

Montserrat Pérez Creus

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Assignatura optativa de tercer i quart en el Grau de Periodisme. Caldrà que l'alumnat tingui un coneixement de temes d'actualitat; demostri capacitat per l'ús correcte oral i escrit del català i el castellà. Cal tenir en compte que l'alumnat ja haurà realitzat assignatures obligatòries relacionades amb aquesta assignatura i que això permetrà que ja tingui les capacitats tècniques necessàries per al desenvolupament d'activitats específiques.


Objectius

L'assignatura pretén l'aplicació pràctica de les competències de la producció periodística més enllà dels informatius. Per a l’elaboració de qualsevol producte periodístic hi ha una feina ingent al darrere que sovint és desconeguda o no es valora prou. En aquesta assignatura intentarem mostrar-la i posar-la en pràctica de la manera més realista per preparar els alumnes quan entrin en el món laboral. 

L’assignatura serà bàsicament pràctica, tot i que compta amb unes hores teòriques on s’explicarà com s’està fent la producció avui en els mitjans de comunicació i productes audiovisuals concrets d’èxit. Aquestes classes magistrals poden comptar amb la presència d’un convidat que explicarà la seva feina. 

Totes les pràctiques seran exercicis que l’alumnat es trobarà en el dia a dia dins un mitjà de comunicació i en l’exercici de la professió. Hi haurà dues pràctiques grans que s’hauran d’anar fent durant bona part del semestre, i després unes altres que tindran una, dues o tres setmanes de preparació i execució, i alguna altra de només 24 hores. 

Tot i que la base de l’assignatura és la part de la producció periodística, és a dir, tot el procés previ a l’execució d’un reportatge o entrevista, també es valorarà que el producte final estigui ben fet. 

L’objectiu final de l’assignatura és que l’alumnat acabi el semestre coneixent la feina del productor/a en els diferents tipus de productes periodístics i que obtingui una base teòrica i pràctica que després pugui desenvolupar quan comenci a treballar professionalment. 


Competències

    Periodisme
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Concebre, planificar i executar projectes periodístics en tot tipus de suports.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Conèixer i utilitzar professionalment instruments necessaris per a enregistrar veu i imatge.
  6. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  7. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  8. Dissenyar, organitzar i projectar produccions de documentals periodístics de caràcter científic o social i realitzar pràctiques de conceptualització i preproducció.
  9. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Gestionar el temps de manera adequada.
  11. Identificar i distingir les prescripcions tècniques necessàries per a comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, audiovisual, multimèdia).
  12. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  15. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  16. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  21. Usar adequadament els recursos comunicatius d'Internet.
  22. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.

Continguts

1-Fonaments de la producció 

2-Producció en informatius i en programes tipus magazín (ràdio i tv) 

3-Producció de documentals informatius i de programes de televisió documentals 

4-Producció de periodisme esportiu  

5-Producció de podcasts 

6-Producció de periodisme cultural 

7-Ètica en la producció 

  

(*) El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents. 

En una de les sessions de l'assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul. 

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 15 0,6 1, 2, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 16
Pràctiques de laboratori 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: preparació i preproducció de contingut 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

 

La metodologia docent d’aquesta assignatura es basa en l’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR), tant des de la part teòrica com de la part pràctica. Es tracta d’una metodologia educativa innovadora que situa l’alumnat davant els problemes reals de la professió amb l’objectiu de desenvolupar habilitats com el pensament crític i la creativitat. Amb aquestes eines, els estudiants han de trobar solucions als reptes que planteja el docent per ells mateixos, sempre amb l’acompanyament del professorat. En aquesta assignatura es posa molt en valor el treball en equip.

L’assignatura s’estructura en classes teòriques i pràctiques. Es treballarà en grups de 5 o 6 persones, tot i que hi haurà alguns exercicis on els grups hauran de ser més petits per ser més eficients.  

Hi haurà diferents tipus de pràctiques: unes que seran transversals i s’hauran d’anar treballant durant bona part del semestre; d’altres que seran d’una setmana per l’altra; i les últimes que s’hauran de començar iacabar en 24 hores. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20% 0 0 1, 3, 4, 7, 8, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Participació en seminaris i activitats del curs 5% 0 0 1, 2, 5, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 19
Pràctiques de laboratori (6) 75% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L’avaluació continuada constarà de tres parts: la part teòrica, les pràctiques i la participació i proactivitat amb les visites de convidats i en les sessions lectives. Les pràctiques tindran un pes d’un 75% sobre la nota final. S'hauran de fer 6 pràctiques, i cadascuna té un percentatge de la nota que suma aquest 75%.

L’examen teòric serà la resolució teòrica per escrit de problemes relacionats amb el que s’hagi explicat a classe. 

Lliurament i revisió de qualificacions: L'equip docent informarà l'estudiantat de les qualificacions de les seves pràctiques en un termini màxim de tres setmanes. 

L'equip docent realitzarà, cada setmana, una retroalimentació de les activitats pràctiques realitzades de forma oral i en grup. Totes les qualificacions informades poden ser revisades, si l'estudiant així ho requereix, en les tutories.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Això vol dir que s'hauran d'haver fet com a mínim 4 de les 6 pràctiques de les quals consta l'assignaturaper a poder ser avaluats.

Tot i això, en cas de suspendre alguna de les 6 pràctiques, no totes es podran recuperar. Les dues pràctiques que es realitzen durant bona part del semestre no es podran recuperar. La resta sí, igual que l'examen teòric.

Plagi:

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Intel·ligència Artificial:

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reffexió crítica sobre com aquestes han inffuït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Podcasts

 

-La Sala de Solé: Las entrevistas no se enseñan al entrevistado antes de publicarlas

https://go.ivoox.com/rf/79491678

 

-La Sala de Solé: Periodismo especializado, ¿el unicornio de las redacciones?

https://go.ivoox.com/rf/69372606

 

-Plano Corto

https://www.ivoox.com/podcast-plano-corto_sq_f11123166_1.html

 

-Crims

https://www.ivoox.com/podcast-crims_sq_f1611867_1.html

 

Documentals

 

-Jeffrey Epstein (Netflix)

-Salvar al Rey (HBO)

-Jimmy Savile: una històrica britànica de terror (Netflix)

 

Programes TV

 

-Crims

https://www.ccma.cat/tv3/crims/

 

Sèries

 

-The Newsroom (HBO)

 

Pel·lícules

 

-Spotlight (HBO i Filmin)


Programari

Al tractar-se d'una assignatura completament pràctica el programari requerit és l'habitual per a la realització de les tasques periodístiques de producció de continguts en diferents formats. 

En concret, es requereixen les següents eines: 

  • Programari d'edició d'àudio: Audacity 

  • Programari d’edició de vídeo: Da Vinci o similar 

  • Programari d'edició de textos: Word o similar 

  • Programari d'edició d'imatges: Canva 

  • Programari d'anàlisi de dades: Excel o similar 

La Facultat disposa, així mateix, de càmeres i altres equips per a la correcta realització de les pràctiques periodístiques. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt