Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tècniques de Redacció i Comunicació Audiovisual de les Organitzacions

Codi: 104786 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Maria Blanco Pont
Correu electrònic:
josepmaria.blanco@uab.cat

Equip docent

Josep Maria Blanco Pont

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els i les estudiants hauran d'adquirir de forma autònoma (amb suport puntual del professorat) coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editors de vídeo, editors d'àudio (Audacity), i eines de xarxa com ara l'entorn de Google (Google docs, Gmail ...) i hostings com Youtube, Vimeo o Soundcloud.


Objectius

Objectius teòrico-pràctics:
 
  1. Dominar les eines teoriques i pràctiques que possibilitin millorar els processos de redacció, aprofitament i perfeccionament continu de l'escriptura en les organitzacions en les quals estem immersos.
  2. Conèixer les caraterístiques dels diferents formats audiovisuals de comunicació corporativa, els usos i la seva relació amb les audiències.
  3. Conèixer les eines i tècniques de narració audiovisual i aplicar-les de manera creativa i eficient a la construcció de missatges i continguts pensats per a qualsevol tipus de públic i suport.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar la comunicació generada per la pròpia organització al llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i digitals.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Concebre, planificar i executar projectes de comunicació sobre l'organització en tot tipus de suports per als públics interns i externs.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar d'acord amb la deontologia professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  2. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  3. Elaborar documents sonors i audiovisuals per enviar-los als periodistes dels mass-media o per incloure'ls als propis mitjans de l'organització.
  4. Elaborar notes de premsa, dossiers, informes i tot tipus de documents per enviar-los als periodistes dels mass-media o per incloure'ls als propis mitjans de l'organització.
  5. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  6. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  7. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  8. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  9. Realitzar activitats comunicatives escrites, sonores, audiovisuals i digitals.
  10. Reconèixer la virtualitat i els límits de la llibertat d'expressió en la producció de documents informatius en i per a qualsevol tipus de suport.
  11. Redactar i produir documents sonors i audiovisuals per a qualsevol tipus de suport sobre aquells temes que generin o afectin les organitzacions.
  12. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.
  13. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.
  14. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

REDACCIÓ I GUIONITZACIÓ
Tècniques de redacció de textos per a diversos formats audioviosuals
Models i estils de guió sonor, audiovisual i multimèdia
 
NARRATIVA AUDIOVISUAL
Construcció d'històries i tractament de continguts
Processos de creació i producció en l'entorn organitzacional
 
CREACIÓ SONORA
Llenguatge sonor, muntatge i formats corporatius
 
CREACIÓ AUDIOVISUAL
Llenguatge audiovisual, muntatge i formats corporatius
Desenvolupament de projectes
 
TESTEIG DE MISSATGES
Eficàcia comunicativa, mètodes de validació i percepció de relats i continguts
Enquestes, focus groups, experiments
 
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Descripció i anàlisis de peçes audiovisuals 20 0,8 3, 4, 9, 12
Producció de peces audiovisuals 130 5,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14
Sessions expositives 40 1,6 2, 9, 10, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Seguiment de les produccions audiovisuals organitzacionals 10 0,4 3, 4, 9, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Lectures, visionat i anàlisi audiovisuals 10 0,4 2, 3, 5, 9, 12, 13
Preparació de pràctiques de laboratori i treballs 10 0,4 1, 5, 7, 8, 9, 12, 14

La metodologia docent de les sessions teòriques es basa en el mètode expositiu. Aquestes sessions fan servir recursos audiovisuals com a suport pedagògic i treballen l'ús de la pregunta com a instrument per promoure la síntesi o l'avaluació de temes centrals.
Les sessions pràctiqes dirigides s'orienten a la tasca de dirigir els i les estudiants en els processos d'anàlisi de les técniques de redacció i realització de peces organitzacionals. Aquesta tasca cerca l'aplicació dels continguts treballats en les sessions expositives i les activitats autònomes de lectura i anàlisi de textos escrits i visionat de materials audiovisuals.
A les sessions de pràctiques de laboratori es treballaran els aspectes relacionats amb la creació i producció audiovisuals atenent específicament a l'ús dels llenguatges i narratives en formats audiovisuals organitzacionals.
Amb les tutories, com a activitat supervisada, es fa una tasca d'acompanyament i suport dels estudiants, de forma individualitzada o en petits equips de treball, per a l'aplicació dels coneixements adquirits en les activitats autònomes i les dirigides.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques de laboratori (PL) 40% 40 1,6 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14
Proves teòriques (PT) 30% 5 0,2 5, 10, 12, 13
Treball de curs (TC) 20% 20 0,8 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12
Treballs individuals (TI) 10% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12

LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ SÓN:
 
