Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Administrativament, són els que ha establert la institució, quant a crèdits superats i matrícula.
Pel que fa al contingut, l'assignatura està orientada a l'estudiantat interessat a millorar la mirada, el mètode i l'escriptura del periodisme en un context de transformació de la indústria de la premsa i de necessitat social i política d'un periodisme de qualitat i transformador, com ha estat sempre des dels muck-rakers fins al New Journalism i els nous periodismes llatino-americans o europeus, el periodisme literari.
Introducció als fonaments historiològics, morfològics, genològics i tematològics del Comparatisme Periodístico-Literari.
Presentació de la tradició del periodisme literari. Reflexió critica sobre les possibilitats que ofereix aquest tipus de periodisme en el context actual.
L'alumnat ha d'incorporar, al final del semestre, els recursos de composició i estil, així com els mètodes de caire etnogràfic, en el seu coneixement de la praxi periodística.
1. Periodisme y literatura: una tradició de relacions promíscues. Què entenem per periodisme. Què entenem per literatura. Canon, crítica, horitzó d'expectatives.
2. Ficció i facció en l'expressió periodística.
3. El 'gir lingüistic' i la seva incidència en els estudis periodístics. Condició retòrica de l'expressió periodística
4. Fites del periodisme literari modern i contemporani, de Daniel Defoe al New Journalism i els nous periodismes contemporanis, passant pels muck-rackers, la generació perduda, la crónica llatino-americana i la non-fiction novel.
5. La petjada de la literatura fictícia en el periodisme: novela, relat breu, escriptura teatral.
6. La petjada de la literatura factícia en el periodisme: prosa memorialística i biogràfica (memòries, autobiografies, biografies, dietaris, cartes); prosa documental (documents personals i història oral)
7. Gèneres i estils d'escriptura periodístico-literaria de tenor narratiu: novel.la-reportatge, reportatge novel.lat, la crònica i les seves hibridacions
8. Gèneres i estils d'escriptura periodístico-literaria de tenor argumentatiu: assaig i prosa d'idees, columna, retrat i semblança
9. Gèneres i estils d'escriptura periodístico-literaria de tenor dialògic: l'entrevista literària i el reportatge-entrevista
10. Els recursos de composició i estil de la narratologia aplicats al periodisme: punt de vista, personatge, escena, diàleg, trama, motius i temes.
11. La mirada i el mètode del periodisme literari, entre l'etnografia i el gonzo.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacions a classe | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Seminaris de lectura i discussió | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
L'assignatura combinarà les explicacions sobre el temari amb els seminaris sobre obres, autors i procediments, basats en la lectura atenta i en la deliberació colectiva.
En el treball de seminari el professorat encarregarà treballs setmanalment que seran corregits o comentats en les sessions posteriors, sempre encarats aquests treballs a l'escriptura final d'un reportatge novel·lat.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El professorat usarà setmanalment el CV, espai habitual d'interacció, per retornar correccions, aportar lectures complementàries o fonamentals, compartir les presentacions projectades i explicades a classe, etcètera.
Així mateix les correccions més relevants dels treballs de teoria (crñitiques o assaigs) i dels treballs propedèutics i instrumentals dels seminaris de cara a l'escriptura final del reportatge comptaran amb retorn personalitzat en tutoria al despatx..
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, tutories i participació als seminaris | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Examen final | 40% | 50 | 2 | 1, 4, 7, 9, 10, 14, 16, 18 |
Reportatge novel·lat o altre gènere literari | 40% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Les activitats d'avaluació són:
- Activitat A: Assistència i participació activa en les classes, activitats d'aula (ressenyes, encàrrecs voluntaris de llibreta), seminaris i tutories (20% sobre la qualificació final)
- Activitat B: Reportatge novel-lat o un altre gènere literari (40% sobre la qualificació final)
- Activitat C: Exàmens parcials a l'aula de teoria, almenys tres (40% sobre la qualificació final)
Aprovar l'assignatura requereix obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les tres activitats programades.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat de les tres activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per a poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura, serà necessari haver obtingut una nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són les tutories, l'assistència i la participació en els seminaris.
Els i les alumnes seran no avaluables si no lliuren la prova d'escriptura (reportatge final) i si no han completat dos dels tres (almenys, si hi ha més de tres la proporció ha de continuar sent de 2/3) exàmens parcials sobre continguts conceptuals de teoria. En qualsevol cas, l'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats,
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en l'elaboració d'una memòria raonada i documentada sobre el temari, en format d'assaig personal, més el lliurament d'un reportatge literari de la mateixa longitud dels requerits en el funcionament regular de l'assignatura. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la memòria/assajo (50%) i el reportatge (50%).
En el cas que l'estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa d'un acte d'avaluació, com per exemple un plagi, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que pogués instruir-se. Si aquesta actitud es repetís o fora prou greu (si es donés en el reportatge final de forma molt significativa) la qualificació final d'aquesta assignatura serà de suspens.
Els professors vetllaran per observar la perspectiva de gènere, sempre que això sigui possible.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única, amb les següents condicions, que segueixen els protocols marcats des de la coordinació del grau:
TEORIA (PES DE 50% EN LA NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA): Elaboració d'una ressenya crítica sobre un dels llibres fonamentals de la bibliografia (preferentment de Truman Capote o Tom Wolfe) (20% NOTA FINAL) i assistència a l'examen final de l'assignatura, juntament amb la resta d'estudiants d'avaluació contínua (30% NOTA FINAL ASSIGNATURA); s'oferirà una tutoria inicial per a l'elaboració si ho desitja l'alumnat. S'oferirà una tutoria inicial a l'alumnat que opti per AU. La ressenya ha de ser presentada en el moment de fer l'examen final.
PRÀCTICA (50% nota final): Entrega del reportatge literari en els mateixos terminis i condicions que l'alumnat d'avaluació continuada.
Recuperació de l'avaluació única: a) Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura. b) Només es pot recuperar la prova de teoria (assaig) si l'alumne/a ha obtingut una nota inferior a 4,9 i superior a 3,5. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics. La recuperació de la pràctica, amb els mateixos paràmetres de nota, es durà a terme a través de la reescriptura del reportatge literari en els mateixos termes que l'alumnat d'avaluació continuada.
Albert Chillón: -La palabra facticia. Literatura, periodismo y comunicación, Barcelona-Valencia, Aldea Global, 2014
- La literatura de fets. Els nous periodismes i l'art del reportatge, Barcelona, Llibres de l'Índex, 1993
Norman Sims: The Literary Journalists, Ballantine Books, 1984
David Vidal: El malson de Chandos, Barcelona-Valencia, Aldea Global, 2002
Robert Herscherr: Periodismo narrativo, Universidad de Barcelona, 2014
Truman Capote: A sangre fría, Barcelona, Anagrama, 2003
Tom Wolfe: El nuevo periodismo, Barcelona, Anagrama, 1981
Ryszard Kapuscinski: - El Sha o la desmesura del poder, Barcelona, Anagrama, 2007
- El emperador, Barcelona, Anagrama, 2007
Oriana Fallaci: - Un hombre, Barcelona, Noguer y Caralt, 1984
- Entrevista con la historia, Barcelona, Noguer y Caralt, 1986
Montserrat Roig: - Els catalans als camps nazis, 1977
- Retrats paral·lels. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1975-1978, 3 volums
Duch, Ll. & Chillón, A. (2012) Un ser de mediaciones. Herder.
Word
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |