Logo UAB

Sociologia General

Codi: 104771 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lluís Sáez Giol
Correu electrònic:
lluis.saez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura.


Objectius

Els objectius de l’assignatura són:

1)Oferir una introducció a la perspectiva sociològica, als seus principals temes d’anàlisi i a les idees i conceptes dels autors clàssics

2)Analitzar les principals característiques de l’estructura social contemporànea, les tendències de canvi i els principals factors de desigualtat en el marc del procés de globalització

3)Abordar els moviments socials contemporanis en el context de globalització i proporcionar el marc teòric i conceptual necessari


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar d'acord amb la deontologia professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i descriure els pressupostos bàsics de l'estructura i la dinàmica social contemporànies.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Construir un pensament crític i generar idees originals sobre el context social que l'envolta.
  5. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  8. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  9. Incloure plantejaments científics diferents dels propis en l'anàlisi dels moviments i dels actors socials.
  10. Interpretar i discutir documents de les principals teories de la sociologia.
  11. Interpretar la lògica específica i distingir la diversitat dels moviments socials contemporanis.
  12. Interpretar les característiques de la societat del coneixement i del rol que hi tenen els diferents actors i moviments socials.
  13. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la sociologia.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Valorar les característiques de les persones, col·lectius o institucions que són actors dels canvis socials per raó ideològica, de raça, gènere, etc.
  16. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts


El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Bloc I.La perspectiva sociològica

La perspectiva i la imaginació sociològica. Estructura i desigualtat social. El procés de socialització. Les institucions socials. Identitats personals i col.lectives. Poder, dominació i ordre social. Hegemonia i contra-hegemonia. El canvi social. El naixement de la sociologia i la modernitat. Els autors clàssics: Marx, Durkheim, Weber, Simmel, Freud.

Bloc II.Globalització i estructura social

Classes socials. Gènere, sexualitat i família. Racisme, etnicitat, migracions. Interseccionalitat i reproducció social. El neoliberalisme. El procés de globalització. Estats, institucions internacionals i firmes multinacionals. Globalització i sociología global.

Bloc III.Moviments socials contemporanis

El concepte de moviment social. Conceptes bàsics. Moviments i canvi social. Les revolucions. Temps, espai i moviments socials. El paper de les noves tecnologies. Les crisis de 2008 i 2020 i els moviments socials de la nostra època: la primavera àrab, el 15M i les protestes contra l’austeritat al sud d’Europa, Occupy, Black Lives Matters, el nou moviment feminista i el moviment contra el canvi climàtic…


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 31 1,24 1, 4, 9, 10, 11, 12, 15
Tipus: Supervisades      
Seminaris i discussió 12 0,48 1, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 15
Tipus: Autònomes      
Treball extern de l'alumnat 105 4,2 1, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 15

El curs estarà basat en classes magistrals i en activitats d'aplicació i deliberació a classe.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats i participació a classe 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15
Examen 50% 2 0,08 1, 3, 6, 9, 10, 11, 12, 15
Treball de curs 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

AVALUACIÓ CONTINUADA:

L'avaluació consta de tres activitats amb els criteris de qualificació següents:

a)Examen (50%)

Els criteris de qualificació de l'examen es basaran en la comprensió de la matèria explicada a classe  així com de les lectures obligatòries de l'assignatura.

b)Treball (40%)

A l'inici de curs es proporcionarà informació més detallada del treball de curs que hauran de fer les i els alumnes. El treball serà en grup

c)Participació (10%)

Participació de l'alumnat en les activitats i discussions a classe. Aquest apartat, per les seves característiques, no serà recuperable.

Nota: per a poder ponderar amb la resta de notes, tant la nota de l'examen com la del treball haurà de ser d'almenys un 4 sobre 10.

Recuperació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. En cas d'aprovar, la nota de cada apartat recuperat serà un 5 sobre 10.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació consta de dues activitats amb els criteris de qualificació següents:

- Un examen sobre els continguts de classe i les lectures obligatòries (50%)

- Un treball d'aplicació, individual o en grup (50%)

Nota: per a poder ponderar amb la resta de notes, tant la nota de l'examen com la del treball haurà de ser d'almenys un 4 sobre 10.

Recuperació

L’alumnattindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. En cas d'aprovar, la nota de cada element recuperat serà un 5 sobre 10.

 

NO AVALUABILITAT

Si un/a estudiant no es presenta a cap de les dues convocatòries d'examen, i/o si no realitza el treball de curs, serà considerat "No Avaluable".

 

PLAGI

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixindiverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, traduccions o similars. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia general de referència

Aguilar, Salvador. 2001. Ordre i desordre, Barcelona: Hacer

Bottomore, Tom y Nisbet, Robert (eds.). 1988. Historia del análisis sociológico. Buenos Aires: Amorrortu

Castells, Manuel. 1997-8. La era de la información 3 vols Madrid: Alianza

Crompton, Rosemary. 1994. Clase y estratificación. Madrid: Tecnos.

Giddens, Anthony. 2009. Sociología (6a edició), Madrid: Alianza

Kerbo, Harold R. 1998. Estratificación social y desigualdad, Madrid: McGraw Hill

Klein, Naomi. 2015. Esto lo cambia todo. Barcelona: Paidós.

Martínez García José S. 2013. Estructura social y desigualdad en España, Madrid:Catarata.

Neveu, Erik. 2009. Sociología de los movimientos sociales. Barcelona: Hacer.

Sztompka, Piotr. 1993. Sociología del cambio social. Madrid: Alianza.

Tilly, Charles. 2009. Los movimientos sociales. Barcelona: Crítica.


Programari

No procedeix.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 7 Català segon quadrimestre tarda