Logo UAB

Gestió de Continguts Digitals

Codi: 104754 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Interactiva OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Beatriz Villarejo Carballido
Correu electrònic:
beatriz.villarejo@uab.cat

Equip docent

Beatriz Villarejo Carballido

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.


Objectius

  1. Elaborar continguts digitals incloent la perspectiva de gènere, diversitat cultural, i els drets humans basats principalment en evidències científiques.
  2. Conèixer eines de planificació, gestió i distribució de continguts digitals en diversos formats.
  3. Aprendre a utilitzar mètodes de mesurament d' impacte de continguts digitals quantitatius, qualitatius sota el criteri d' impacte social.
  4. Aplicar criteris ètics fonamentals en l' elaboració, distribució i mesurament de continguts digitals.
  5. Planificar i executar treballs acadèmics sobre la gestió de continguts digitals.
  6. Analitzar big data de webs i aplicacions, així com informes de dades d'internet i mòbils.
  7. Aprendre a elaborar projectes innovadors de gestió de continguts digitals identificant riscos, oportunitats, i solucions de millora.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Identificar els aspectes específics dels sistemes d'informació tant des del punt de vista conceptual com pràctic.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar, aplicar, analitzar i avaluar campanyes de màrqueting digital en els mitjans socials i implementar sistemes d'automatització en la gestió.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar informes de dades d'internet i mòbils.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  7. Crear estratègies de mesura.
  8. Crear i editar continguts multimèdia i disseny de plantilles.
  9. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Interpretar el big data de webs i les aplicacions.
  12. Interpretar els resultats de crear continguts basats en el pensament científic.
  13. Planificar i executar treballs acadèmics sobre la gestió de continguts digitals.
  14. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  15. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  16. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  17. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  18. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  19. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  21. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  22. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Unitat 1. Tipologia de continguts digitals i fonts. Forma i contingut, el propòsit de comunicar.

Unitat 2. Creació de continguts, inclusió de la perspectiva de gènere i diversitat cultural en els continguts digitals.

Unitat 3. Planificació, gestió i distribució de continguts digitals en múltiples plataformes.

Unitat 4. Mesura de l'impacte del contingut digital, mesures quantitatives i qualitatives i impacte social.

Unitat 5. Estratègies, usabilitat i adaptació de continguts en diferents suports.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions pràctiques 33 1,32 3, 5, 6, 7, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Sessions teòriques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories projecte 2 0,08 13, 18, 20
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 10 0,4 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Treball individual 10 0,4 1, 2, 4, 6, 10, 12, 15, 22

L'assignatura manté un equilibri entre la part teòrica (sessions teòriques, debats) i la pràctica (aplicant els conceptes teòrics en l'anàlisi de la pràctica professional a través de la realització d'exercicis i el projecte de l'assignatura).  Es basa en els principis de l'aprenentatge dialògic i en la màxima d'aprendre fent. Pràctica i teoria estan íntegrament vinculades per fomentar el pensament científic reflexiu en el desenvolupament professional.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30 10 0,4 1, 2, 3, 6, 9, 10
Pràctiques 30 30 1,2 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 15, 21
Presentació oral 10 2 0,08 9, 15, 19, 22
Projecte continguts digitals 30 38 1,52 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22

Les activitats d' avaluació consisteixen en: 

  1. Examen: continguts teòrics amb un 30% de la nota final. 
  2. Projecte i presentació oral: treball de curs en grup amb un 40% de la nota final. 
  3. Pràctiques: realització de tres pràctiques grupals i tres pràctiques individualsamb un 30% de la nota final. 

L’examen s’ha de treure un 4 per fer mitja amb les altres activitats d’avaluació. 

 L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. 

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són el projecte i la presentació oral (40%). En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

SEGONA MATRÍCULA: En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un control de continguts i uns exercicis pràctics. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer aquesta prova de síntesi ho ha de comunicar per escrit a la coordinadora de l'assignatura. 

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única. 

 En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

Connock, A. (2022). Media management and artificial intelligence: understanding media business models in the digital age. Routledge.

De Gregorio, G. (2022). Digital Constitutionalism in Europe: Reframing Rights and Powers in the Algorithmic Society. Cambridge University Press.

Dykes, B. (2019). Effective Data Storytelling: How to Drive Change with Data, Narrative and Visuals. Newark: John Wiley & Sons, Incorporated.

Enge, E., Spencer, S., Stricchiola, J., & Fishkin, R. (2024). The art of SEO: Mastering Search Engine Optimization. O'Reilly Media, Inc..

Foxwell, H. J. (2020). Creating Good Data: A Guide to Dataset Structure and Data Representation. Berkeley, CA: Apress L. P.

Gu, B. & Pullman, G. (2017). Content management : bridging the gap between theory and practice / edited by George Pullman and Baotong Gu. London: Routledge.

Jenkins, H. et al. (2013). Spreadable media : creating value and meaning in a networked culture. New York: New York University Press.

Majumdar, S. (2024). Resource Management on Distributed Systems: Principles and Techniques. John Wiley & Sons.

Mukherjee, A. S. (2020). Leading in the digital world: how to foster creativity, collaboration, and inclusivity. MIT Press.

*** Referències específiques es facilitaran al campus virtual


Programari

S'utilitzaran programes específics de creació, gestió, distribució i mesurament de continguts disponibles a través d'enllaços al campus virtual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 61 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 6 Català segon quadrimestre tarda