Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comunicació i Opinió Pública

Codi: 104797 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Javier Justel Vazquez
Correu electrònic:
santiago.justel@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es requereix que l'alumnat tingui coneixement de l'actualitat política i social. També són condicions indispensables una actitud proactiva, participativa, un interès pel context geopolític i sensibilitat pels conflictes socials de proximitat.


Objectius

 

  • Analitzar els processos de creació de l'opinió pública.
  • Analitzar la contribució i influència dels mitjans de comunicació a la democràcia.
  • Identificar els actors polítics (en un sentit ampli del concepte) i de la societat civil, i establir les seves relacions amb els mitjans de comunicació.
  • Reflexionar sobre nous fenòmens relacionats amb l'opinió pública a l'esfera pública digital.

Competències

  • Aplicar les metodologies de recerca específiques per plantejar hipòtesis, validar i verificar idees i conceptes i interpretar dades pròpies de la comunicació en les organitzacions.
  • Diferenciar les principals teories relatives a la comunicació de les organitzacions, que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la influència dels mitjans de comunicació segons l'opinió pública.
  2. Divulgar tota mena de públics els objectius que es proposen en l'estudi de l'assignatura.
  3. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  4. Fer els treballs de l'assignatura aplicant els mètodes de recerca apropiats per a l'àmbit de la comunicació.

Continguts

  1. Una aproximació al concepte d'opinió pública
  2. Mitjans de comunicació de masses i opinió pública
  3. Comunicació política i campanyes electorals
  4. Internet i esfera pública digital: mobilització col·lectiva a internet
  5. Els reptes actuals de l’esfera pública: populismes, polarització, desinformació...

 

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la

perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i activitats a l'aula 30 1,2 1, 3
Tipus: Supervisades      
Seminaris 14 0,56 1, 2, 3
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 54 2,16 1, 4

La docencia combinarà diversos mètodes d'ensenyament per a promoure l'aprenentatge dels estudiants:

Activitats dirigides

a) Classes magistrals: en aquestes sessions el professor explicarà els conceptes bàsics i les nocions de l'assignatura i permetrà als alumnes discutir i reflexionar sobre el contingut principal a través d'una participació activa.

b) Seminari: sessions de treball centrades en lectures, activitats orals o presentacions en grup, treballs de curs individuals.

Activitats supervisades

a) Tutories: els estudiants podran consultar amb la professora de l'assignatura, en determinat horari, per a aclarir els dubtes que puguin tenir sobre l'assignatura.

b) Sessions d'avaluació.

Activitats autònomes

a) Treball autoorganitzat: lectura de textos i cerca d'informació, redacció de treballs individuals.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a classe 10% sobre la qualificació final 8 0,32 3, 4
Prova de síntesi 40% sobre la qualificació final 4 0,16 1, 3
Seminari 20 % sobre la qualificació final 14 0,56 1, 3, 4
Treball individual de curs 30 % sobre la qualificació final 26 1,04 1, 2, 4

Avaluació continuada
Prova teòrica: 50%
Activitats a classe: 15%
Seminari: Exposició oral d’un treball individual o en grup sobre un tema o lectura vinculat a l’assignatura: 35%

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 4 en la prova de síntesi.

No avaluable

Alumnat que no es presenta a la prova teòrica, que no lliura les activitats a classe i que no fa el treball individual o en grup sobre un tema relacionat amb els continguts de l’assignatura.


Avaluació única
Prova teòrica: 50%
Treball individual sobre algun tema o lectura vinculat a l’assignatura 35%
Lliurament d’una activitat pràctica: 15%

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 4 en la prova de síntesi.


L'alumnat  tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del  conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3  parts de la qualificació de l'assignatura. Per poder-se presentar a la  recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3.5 o superior. Les activitats que quedaran excloses del procés de  recuperació són: el seminari i el treball.
 
Recuperació avaluació continuada
Prova teòrica de coneixements

Les activitats que quedaran excloses del procés de recuperació són: el seminari, les activitats de participació a classe i el treball individual de curs.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Recuperació avaluació única
Prova teòrica de coneixements
Les activitats que quedaran excloses del procés de recuperació són: el seminari, les activitats de participació a classe i el treball individual de curs

Alumnes de segona matrícula:avaluació final
En  cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi al final del semestre. La qualificació de l'assignatura correspondrà a  la qualificació de la prova de síntesi

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

IA

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions.


Bibliografia

Canel, María José. 2006. Comunicación política: Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Chadwick, Andrew. 2017. The Hybrid Media System: Politics and Power. 2nd ed. Nova York: Oxford University Press.

Curran, James. 2011. Media and Democracy. Abingdon, Oxon: Routledge.

Donsbach, Wolfgang i Michael W. Traugott, eds. 2008. The Sage Handbook of Public Opinion Research. Londres-Thousand Oaks: Sage.

Esser, Frank i Jesper Strömbäck, eds. 2014. Meditatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Gerbaudo, Paolo. 2019. The digital party: Political organisation and online democracy. Londres: Pluto Press.

Grossi, Giorgio. 2007. La opinión pública. Teoría del campo demoscópico. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Kriesi, Hanspeter; Lavenex, Sandra; Esser, Frank; Matthes, Jörg; Bühlmann, Marc i Bochsler, Daniel. 2013. Democracy in the Age of Globalization and Mediatization. Palgrave Macmillan.

Ortega, Felix. 2011. La política mediatizada. Madrid: Alianza Editorial.

Semetko, Holli i Margaret Scammell, eds. 2012. The SAGE Handbook of Political Communication. Londres: Sage Publications.

Street, John. 2001. Mass media, politics and democracy. Nova York: Palgrave Macmillan.


Programari

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 71 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Català segon quadrimestre tarda