Logo UAB

Animació Avançada

Codi: 104744 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Interactiva OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Lluis Domingo Soler
Correu electrònic:
lluis.domingo@uab.cat

Equip docent

Lluis Domingo Soler

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir superats els crèdits de l'assignatura de "Fonaments de l'animació"


Objectius

Aprofundir en el coneixement de les tècniques d'animació, centrant-nos en l'animació digital 3D


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Concebre, crear, animar i integrar espais, personatges i objectes virtuals i de realitat augmentada.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Vincular els processos i les teories matemàtiques i físiques i la seva aplicació al món de les bases de dades, a la creació d'interfícies i a la realitat virtual augmentada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Animar personatges en 2D i 3D començant per mètodes manuals per finalitzar amb els programaris existents més sofisticats.
  4. Aplicar els conceptes físics i matemàtics per crear i animar personatges de manera creïble.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  7. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  8. Dominar la composició de pla i la creació de personatges, així com les tècniques d'animació facial.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Planificar i executar treballs acadèmics sobre animació per al món virtual.
  11. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  12. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  15. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  16. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de tot tipus sobre els fonaments de l'animació.
  19. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

  • Introducció a l'animació avançada
  • Pipeline, workflow i rols dins la indústria
  • Conceptualització i preparació de l'animació
  • Software CGI
  • Modelat 3D
  • Shading, il·luminació, càmeres i render
  • Rigging 
  • Animació bàsica
  • Animació dinàmica
  • Simulacions i efectes
  • Composició
  • Recursos

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 15 0,6 2, 9, 11, 13, 14, 15
Pràctiques de laboratori 30 1,2 3, 4, 5, 8, 10, 12, 16, 19
Tipus: Supervisades      
Preparació de la presentació final 6 0,24 5, 6, 7, 12, 15, 17, 18, 19
Presentació del projecte 3 0,12 5, 12, 15
Tipus: Autònomes      
Producció del projecte 87 3,48 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 19

L'eix conductor de l'assignatura serà la creació d'un projecte d'animació en grup.

L'alumne haurà de realitzar diversos exercicis repartits en les diferents etapes del procés creatiu.
Introduïrem els conceptes a partir de l'anàlisi de casos pràctics.
 
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
 
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 20% 3 0,12 1, 5, 6, 7, 12, 16, 17, 19
Lliurament de treballs individuals 30% 3 0,12 1, 2, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18
Projecte final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
 
L'avaluació es repartirà de la següent manera:
 
Assistència i participació a classe (20%)
Exercicis pràctics individuals (30%)
Projecte final (50%)
 
El projecte final es treballarà al llarg del semestre i es presentarà en una exposició oral.
 
Per poder valorar el projecte final és obligatori entregar tots els exercicis pràctics dins dels terminis i condicions indicades.
 
Cal aprovar cada concepte (projecte final, pràctiques i assistència) per poder fer l'avaluació general de l'assignatura.
 
Recuperació
 
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5.
Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els exercicis pràctics individuals.
 
Plagi o irregularitats
 
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
 
Inteligència artificial
 
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Bibliografia

Williams, Richard. The Animator's Survival Kit (Expanded Edition)


Programari

S'utilitzarà el programari d'animació 3D Blender.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 61 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 62 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 6 Català segon quadrimestre tarda