Logo UAB

Infografia i Visualització de Dades

Codi: 104733 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Interactiva OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Gómez Bernal
Correu electrònic:
gemma.gomez.bernal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements d'informàtica a nivell d'usuari i anglès llegit per alguna de les referències bibiliogràfiques i documentació del programari utilitzat.


Objectius

  • Aplicar els principis tèorics per a analitzar i visualitzar dades.
  • Planificar i realitzar anàlisi visual de dades d'acord amb objectius comunicatius, científics o de gestió.
  • Seleccionar i aplicar diferents mètodes per recollir, analitzar i visualitzar dades.
  • Presentar i discutir críticament diferents ditpus de visualitzacions de dades.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  4. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  5. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  6. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la teoria i la tècnica de la infografia i la visualització de dades.
  7. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  11. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  12. Reconèixer les normes i les estètiques comunicatives de la visualització de dades.
  13. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  • Fonaments de l'anàlisi visual.
  • Disseny i narrativa visual.
  • Processament i anàlisi de diversos tipus de dades.
  • Visualització i anàlisi de dades.
  • Infografies, dahsboards, informes i altres formes de visualització.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 3, 4, 6, 8, 12
Prácticas de proyecto 22 0,88 3, 4, 6, 8, 12
Seminaris 9 0,36 6, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 6 0,24 3, 4, 6, 8, 12
Tipus: Autònomes      
El·laboració de treballs 30 1,2 3, 4, 6, 8, 12
Estudi i cerca de dades 30 1,2 3, 4, 6

L'assignatura s'estructura a partir de 3 metodologies docents: Lliçons magistrals, seminaris teòrico-pràctics i l'elaboració d'un projecte de visualització de dades.

Les lliçons magistrals tenen com a objectiu la transmissió dels contiguts del programa.

Els seminaris teòrico-pràctics a vincular els conceptes teòrics i les seves aplicacions.

El projecte consistirà en el ànalisi i visualització d'un conjunt de dades i l'elaboració de gràfics i una infografia.

El calendari detallat i el contingut de les diferents sessions, s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i es penjarà també al campus virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, així com els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per l'adequat seguiment de l'assignatura.

L'assistència a classe i la participació en les sessions dedicades al projecte i als seminaris és obligatòria. 

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projecte 30% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Prova teoria 40% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 12
Seminaris 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Aquesta assignatura es pot superar a partir de l’avaluació contínua (AC).

Hi haura una prova escrita (40%), un projecte (30%) i seminaris teòrico-pràctics (30%).

Per superar l’assignatura cal superar la prova escrita amb una nota mínima de 4. Hi haurà prova escrita de reavalauació.

El projecte és de lliurament obligatori i no dona opció a reavaluació.

Els seminaris teòrico-pràctics són obligatoris i en cas d'absència caldrà la realització d'un exercici alternatiu per a poder ser reavaluats.

Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

Intel·ligència artificial: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

  • Cairo, Alberto (2010). El arte funcional: infografía i visualización de la información. Alamut. 
  • Cairo, Alberto (2016). The truthful art: Data, charts, and maps for communication. New Riders. 
  • Gonstalla, Esther (2024). Atlas of a Threatened Planet: 150 Infographics to Help Anyone Save the World. Island Press.
  • Knaflic, Cole Nussbaumer (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals. John Wiley & Sons.
  • Lupi, Giorgia, and Stefanie Posavec (2016). Dear data. Chronicle books.
  • Mauldin, Sarah KC (2015). Data visualizations and infographics. Rowman & Littlefield.
  • Rovira, Pere & Pascual, Víctor (2021). Analítica visual. Cómo explorar, analizar y comunicar datos. Anaya Multimedia. 
  • Sandell, Marybeth (2020). Visualización de datos & Storytelling. Barbara Covarrubias.

Adcionalment, es facilitaran lectures complementàries i també articles curts que poden ser obligatoris per als seminaris.

 


Programari

Pel correcte seguiment de l'assignatura utilitzarem el següent programari disponible a la Facultat:

  • Affinity: Photo, Publisher i Designer.
  • Excel.
  • Powerpoint.
  • Tableau.

Addicionalment, també es pot utilitzar algun programari addicional de manera puntual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 61 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 62 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 6 Català primer quadrimestre tarda