Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret de la Comunicació i Deontologia Professional

Codi: 104980 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Fernandez Alonso
Correu electrònic:
mariaisabel.fernandez@uab.cat

Equip docent

Ana Isabel Fernández Viso
Marta Maria Roel Vecino

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-


Objectius

Amb aquesta assignatura es vol que els alumnes coneguin les normes jurídiques i els principis deontològics bàsics per a l’exercici del periodisme.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani i la seva evolució històrica recent en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Aplicar els principis deontològics i normatius a la producció de textos periodístics.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  13. Reconèixer i descriure els codis d'autoregulació i els codis ètics de la professió, tant en l'Estat espanyol, com en l'àmbit de la UE.
  14. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
  15. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1.- Delimitació conceptual, justificació i enfocament de l’assignatura

2.- Sistema de fonts i jurisprudència a l’ordenament jurídic espanyol

3.- Drets de la Comunicació en la Constitució Espanyola: llibertat d’expressió, dret a la informació, clàusula de consciència i dret de rectificació.

4.- Límits als drets comunicatius: els drets individuals a l’honor, la intimitat, la pròpia imatge i la protecció de dades personals

5.-  Límits als drets comunicatius: els interessos públics (seguretat nacional i secrets oficials, ordre públic, salut pública, moral, i protecció de la joventut i la infància)

6.- Publicitat de l’activitat dels poders públics

7.- Pluralisme en el sistema de mitjans: intern (mitjans públics) i extern (normativa sobre concentració)

8.- Autorregulació. Mecanismes interns: llibres d’estil, estatuts de redacció i ombudsman

9.- Autorregulació. Mecanismes externs: codis deontològics i consells de premsa. Els reguladors independents

10.- Balanç i reptes de futur


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 32 1,28 13
Seminari 16 0,64 2, 13
Tipus: Supervisades      
Exàmens 6 0,24 2, 13
Tutories 5 0,2 2, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 85 3,4 2, 13

Setmanalment s'impartiran dues hores de teoria i una de seminari.

Els seminaris s'orientaran a qüestions de caràcter deontològic.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de seminari 30% 2 0,08 1, 2, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Prova final teòrica 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Prova parcial teòrica 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Activitat A: Prova parcial teòrica, 20% sobre la qualificació final (no eliminatòria)

Activitat B: Prova (o proves) de seminari, 30% sobre la qualificació final

Activitat C: Prova final teòrica, 50% sobre la qualificació final

Per superar l’assignatura cal haver aprovat la prova final teòrica.

Només hi haurà recuperació de la prova final teòrica. 

 

L’avaluació única implicarà la realització de totes les proves el mateix dia (el de la prova final teòrica), de manera consecutiva. De la mateixa manera que en el sistema d’avaluació continuada, només serà reavaluable la prova final teòrica.

No s'ha previst cap prova de síntesi.

S'assignarà un "no avaluable" quan no s'hagi fet l'activitat C.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han
influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Treballarem amb un manual:

Martínez Otero, Juan: Lecciones de Derecho de la Comunicación. Valencia: Tirant lo Blanch, 2018.

En les diferents sessions de teoria i seminari es facilitaran lectures puntuals obligatòries i textos complementaris recomanats per a cada tema.


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 12 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 13 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 21 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 22 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 23 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt