Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l'alumne tingui coneixements i capacitats de:
Aquests conceptes corresponen a continguts de les assignatures:
En aquesta assignatura s'introdueixen els conceptes bàsics de Bases de Dades (BD) necessaris tant a nivell de dissenyador de BD com d'usuari.
Coneixements:
Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
Habilitats:
Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
1. Introducció. Conceptes bàsics
2. Arquitectura
3. Disseny. El model Entitat/Relació
4. Model de dades relacional
5. Disseny d'una base de dades
6. Nivell Intern
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 10 | 0,4 | KM15, SM16 |
Sessions de Teoria i Problemes | 36 | 1,44 | CM17, CM18, SM17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | CM17, CM18, KM15, SM16, SM17 |
Tipus: Autònomes | |||
Creació d'una base de dades i redacció del corresponent informe tècnic | 25 | 1 | CM17, CM18, KM15, SM16, SM17 |
Estudi | 36 | 1,44 | CM17, CM18, KM15, SM16, SM17 |
Preparació de les sessions de pràctiques | 5 | 0,2 | CM17, CM18, KM15, SM16, SM17 |
Preparació d'exercicis i resolució de problemes teòrics | 15 | 0,6 | CM17, CM18, SM16, SM17 |
El procés d'aprenentatge
El procés d'aprenentatge de l’estudiant es fonamentarà en tres tipus d’activitats: classes de teoria i problemes, sessions de pràctiques i la redacció d’un informe tècnic sobre una base de dades. Tota la documentació i el material necessari per al seguiment del curs estarà accessible a través de l’entorn documental Caronte (http://caronte.uab.cat).
ACTIVITATS FORMATIVES DIRIGIDES
Teoria i Problemes:
Les sessions de teoria s’imparteixen mitjançant classes amb suport documental i presentacions. S’hi introduiran els conceptes teòrics necessaris per resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del curs. Durant les hores de problemes es proposaran exercicis per resoldre a l’aula i es fomentarà el treball autònom perquè l’estudiant pugui completar la resta d’exercicis, amb accés a la base de dades i a les solucions.
Les sessions de problemes s’estructuren en dos blocs:
Per al primer bloc, es practicarà el disseny en el model E/R a partir de requeriments específics.
Per al segon bloc, s’introduirà el llenguatge SQL (Structured Query Language), amb material de suport, i es realitzaran consultes en àlgebra relacional i SQL sobre una base de dades d’exemple amb continguts concrets.
Pràctiques:
A les sessions de pràctiques es pretén introduir l’estudiant al llenguatge SQL, estàndard per a la consulta de bases de dades. Cada sessió consistirà en una sèrie d’exercicis sobre una base de dades amb l’objectiu de reforçar els conceptes teòrics i familiaritzar-se amb el disseny, la creació i la manipulació de bases de dades relacionals, tant des del punt de vista de l’usuari com del desenvolupador.
L’estudiant haurà de preparar prèviament el treball de pràctiques segons l’enunciat corresponent. Aquest treball es completarà durant les sessions de pràctiques, amb el suport del professorat.
Els enunciats, la normativa d’entrega i els criteris d’avaluació de les pràctiques es poden consultar als documents disponibles a Cerbero.
ACTIVITATS FORMATIVES AUTÒNOMES
Informe tècnic de creació de bases de dades:
Paral·lelament a les classes de teoria, problemes i pràctiques, cada estudiant haurà de participar en la creació d’una base de dades. Aquest projecte es concretarà en la redacció d’un informe tècnic i en la generació dels scripts necessaris per a la creació i validació de la base de dades. El treball es realitzarà en grups de 4 o 5 persones i es desenvoluparà de manera majoritàriament autònoma, amb supervisió del professorat durant les tutories.
Pràctiques assistencials de SQL:
També es duran a terme pràctiques autònomes de resolució de problemes SQL. Aquestes activitats es faran de manera individual, en els horaris que cada estudiant consideri més adients dins dels límits establerts per la dinàmica del curs.
Els enunciats, la normativa d’entrega i els criteris d’avaluació d’aquestes pràctiques es poden consultar a l’entorn documental Caronte.
ACTIVITATS FORMATIVES SUPERVISADES
Tutories:
Les tutories tenen com a objectiu resoldre dubtes i consolidar els coneixements adquirits durant la setmana. Poden ser individuals o en grup, segons el tema a tractar. Els horaris de tutoria es definiran a l’inici del curs. L’estudiant haurà de comunicar prèviament la seva assistència al professorat, preferiblement per correu electrònic.
Tot el material necessari (enunciats, scripts de BD, resultats dels problemes) estarà disponible a l’entorn documental Caronte (http://caronte.uab.cat).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de Pràctiques | 20 | 2 | 0,08 | KM15 |
Informe Tècnic | 20 | 0,5 | 0,02 | CM17, CM18, KM15, SM16, SM17 |
Resolució Autònoma de Consultes SQL | 10 | 2 | 0,08 | KM15 |
1r Examen Parcial | 20 | 1,5 | 0,06 | CM17, CM18, SM17 |
2n Examen Parcial | 30 | 2 | 0,08 | CM17, KM15, SM16, SM17 |
CRITERIS D'AVALUACIÓ
L’avaluació del curs consta de cinc parts: avaluació parcial 1, avaluació parcial 2, redacció d’un informe tècnic, avaluació de pràctiques i resolució autònoma de consultes SQL.
NOTA FINAL (Nota_Final) La nota final serà la mitjana ponderada de totes les parts:
Nota_Final = 0,2 * Nota_Parcial1 + 0,3 * Nota_Parcial2 + 0,2 * Nota_Pract + 0,2 * Nota_InfTec + 0,1 * Nota_AutoAval
Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascun dels components tingui una puntuació superior a zero, i que la nota mitjana obtinguda en les proves escrites individuals (Nota_PEI) sigui igual o superior a 4,5.
Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una Nota_Final igual o superior a 5. Es considerarà “no avaluable” qui no hagi realitzat cap activitat d’avaluació.
CRITERIS DE REAVALUACIÓ
Podran accedir a la reavaluació les persones que no hagin superat l’assignatura i es trobin en una d’aquestes situacions:
La prova de reavaluació (Nota_Reeval), escrita i realitzada durant l’última setmana del semestre, cobrirà tot el contingut del curs. La nova nota final serà la mitjana entre Nota_Reeval i Nota_PEI. Si aquesta mitjana és ≥ 5, la qualificació final serà d’aprovat (un 5).
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).
En el cas de no complir amb les condicions per acollir-se al procés de reavaluació, es posarà a l'expedient el mínim entre les proves escrites individuals (Nota_PEI) i un 4,5.
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones que optin per l’avaluació única hauran de fer una prova amb tres parts:
La nota finalserà la mitjana ponderada:
Si la nota final és inferior a 5, es podrà fer un examen de recuperació (parts A i B). La part C no és recuperable. Si la nota de recuperació és ≥ 5, la nota final serà d’aprovat (un 5).
ALTRA INFORMACIÓ IMPORTANT
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)”
Procediment de revisió deles qualificacions
Coincidint amb l’examen final, s’anunciarà el dia i el mitjà de publicació de les qualificacions finals. També s’informarà del procediment, lloc, data i hora per a la revisió d’exàmens, d’acord amb la normativa de la Universitat.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Enllaços web
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |