Logo UAB

Art i Gènere

Codi: 104560 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OT 3
Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Garganté Llanes
Correu electrònic:
maria.gargante@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que es tracta d’una assignatura optativa que es cursa durant el tercer o quart curs del títol, l’estudiant ha de presentar una solvència
no només en l’execució de les proves escrites, sinó també en les proves orals. De la mateixa manera, l’equipatge de l’assistència prèvia
a dos cursos del títol, amb assignatures que van de l’art de l’antiguitat al món contemporani, haurien de permetre a l’estudiant tenir un
coneixement panoràmic de les circumstàncies històric-artístiques de diferents èpoques i la capacitat crítica i d'anàlisi per situar el paper de les
dones com a artistes i com a patrons en la història de l'art i en la historiografia que aquesta ha produït.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura és presentar un estat de la qüestió sobre el paper de la dona en relació a la pràctica artística al món occidental i reflexionar sobre diferents aspectes a propòsit de la interpretació de l’obra, el mecenatge artístic femení o literatura artística produïda per dones, que sovint ha estat ignorada per les grans compilacions de fonts i documents per a la història de l’art. Des de l'Edat Mitjana i l'època moderna, arribarem a la contemporaneïtat i al món postcolonial, per veure com afronten els reptes les artistes d'avui.  

Però més enllà de centrar-nos en qüestions en gènere femení, també abordarem la relació entre l'art i tot l'entorn LGTBIQ+.


Competències

    Història de l'Art
  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  9. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  10. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  11. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
  12. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.

Continguts

  1. Aproximació teòrica a les qüestions d'art i gènere.

1.1.   De què parlem quan parlem de gènere?

1.2.   El naixement de la història feminista de l’art

1.3.   Plantejaments teòrics sobre les qüestions d’art i gènere

  2. El gènere i la història de l’art: temes d’estudi 

2.1. El pas de l’Edat Mitjana al Renaixement: praxi artística i mecenatge femení.

2.2.  Ser dona i artista a l’època del Barroc. De les corts catòliques al món protestant.

2.3. Acadèmia, Salonnières i il·lustrades: les dones i la pràctica artística al segle XVIII.

2.4. Dones artistes i els reptes del món contemporani: del segle XIX a les avantguardes.

2.5. La segona meitat del segle XX i el món postcolonial.

2.6. Ser dona i artista avui. Altres maneres de ser al món de l’art: galeristes, marxants, museòlogues, historiadores i crítiques d’art. 

3. Més enllà del gènere. Art i entorn LGTBIQ+


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals o plenàries conduïdes per la professora 40 1,6 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Participació en seminaris expositius a classe 20 0,8 1, 2, 3, 6, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Assistència a conferències realitzades per experts. Visites a exposicions. 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11
Estudi autònom 60 2,4 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11
Lectura de textos recomanats a classe 20 0,8 1, 3, 6, 9

La metodologia que se seguirà durant el curs serà la següent:

-En la seva major part (un 80%) constarà de sessions plenàries o magistrals impartides per la professora, de manera presencial.

-Un 15% de les sessions estaran dedicades a la discussió de treballs o temàtiques específiques. 

-Un 5% de les sessions consistiran en conferències a càrrec d'expertes en alguns aspectes de la història de l'art i gènere. 

-La professora es reserva la possibilitat de proposar alguna visita a alguna exposició o espai (sempre que sigui possible i segons eventualitats) que pugui resultar útil per al desenvolupament de l'assignatura. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Exposició oral a classe 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Segona prova escrita (comentari de text) 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació es realitzarà mitjançant el còmput de diverses evidències:

-La primera serà una prova escrita que tindrà un valor d'un 50% de la nota final. 

-La segona sera una altra prova escrita (comentari de text) i tindrà un valor d'un 30% de la nota final.

-La tercera serà una exposició oral feta a classe (20% de la nota final). 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que se'n pugui derivar. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Per tal de poder fer mitjana de les tres qualificacions, cap d'elles pot ser inferior ni igual a 4. 

Les dades de les proves d'avaluació seran consensuades entre professorat i alumnat a l'inici del curs, respectant el calendari acadèmic oficial. 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

Si no es duen a terme totes les evidencies indicades, la qualificació será de No avaluable.  

AVALUACIÓ ÚNICA


L'avaluació única d'aquesta assignatura es regirà per la normativa específica aprovada per la UAB. 

Per obtenir una avaluació favorable, cal superar tres evidències:

1. Prova escrita de continguts (50% de la nota final)

2. Segona prova escrita (comentari de text) equivalent al 30% de la nota final. 

3. Exposició oral (20% de la nota final).

Les tres proves es farien, en el cas de l'avaluació única, el mateix dia. 

 

Llevat que s'indiqui el contrari, les proves d'avaluació única coincidiran amb les dates reservades per a l'avalució continuada, al final del quadrimestre.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

PROCEDIMENT DE RECUPERACIÓ

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).

Per a l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

 

NOTA SOBRE L'ÚS DE LA IA: Totes les activitats avaluatives es faran dins de l'aula, per la qual cosa no es permet la utilització de la IA sota cap concepte ni en cap de les seves formes. 


Bibliografia

A principis de curs s'especificarà quina és la bibliografia més important i se n'anirà introduint de nova i més específica a mesura que avanci l'assignatura. 

  • Alario Trigueros, María Teresa (cop. 2008 ). Arte y feminismo . San Sebastián: Nerea. 

 

  • Aliaga, Juan Vicente (cop. 2004 ). Arte y cuestiones de género . San Sebastián: Nerea.  

 

  • Bornay, Erika (1998 ). Mujeres de la Biblia en la pintura del barroco : imágenesde la ambigüedad . Madrid: Cátedra. 

 

  • Bornay, Erika (1990 ). Las Hijas de Lilith . Madrid: Cátedra. 

 

  • Cao, Marián (2011) Mulier me fecit: hacia un análisis feminista del arte y su educación, Madrid: Horas y Horas.

 

  • Chadwick, Whitney (1999 ). Mujer, arte y sociedad (2ª ed., rev. y aum.). Barcelona: Destino. 

 

  • Diego, Estrella de (2009 ). La Mujer y la pintura del XIX español : cuatrocientas olvidadas y algunas más . Madrid: Cátedra. 

 

  • Faxedas, M. Lluïsa (2009 ). Feminisme i història de l'art . Girona: Documenta Universitaria: Universitat de Girona. 

 

  • Godoy Domínguez, Ma. Jesús (2007). La Mujer en el arte : una contralectura de la modernidad . Granada: Universidad de Granada.  

 

  • Mayayo, Patricia (cop. 2003 ). Historias de mujeres, historias del arte . Madrid: Cátedra. 

 

  • Nochlin, Linda (2019). Representing women. Londres: Thames & Hudson.

 

  • Pollock, Griselda (1988, 2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte (1988),Ciudad de Buenos Aires: Fiordo, 2013.

 

  • Pollock, Griselda (1999 ). Differencing the canon: feminist desire and the writing of art's histories . New York: Routledge. 

 

  • Porqueres, Bea (DL 1995 ). Deu segles de creativitat femenina : una altra història de l'art . [S.l.]: Institut de Ciències de l'Educació. Universitat Autònoma de Barcelona.

 

  • Porqueres, Bea (cop. 1994 ). Reconstruir una tradición: las artistas en el mundo occidental . Madrid: Horas y Horas.

 

  • Serrano de Haro, Amparo (2000). Mujeres en el arte . Barcelona: Plaza & Janés. 

 


Programari

Les comunicacions i indicacions pertinents es faran a través del campus virtual de l'assignatura. Probablement s'utilitzin entorns com Google Drive.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt