Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estructura del Sistema de Comunicació

Codi: 104721 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Interactiva FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baques
Correu electrònic:
carmina.crusafon@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura no té requisits previs obligatoris. No obstant això, els continguts previs impartits en les assignatures Dret Digital i de les TIC, i Teoria i Història de la Comunicació, seran importants per a una millor comprensió del contingut del curs. Es recomana, així mateix, el seguiment de la informació d'actualitat relacionada amb el tema principal del curs: l'estructura (política, econòmica, cultural, etc.) del sistema de comunicació globalitzat i relacionat amb les empreses tecnològiques i de la comunicació.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és introduir a l'alumnat en el coneixement de l'estructura del sistema global de comunicació. El curs analitza les dinàmiques de funcionament dels mitjans i mercats digitals i ofereix eines d'anàlisi per entendre el funcionament de la comunicació global, amb especial èmfasi en la incidència d'internet, les plataformes tecnològiques i la intel·ligència artificial en la reconfiguració del sistema comunicatiu actual.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  2. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  3. Descriure les qüestions regulatòries del mercat de les comunicacions i dels nous mitjans.
  4. Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  5. Diferenciar els actors de l'estructura de la comunicació en nous mitjans.
  6. Discutir dades provinents dels comportaments socials en la societat interconnectada.
  7. Dominar els conceptes bàsics teòrics de la comunicació en nous mitjans i aquells aspectes que en marquen l'especificitat.
  8. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Interpretar i discutir documents de les principals teories de la comunicació interactiva i estructura de la comunicació.
  11. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la teoria, la història, l'estructura de la comunicació i la fotografia.
  12. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  15. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  16. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  17. Reconèixer i diferenciar les teories sobre llenguatges audiovisual i multimèdia com a mode d'expressió.

Continguts

El temari de l'assignatura consta de: 

TEMA 1: Què és l’estructura del sistema comunicatiu?

1.1 Delimitació conceptual i perspectives teòriques.

1.2. Proposta metodològica: les 4 dimensions d’anàlisi (econòmica, política, sociocultural i tecnològica)

TEMA 2:  La dinàmica de l’estructura global del sistema mediàtic

2.1 Mitjans de comunicació

2.2 Grups mediàtics globals

2.3 Protagonisme dels gegants tecnològics.

TEMA 3: Els actors de l’ecosistema comunicatiu digital

3.1 Plataformes de Vídeo i Streaming

3.2 Creadors de continguts

3.3 Usuaris

TEMA 4: Regulació del sistema comunicatiu digital

4.1 El paper de l’Estat i dels reguladors independents

4.2 Les polítiques de comunicació digital

4.3 Els grans temes de la regulació: desinformació i intel·ligència artificial

TEMA 5: Els reptes del sistema comunicatiu digital

5.1 Pantalles, consum i producció gratuïta

5.2 Agència humana i impacte de la intel·ligència artificial 

5.3 La perspectiva crítica en la comunicació digital


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris pràctics 30 1,2 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Sessions teòriques 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13
Tipus: Supervisades      
Avaluació continua: treballs pràctics durant tot el curs 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: lectures i pràctiques 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12

L'assignatura es desenvoluparà en sessions que combinen la teoria i la part aplicada. Les classes magistrals es dedicaran a l'explicació dels conceptes centrals de les polítiques de comunicació i la seva aplicació amb la dinàmica de grup gran. Les sessions pràctiques tindran les següents modalitats: anàlisi de cas, exercicis pràctics, debats i presentació oral de treballs. En algunes activitats, s'utilitzarà la metodologia d'aula invertida. 

 El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents  i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control de continguts 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Dinàmica de participació grupal 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Pràctiques i anàlisi de casos 50% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

L’avaluació de l’assignatura és sumativa i es basa en el seguiment continuat de les activitats proposades. Per obtenir la qualificació final és imprescindible presentar-se a totes les activitats d’avaluació i assolir un mínim de 10 punts al control de continguts.

Les activitats d’avaluació i la seva ponderació són les següents:
A. Pràctiques i anàlisi de cas (50%): són tasques en les que l'estudiant, en grup o de forma individual, realitza activitats guiades o supervisades pel professor. Cadascuna de les pràctiques o anàlisi de cas té una qualificació específica.
B. Control de continguts (30%): prova escrita per avaluar el coneixement dels conceptes teòrics de l'assignatura. La puntuació mínima és de 10 punts per poder sumar la resta d'activitats. 
C. Dinàmica de participació grupal (20%): participació de l'alumnat en les activitats que es realitzaran durant les classes teòriques (test d'actualitat, debats o recollides d'opinió, etc.). 

L’assistència a les activitats d’avaluació és obligatòria per a tot l’alumnat. No obstant això, es contemplen excepcions puntuals degudament justificades (com malaltia, intervencions quirúrgiques, defunció d’un familiar proper, entre altres). En aquests casos, caldrà presentar un justificant oficial i comunicar la situació al professorat mitjançant el Campus Virtual abans de l’activitat o tan aviat com sigui possible.

Participació en el grup gran: Per obtenir la puntuació corresponent a la participació activa en les dinàmiques del grup gran, cal haver assistit com a mínim al 80 % de les sessions. Si no s’assoleix aquest percentatge, no es puntuarà l’activitat, però es considerarà realitzada a efectes de l’avaluació continuada.

Activitats no realitzades per causa justificada: Les activitats d’avaluació que no es puguin realitzar per causa justificada no es reprogramaran durant el semestre, però podran ser recuperades al juny de 2026. La data exacta per a la recuperació s’anunciarà el primer dia de classe.

