Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació de les Organitzacions | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura.
Els objectius de l’assignatura són:
1)Oferir una introducció a la perspectiva sociològica, als seus principals temes d’anàlisi i a les idees i conceptes dels autors clàssics
2)Analitzar les principals característiques de l’estructura social contemporànea, les tendències de canvi i els principals factors de desigualtat en el marc del procés de globalització
3)Abordar els moviments socials contemporanis en el context de globalització i proporcionar el marc teòric i conceptual necessari
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Bloc I.La perspectiva sociològica
La perspectiva i la imaginació sociològica. Estructura i desigualtat social. El procés de socialització. Les institucions socials. Identitats personals i col.lectives. Poder, dominació i ordre social. Hegemonia i contra-hegemonia. El canvi social. El naixement de la sociologia i la modernitat. Els autors clàssics: Marx, Durkheim, Weber, Simmel, Freud.
Bloc II.Globalització i estructura social
Classes socials. Gènere, sexualitat i família. Racisme, etnicitat, migracions. Interseccionalitat i reproducció social. El neoliberalisme. El procés de globalització. Estats, institucions internacionals i firmes multinacionals. Globalització i sociología global.
Bloc III.Moviments socials contemporanis
El concepte de moviment social. Conceptes bàsics. Moviments i canvi social. Les revolucions. Temps, espai i moviments socials. El paper de les noves tecnologies. Les crisis de 2008 i 2020 i els moviments socials de la nostra època: la primavera àrab, el 15M i les protestes contra l’austeritat al sud d’Europa, Occupy, Black Lives Matters, el nou moviment feminista i el moviment contra el canvi climàtic…
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31 | 1,24 | 1, 4, 9, 10, 11, 12, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i discussió | 12 | 0,48 | 1, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball extern de l'alumnat | 105 | 4,2 | 1, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
El curs estarà basat en classes magistrals i en activitats d'aplicació i deliberació a classe.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats i participació a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 9, 10, 11, 12, 15 |
Treball de curs | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
AVALUACIÓ CONTINUADA:
L'avaluació consta de tres activitats amb els criteris de qualificació següents:
a)Examen (50%)
Els criteris de qualificació de l'examen es basaran en la comprensió de la matèria explicada a classe així com de les lectures obligatòries de l'assignatura.
b)Treball (40%)
A l'inici de curs es proporcionarà informació més detallada del treball de curs que hauran de fer les i els alumnes. El treball serà en grup
c)Participació (10%)
Participació de l'alumnat en les activitats i discussions a classe. Aquest apartat, per les seves característiques, no serà recuperable.
Nota: per a poder ponderar amb la resta de notes, tant la nota de l'examen com la del treball haurà de ser d'almenys un 4 sobre 10.
Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. En cas d'aprovar, la nota de cada apartat recuperat serà un 5 sobre 10.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació consta de dues activitats amb els criteris de qualificació següents:
- Un examen sobre els continguts de classe i les lectures obligatòries (50%)
- Un treball d'aplicació, individual o en grup (50%)
Nota: per a poder ponderar amb la resta de notes, tant la nota de l'examen com la del treball haurà de ser d'almenys un 4 sobre 10.
Recuperació
L’alumnattindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. En cas d'aprovar, la nota de cada element recuperat serà un 5 sobre 10.
NO AVALUABILITAT
Si un/a estudiant no es presenta a cap de les dues convocatòries d'examen, i/o si no realitza el treball de curs, serà considerat "No Avaluable".
PLAGI
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixindiverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, traduccions o similars. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia general de referència
Aguilar, Salvador. 2001. Ordre i desordre, Barcelona: Hacer
Bottomore, Tom y Nisbet, Robert (eds.). 1988. Historia del análisis sociológico. Buenos Aires: Amorrortu
Castells, Manuel. 1997-8. La era de la información 3 vols Madrid: Alianza
Crompton, Rosemary. 1994. Clase y estratificación. Madrid: Tecnos.
Giddens, Anthony. 2009. Sociología (6a edició), Madrid: Alianza
Kerbo, Harold R. 1998. Estratificación social y desigualdad, Madrid: McGraw Hill
Klein, Naomi. 2015. Esto lo cambia todo. Barcelona: Paidós.
Martínez García José S. 2013. Estructura social y desigualdad en España, Madrid:Catarata.
Neveu, Erik. 2009. Sociología de los movimientos sociales. Barcelona: Hacer.
Sztompka, Piotr. 1993. Sociología del cambio social. Madrid: Alianza.
Tilly, Charles. 2009. Los movimientos sociales. Barcelona: Crítica.
No procedeix.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 7 | Català | segon quadrimestre | tarda |