Logo UAB

Estructura Econòmica de les Organitzacions

Codi: 104802 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Luis Masson Guerra
Correu electrònic:
joseluis.masson@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi han prerequisits concrets. S'adaptarà al context específic dels estudiants de comunicació.


Objectius

Un cop finalitzat el curs, s'espera que l'estudiant hagi assolit una sèrie d'objectius, que inclouen el coneixement dels conceptes i instruments bàsics que s'utilitzen habitualment en el context organitzatiu i econòmic de l’empresa.


Competències

  • Analitzar i avaluar l'estructura dels diferents tipus d'organitzacions, dels mitjans de comunicació i de la relació entre tots dos.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure les bases sobre l'estructura empresarial de les organitzacions per generar idees originals sobre el context.
  2. Explicar el funcionament de les organitzacions en el context de l'economia general.
  3. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i amb qualitat manifesta, cosa que implica tenir en compte la feina individual i grupal.
  4. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.

Continguts

El curs contempla a l'organització empresarial com objecte central d'estudi. L'objectiu principal de l’assignatura és contribuir a la comprensió de com les organitzacions generen valor i quines són les causes que expliquen les diferències de valor generat entre elles. En aquest curs s'estudiarà la vinculació existent entre l'organització i el seu entorn, així com, la importància de saber identificar correctament tant els factors interns de l'organització, com els externs i descobrir les possibles interrelacions entre ells. El curs té una clara voluntat de mostrar que és possible aplicar alguns conceptes teòrics que ara es converteixen en instruments útils per a l'anàlisi de les organitzacions.

1. Un exemple per ajudar-nos a reflexionar sobre la importància de l'organització.

2. L'organització i els seus stakeholders.

3. L'organització i la presa de decisions.

4. L'organització com a generadora de valor.

5. Un cas d’estudi: Walmart "the winner".

6. Un cas destudi: Kmart "the loser".

7. Un cas d'estudi proper: ATLL.

8. L'output de l'organització: productes i serveis.

9. Benchmarking l'organització.

10. La representació comptable de l’organització.

11. L'organització i les seves necessitats financeres.

 

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 2, 4
Classes teòriques 32,5 1,3 1, 2
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 2
Tipus: Autònomes      
Estudi dels conceptes teòrics, elaboració d'exercicis i casos 83,9 3,36 3, 4

L'assignatura busca analitzar les decisions organitzatives de l'empresa dins d'un context econòmic.

 Per això es necessita

1.Exposar els principals conceptes i teories

Això es realitzarà a través de les classes magistrals i lectures addicionals

2 Exercicis per reforçar la comprensió dels conceptes

Això es realitzarà a través de la resolució de problemes en les classes pràctiques. També en aquestes classes practiques es persegueix la participació activa dels alumnes a través de la cerca de notícies publicades als mitjans de comunicació d'àmbit general o especialitzat en economia o empresa.

3 Aplicacions per analitzar problemes concrets de la realitat

Això es realitzarà a través de l'estudi de casos i altres exemples procedents de les notícies econòmiques.

La metodologia docent pot experimentar alguna modificació en funció de la dinàmica del grup. L'assignatura dona molta importància a la presencialitat i a la participació activa de l'estudiant.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
desenvolupament i presentació 22% 0,35 0,01 1, 2, 3, 4
Examen final 35% 0,56 0,02 1, 2, 3, 4
Resolució problemes 21% 0,34 0,01 1, 2, 3, 4
treball escrit 22% 0,35 0,01 1, 2, 3, 4

L'avaluació del curs consistirà en:

Un examen final. En aquest examen, l'estudiant serà avaluat sobre la base de totes les matèries presentades al llarg del curs. La nota de l'examen final comptarà un 35% de la qualificació final de l'assignatura. El 65% restant es basarà en el rendiment de l'alumne durant el curs.

El curs s'aprova quan la qualificació final és igual o superior a 5 (cinc).

Avaluació del rendiment de l'estudiant: Un bon rendiment requereix: i) assistència a classe i participació activa de l’estudiant. L'assistència a classe serà monitoritzada i s'espera que no sigui inferior al 80%; i (ii) el lliurament d'exercicis i activitats programades. Els exercicis i activitats programats consisteixen en: ii.1) resolució de problemes que cobreix alguns temes de l'assignatura; (ii.2) desenvolupament i presentació a classe de matèries relacionades amb els temes de l’assignatura; (ii.3) un treball escrit sobre un tema directament relacionat amb el contingut de l’assignatura. Tots aquests aspectes (i) assistència a classe i (ii) el lliurament d'exercicis i la realització de les activitats programades seran supervisats durant el curs i resultaran en una nota, que comptarà fins a un 65%  de la qualificació final del curs.

Aquells estudiants que no es presentin a l'examen final es consideraran "no presentats" ("no avaluables").

Al final del curs, es publicaran les qualificacions finals. La nota final del curs és el resultat de ponderar els diferents aspectes objecte d'avaluació: El pes de l'examen és del 35%% i el pes de les activitats restant el 65%.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim dedues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La re-avaluació consistirà a realitzar un altre examen final, que comprendrà totes les matèries desenvolupades durant el curs. El rendiment de l'estudiant (activitats realitzades) no serà re-avaluat. La re-avaluació consta únicament de l'examen final de re-avaluació.

Com a resultat de l'examen final de re-avaluació, la qualificació màxima de l'assignatura serà de 5 (cinc).

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Avaluació única

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges: A) 40% Prova teòrica. Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable) (El model d’examen és diferent respecte al d’avaluació continuada). B) 30% Prova de resolució de 4 casos d’estudi o reptes comunicatius. C) 30% Lliurament d’un treball final: Estudi sobre la gestió i estructura econòmica d'una organització a partir de fonts primàries. A(30%) + B (30%)+ C (30%) = 100% NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Zoltan J. Acs and Daniel A. Gerlowski (1996), Managerial Economics and Organization. Prentice-Hall Inc (ISBN: 0-02-3002921).

Carmen Galve Górriz, María Pilar Rivero Torre y otros (coords.) (2012). "Introducción a la economía de la empresa." Editorial: UNED.

Lucía Alegre SazCarmen Berné ManeroCarmen Galve Górriz (2000), Fundamentos de la Empresa: Perspectiva Funcional. Ariel Economía (ISBN 10: 8434421771).

Emili Grifell-Tatjé and C.A. Knox Lovell (2015), Productivity Accounting. The Economics of Business Performance. Cambridge University Press: New York. (ISBN 978-0-521-88353-5).

Joan Enric RicartMariano Anderle RodríguezPablo Sánchez, and Luis Ventoso (2005), The Sustainable Enterprise. Learning from DJSI Leaders. Fundación BBVA. (ISBN: 84-8856223-3).

Rosa Rodríguez De Castro (coord.) (2015). "Economía de la empresa para ciencias sociales." Editorial: Pirámide.

Paloma Sánchez y Mercedes Torregrosa (2001). "Economía de la empresa: una perspectiva de organización." Editorial: McGraw-Hill.

 


Programari

L'assignatura proporcionarà el soflware si es necessita.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 71 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Català primer quadrimestre tarda