Entrega i correcció de treballs: Totes les activitats s’han de lliurar dins el termini indicat i seguir les indicacions formals establertes a les fitxes tècniques corresponents. No s’acceptaran treballs fora de termini, per tal de garantir el calendari de correcció i lliurament de notes.

Publicació de notes i revisions:
Les qualificacions es publicaran al Campus Virtual. Es disposarà d’un termini de 10 dies naturals per fer consultes o reclamacions un cop publicada la nota de cada activitat.

Tutories: Cada docent establirà un horari de tutoria per resoldre dubtes i fer seguiment personalitzat de l’aprenentatge.

Control d’assistència: A les sessions teòriques es passarà llista amb signatura per computar el percentatge d’assistència, necessari per a l’avaluació de la dinàmica del grup gran.

RECUPERACIÓ: 

L’assignatura preveu dues vies de recuperació:

  1. Recuperació de la part teòrica (control de continguts): L’alumnat que no assoleixi el mínim de 10 punts en el control de continguts haurà de fer una prova de recuperació teòrica al juny de 2026. Aquesta prova consistirà en un nou control de continguts que abastarà tot el temari de l’assignatura. Per calcular la nota final, es mantindran les puntuacions obtingudes en les activitats de seminari, que representen el 50 % de la nota. La qualificació final serà la suma entre la prova teòrica recuperada i les activitats de seminari.
  1. Recuperació global de l’assignatura: Els i les estudiants que, un cop sumades totes les activitats de l’avaluació continuada, no arribin a la qualificació mínima d’aprovat (5 sobre 10) i hagin tingut més de 3,5 punts, podran presentar-se a la recuperació per realitzar  una prova de conjunt.

Aquesta prova constarà de dues parts: Una part teòrica, que consistirà en un control de continguts sobre tot el temari. Una part pràctica, basada en les activitats realitzades als seminaris. La nota obtinguda en aquesta prova global substituirà la nota anterior i es considerarà com a qualificació definitiva de l’assignatura.

PLAGI: L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació finalde l’assignatura serà 0.

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o en situacions indicades pel professorat de l’assignatura L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

SEGONA MATRÍCULA: En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un control de continguts i uns exercicis pràctics. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer la prova de síntesi ho ha de comunicar per escrit a la coordinadora de l'assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA:  

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 50% Prova teòrica sobre el temari de continguts

B) 30% Prova escrita de resolució de 3 casos pràctics.

C) 20% Presentació oral per comentar i argumentar sobre alguna de les polítiques de comunicació estudiades.

La nota de l'avaluació única serà el resultat de les notes de les proves teòrica, escrita i presentació oral.

Les dates de realització d'aquestes proves s'anunciarà al principi de curs a través del calendari de l'assignatura. 

RECUPERACIÓ DE L'AVALUACIÓ ÚNICA: Consistirà en una prova de síntesi que incorporarà preguntes test sobre continguts, resolució de casos i una part d'exposició oral. S'hi podran presentar aquells estudiants que s'hagin presentat a les proves de l'avaluació única i hagin obtingut com a mínim un 3'5 en la nota de conjunt de l'assignatura. La data s'anunciarà a l'inici del curs. 

 


Bibliografia

BREVINI, Benedetta; SWIATEK, Lukasz (2020) Amazon: Understanding a Global Communication Giant. New York: Routledge

CEREZO, Pepe (2022). Deconstruyendo los medios. Madrid: Almuzara.

DÖNDERS, Karen (2021). Public service media between theory, rules, and practice. New York: Palgrave Macmillan.

EVANS, Leighton (2025) Media Studies. Industries, Texts and Audiences. London: Sage. 

FERNÁNDEZ-ROVIRA, Cristina y GIRALDO-LUQUE, Santiago (2020). La felicidad privatizada. Monopolios de la información, control social y ficción democrática en el siglo XXI. Editorial UOC

GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente y Pérez-Serrano María José (2024). Grupos de comunicación españoles: final de etapa. Barcelona: Editorial UOC.

LOTZ, AMANDA D. (2025) After Mass Media. Storytelling for Microaudiences in the Twenty-First Century. New York: New York University Press.

LOTZ, AMANDA D. Y HAVENS, Thimothy (2025) Media Industries in the Digital Age. How Media Business Work today. Cambridge: Polity Press

LEE, Micky (2019) Alphabet: The Becoming of Google. London: Routledge.

MANSELL, Robin I STEINMUELLER, W. Edward (2020) Advanced Introduction to Platform Economics. Cheltenham: Elgar.

SHEN, Hong (2021) Alibaba: Infrastructuring Global China. London: Routledge.

TANG, Min (2020) Tencent: The Political Economy of China’s Surging Internet Giant. London: Routledge

TÚÑEZ-LÓPEZ, Miguel; CAMPOS-FREIRE, Francisco; y RODRÍGUEZ-CASTRO, Marta (Eds.) (2021). The values of public service media in the Internet society. London: Palgrave Macmillan.

 

Durant el curs se suggeriran altres referències bibliogràfiques complementàries i altres fonts en línia per aprofundir en els continguts explicats i fer un seguiment de l'actualitat informativa


Programari

Eines bàsiques de Microsoft Office, aplicacions de l'entorn Moodle i plataformes virtuals d'aprenentatge gratuïtes.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 61 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 62 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 6 Català segon quadrimestre tarda