- Activitat A, PROVES TEÒRIQUES (PT): 30% sobre la qualificació final
- Activitat B, PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PL): 40% sobre la qualificació final
- Activitat C, TRABALL DE CURS (TC): 20% sobre la qualificació final
- Activitat D, TREBALLS INDIVIDUALS (TI): 10% sobre la qualificació final
 
Per poder aprovar l'assignatura, s'haurà de tenir una nota mínima de 5 en totes les activitats. Si algú del apartats no arriba a 5 no es calculará la mitjana i no es superará l'assignatura. Tot i així, els estudiants podran tornar a avaluar les PT el TC o els TI.
Les PL no podran ser reavaluades ja que es tracta de compètencies y habilitats adquirides al llarg del curs que no poden ser valorades en una prova de reavaluació.
 
Recuperació:
Els alumnes que hagin participat a l'avaluación continuada i que no superin las PT, los TI o el TC, podran recuperar sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3,5 punts a l'activitat que hagin suspés.
Las PA es tornen a avaluar amb una nova PA. El TC i el TI es tornara a avaluar repetint les Proves supeses.
 
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una prova única de síntesi. La qualificació de l'assignatura CORRESPONDRÀ a la qualificació de la prova de síntesi.
 
Avaluació única:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
 
Plagi:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Bibliografia

Bibliografía Bàsica:
Barroso, Jaime (2008). Realización audiovisual, Madrid: Síntesis.
Morales, Fernando (2013). Montaje audiovisual: teoría, técnica y métodos de control. UOC.
Sweetow, Stuart (2016). Corporate Video Production : Beyond the Board Room (and Out of the Bored Room) / Stuart Sweetow. Second edition. New York: Routledge
 
Bibliografía Complementària:
Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010). Aula de locución. Madrid. Cátedra.
DiZazzo, R. (2012). Corporate media production. CRC Press.
Fog, Klaus; Budtz, Chistian y Yakaboylu, Baris (2005). Storytelling. Berlin: Springer.
García Jiménez, Jesús (1993). Narrativa audiovisual. Madrid: Ediciones Cátedra. 
Guarinos, Virginia (2009). Manual de narrativa radiofónica, Madrid, Editorial Síntesis
Guisado Rodríguez, Ana María (2017). Storytelling: cómo contar historias ayuda a la estrategia de marketing. 
Gutiérrez, María y Perona, Juanjo (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico, Bosch, Barcelona.
Herrera, Susana (2008). Cómo elaborar reportajes en radio, La Cruíja, Buenos Aires.
Herrera, Susana (2007). La estructura del reportaje en radio. En Area Abierta, núm. 17, Madrid
Huertas, Amparo y Perona, Juanjo (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona, Bosch.
Lorán, María y Cano, Pablo (2017). La Comunicación audiovisual en la empresa: formatos, nuevas fórmulas y usos. Edit. UOC.
Marsh, Charles; Guth, David & Short, Boonie (2017). Strategic writing: Multimedia writing for public relations, advertising and more. Routledge. 
Martínez-Costa y Herrera, Susana (2008). La crónica radiofónica, Instituto Oficial de Radio y Televisión, Madrid.
Mas, Lluís (2015). Discurso informativo 2.0.: La estructura formal, textual y oral de la noticia en el siglo XXI (Vol. 310). Editorial UOC.
Mayoral, Javier (coord.). Sapag, Pablo; Huerta, Armando y Díez, Francisco Javier (2008). Redacción periodística en televisión. Síntesis: Madrid.
Merayo Pérez, A. (1992). Para entender la radio. Estructura del proceso informativo radiofónico. Publicaciones, Universidad Pontificia de Salamanca.
Niqui, Cinto (2007). Disseny i creativitat sonora, Barcelona, Editorial UOC
Owens, Jim (2015). Television production. CRC Press. 
Rodero, Emma y Soengas, Xose (2010) Ficción radiofónica: Cómo contar una historia en la radio. Madrid.
Rodero, Emma (2004). Producción radiofónica (Vol. 85). Anaya-Spain.
Rodero, Emma (2003). Locución radiofónica, Madrid.
Rodríguez, Ángel (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona. Paidós.
Salmon, Christian (2016). Storytelling: la máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península. 
Sweetow, Stuart (2016). Corporate video production: Beyond the board room (and OUT of the bored room). CRC Press.
Vale, Eugene (1991).Técnicas del guion para cine y televisión. Barcelona, Editorial Gedisa. 
 

Programari

Software recomanat per a la realizació de las pràctiques:
 
Edició Audio: Audacity
 
Edició de vídeo: Adobe Premier, Da Vinci Resolve

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 71 Català anual tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 72 Català anual tarda
(TE) Teoria 7 Català anual tarda