Logo UAB

Gestió per Processos

Codi: 104609 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Cristina Domingo Troncho
Correu electrònic:
anacristina.domingo@uab.cat

Equip docent

Pere Vilagut Abad

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El desenvolupament de l’assignatura no contempla cap prerequisit de coneixements previs per poder-la cursar.


Objectius

L'assignatura té com a objectiu principal conèixer els principals processos d'una empresa, aprendre el cicle de vida dels processos, i entendre l'impacte que suposa gestionar per processos. Tot això des d'una perspectiva general i transversal d'organització, que permet adquirir una visió de negoci per a participar en projectes de canvi organitzatiu.

A més, es treballa en la modelització i documentació de processos seguint l’estàndard BPMN.

L'assignatura persegueix l'acostament de l'alumnat a l'àmbit professional a través de les seves pràctiques de laboratori i l'organització de seminaris liderats per diversos professionals amb llarga experiència en ajudar a les empreses a gestionar per processos. Tot això sense oblidar la tecnologia i les persones, elements clau en la Gestió per Processos.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM03 (Competència) Proposar accions per millorar els indicadors relatius a processos en una organització.
  2. SM13 (Habilitat) Utilitzar eines matemàtiques i algorísmiques en la resolució de problemes en l'àmbit economicoempresarial amb components deterministes.

Continguts

1. Introducció als Processos Empresarials

Definició de procés

Elements bàsics d'un procés

Classificació de processos

Cadena de valor de Michael Porter

Processos claus de l'empresa

2. Enfocament de Processos

Organitzacions funcionals

Jerarquitzades

Basada en processos

Com enfocar una organització a processos?

Etapes de la metodologia

Eines

Diagrames de flux, conceptes Mesura dels processos

Millora contínua

Reenginyeria

3. Fonaments de la Gestió per Processos (Business Process Management)

Marc teòric de la gestió BPM

Anàlisi de processos

Cicle de vida dels processos

Cicle de Vida de procés

4. Sistemes de Gestió per Processos (BPMS)

Característiques dels sistemes BPM

Arquitectura dels sistemes BPM

Implementació de processos en un sistema BPM

La notació BPM (BPMN)

Aspectes metodològics de la implementació de sistemes BPM

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, estudi de casos i seminaris 40 1,6 CM03, SM13
Pràctiques de laboratori 10 0,4
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Estudi 39,5 1,58 CM03, SM13
Preparació de pràctiques i exercicis 43 1,72

Relació professors-alumnes

La informació general i rellevant de l'assignatura que detalli els continguts de la guia docent, com per exemple les condicions dels lliuraments de treballs, es publicarà al Campus Virtual i pot estar subjecte a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al Campus Virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que el Campus Virtual és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiant.

Idiomes

Les classes es faran majoritàriament en català o castellà tot i que és molt habitual l'aparició de termes en anglès. El material escrit o de suport a l'assignatura (apunts, bibliografia, referències o fins i tot enunciats de pràctiques, exercicis o casos) es pot facilitar tant en català o castellà com en anglès i en aquest cas l'ús de la llengua anglesa pot ser no excepcional sinó habitual.

Classes teòriques, casos, seminaris, i sessions de resolució de exercicis

En les sessions presencials és on es presenten els continguts bàsics que els estudiants han de menester per introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, s'indiquen les vies possibles per completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions.

Durant les sessions es pot utilitzar també el mètode del cas com a eina docent. Aquestes sessions es poden complementar amb seminaris, tallers i conferències realitzades o supervisades per l’equip docent de l’assignatura

Pràctiques de Laboratori

En aquestes sessions es treballarà en equips i es fomentarà l’ús d’eines de BPM, recomenant Bonitasoft.

Durant el curs es fomentarà el treball en equip i l’intercanvi col·laboratiu d'informació id'eines per a la resolució de problemes. No obstant, el procés final d'aprenentatge ha de ser individual, posat de relleu per l'activitat autònoma de cada estudiant, que haurà de complementar i enriquir el treball iniciat a les sessions dirigides del curs. L'activitat supervisada, al voltant de tutories reglades i consultes esporàdiques efectuades durant el curs, és igualment una eina imprescindible en l'adquisició dels coneixements que proporciona l'assignatura.

Cal tenir en compte que la metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Ús de la IA

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Continuada 45% 0 0 CM03, SM13
Exàmens 55% 2,5 0,1 CM03, SM13

“Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.”

L'avaluació de l'assignatura es farà de forma continuada al llarg del semestre, i s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

  1. Pràctiques de Laboratori programades durant el semestre: per a treballar a fons i en equip alguns casos específics. Els resultats s’hauran de presentar per escrit a través del Campus Virtual de l’assignatura, i es pot demanar també una presentació addicional oral.
  2. Seminaris organitzats durant el curs, que complementen l’activitat docent i permeten la intervenció d’altres actors en el procés d’aprenentatge,
  3. Participació a Classe i altres exercicis: es tracta d’afavorir no només l’assistència, sinó especialment la participació dels estudiants a les sessions de classe, a través d’exercicis, discussió de casos, etc. amb treball individual  i/o en grup. Per la seva naturalesa, només podran tenir-se en compte als estudiants presents, i no es podran recuperar o entregar amb posterioritat.
  4. Examen Parcial: examen per a valorar conceptes, tècnics, processos i contingut vist en el curs.
  5. Examen Final: examen per a valorar conceptes, tècnics, processos i contingut vist en tot el curs.

 

La qualificació final de l’assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les notes de les diverses evidències, tenint en compte que cada una de les components citades té un pes específic diferent. S'utilitzarà el càlcul següent:

N = 30% (Pràctiques Laboratori) + 15% (Seminaris/Participació) + 25% (Examen Final) + 30% (Examen Final)

Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que l’estudiant hagi realitzat activitats en cadascuna dels quatre components  (i per tant tingui puntuació diferent de zero en cada component) , i que la qualificació obtinguda a l’ Examen Final sigui igual o superior a 3.

 

Es podran acollir al procés de RECUPERACIÓ que es descriu més avall els i les estudiants que compleixen les condicions per poder efectuar el càlcul anterior,però la qualificació total obtinguda és igual o superior a 3,5 i inferior a 5 (3,5<=N<5)

 

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents activitats d'avaluació s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

Les dates dels examens de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb elparàgraf anterior, necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova que trobaran a https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d'aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitatsen actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, esqualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independènciadelprocés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 


Bibliografia

Serà publicada en el Campus Virtual


Programari

Serà publicat en el Campus Virtual


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 20 Català segon quadrimestre matí-mixt