Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tecnologies i Comunicació Persuasiva

Codi: 104894 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Llorens Maluquer
Correu electrònic:
carles.llorens@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès, així com el nivell de comprensió lectora, redacció i expressió en castellà i català adequats a un primer curs de carrera universitària.

Objectius

Específicament, els objectius de l'assignatura són els següents: 

Conèixer quins són els processos tècnics que intervenen en la comunicació publicitària canalitzada per diverses plataformes de continguts àudio, vídeo i imatge fixa.
 
Familiaritzar-se amb la manipulació dels equips d'imatge i so destinats a la producció de continguts publicitaris
 
Aprendre quins són els principals instruments tecnològics que intervenen en aquests processos i les innovacions que s'estan produint en aquest terreny, per veure com això pot influir en la feina del
comunicador, en els missatges i en la seva recepció.
 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM03 (Competència) Coordinar-se en equips de treball per a un exercici professional sensible als problemes i reptes socials.
  2. KM04 (Coneixement) Relacionar l'anàlisi social i els impactes de les noves tecnologies de la comunicació per a la creació de missatges persuasius.
  3. SM03 (Habilitat) Utilitzar els instruments tecnològics de la composició i edició de missatges textuals, gràfics i audiovisuals.

Continguts

.- Fonaments tecnològics: conceptes bàsics de física de les ones; espectre radioelèctric i xarxes de comunicació.

.- La digitalització de la imatge i el so: procés de digitalització, còdecs i formats..-

.- La fotografia: evolució i últimes innovacions

.- El so:evolució i últimes innovacions

.- El vídeo: evolució i últimes innovacions

.- Últimes innovacions tecnològiques que afecten l'àmbit publicitari.

Coneixement i ús adequat dels equips fotografia, d'àudio i de vídeo a partir de diferents exercicis pràctics.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 KM04, SM03
Pràctiques de laboratori 37,5 1,5 CM03, SM03
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 KM04, SM03
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de pràctiques, preparació de proves, etc 82,5 3,3 CM03, KM04, SM03

L'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat es farà a través de dos procediments bàsics:
Les classes teòriques i les pràctiques als laboratoris audiovisuals de la Facultat.
Tant per a l'aclariment de conceptes teòrics com per al seguiment dels treballs de pràctiques es realitzaran tutories a hores concertades.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 30% 2 0,08 KM04
Laboratori de pràctiques 3 20% 2 0,08 CM03, SM03
Pràctiques de laboratori 1 20% 4 0,16 CM03, SM03
Pràctiques de laboratori 2 20% 2 0,08 CM03, SM03

L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:

- Examen teòric, 30% sobre la qualificació final.
- Pràctiques, 60% sobre la qualificació final.
- Participació activa, 10% sobre la qualificació final.

Per aprovar l'assignatura caldrà:
. treure una nota mínima de 5 sobre 10 en l'examen teòric.
. treure una nota mínima de 5 sobre 10 com a resultat de la mitjana de les activitats pràctiques i no tenir més
d'una absència en el conjunt de les sessions pràctiques.

No presentar-se a examen teòric determina no ser avaluat.

Recuperació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Nota per optar a la reavaluació de la teoria: entre 2,5 i 4,99 sobre 10.

Les pràctiques són d'assistència obligatòria.
Les pràctiques es desenvoluparan en tres grups i podrà reavaluar-se qualsevol dels grups que s'hagi suspès o tots ells, si és el cas.

Plagi

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques específiques. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Aquesta assignatura no contempla l’avaluació única.


Bibliografia

 

Beutler, Roland (2017) Evolution of Broadcast Content Distribution. Switzerland: Springer.
 
Bonet, Montse (coord.) (2016) El imperio del aire. Espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona: UOC. (Llibre en línia).
 
Burgaya, Josep (2021) La manada digital. Feudalismo hipertecnológico en una democacia sin ciudadanos. Barcelona: El Viejo Topo.
 
Casas, Jordi, Nin,Jordi i Julbe, Francesc (2019). Big Data, análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC.
 
Castillo, José Maria (2016). Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid: Instituto RTVE.
 
De la Cueva, Javier (2015) Manual del Ciberactivista. Teoría y Práctica de las Acciones Micropolíticas.
Bandaáparte Editores.
 
Fernández-Quijada, David (2011) Medi@TIC. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans. Barcelona: Editorial
UOC. Llibre en línia.
 
Fernández-Quijada, David (2013) La innovación tecnológica. Creación, difusión y adopción de las TIC.
Barcelona: UOC.
 
Fernández-Quijada, David & Ramos-Serrano, Marina (eds.) (2014) Tecnologías de la persuasión. Uso de las
TIC en publicidad y relaciones públicas. Barcelona: UOC.
 
McStay, Andrew (2010): Digital Advertising, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
 
Morozov, Evgeny (2015) La locura del solucionismo tecnológico. Madrid: Clave Intelectual.
 
Niqui, Cinto (2011) Fonaments i usos de tecnologia audiovisual digital (E-PUB, llibreelectrònic). Barcelona:
Editorial UOC.
 
Pariser, Eli (2011) The filter buble. What the Internet is hiding from you. London: Penguin Books.
 
Peirano, Marta (2015) El Pequeño Libro Rojo del Activista en la Red. Barcelona: Rocaeditorial.
 
Sax, David (2016) The Revenge of Analog. Real Things and Why They Matter. New York: Public Affairs.
 
Turow, Joseph (2011): The Daily You. How the new advertising industry is defining your identity and your
worth. New Haven: Yale University Press.
 
Wu, Tim (2020) Comerciantes de atención. La lucha épica por entrar en nuestra cabeza. Madrid: Capitán Swing

Programari

El programari específic que s'utilitzarà en aquesta assignatura serà:

- Audacity

- Da Vinci Resolve

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda