Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria de Dades | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té cap prerequisit oficial, però seran d'utilitat coneixements de Linux nivell usuari i Python nivell bàsic.
En aquesta assignatura s'exposen els conceptes relatius al funcionament de les xarxes basades en els protocols TCP/IP (i Internet en particular), tant des del punt de vista de la interconnexió de xarxes, com des de la relació entre els ordinadors dels extrems i de les aplicacions que ofereixen serveis als usuaris.
Els objectius formatius de l'assignatura són, per una banda, que els estudiants assoleixin una visió general dels conceptes relacionats amb les xarxes d'ordinadors i amb la interconnexió de xarxes heterogènies; que coneguin en detall les qüestions i protocols relacionats amb l'operació conjunta de sistemes heterogenis sobre un conjunt de xarxes interconnectades. Per altra banda, els estudiants hauran de ser capaços de dissenyar xarxes internet extensibles i robustes, configurar connexions a xarxes internet, i detectar i solucionar problemes de xarxa deguts a configuracions incorrectes o atacs als protocols.
Xarxes d'ordinadors
Xarxes d'ordinadors
Tipologies i tecnologies bàsiques de xarxes
Principis de la interconnexió de xarxes
Adreçament
Protocols d'Internet
La família de protocols TCP/IP
Interaccions entre la capa 2 i la capa 3: lliurament directe/indirecte i resolució local d’adreces (ARP)
Protocol IP: adreces, rutes, fragmentació, subxarxes
Protocol ICMP
Protocol de datagrames d’usuari UDP
Protocol de flux de bytes fiable TCP
Sòcols (Sockets)
Sistema de Noms de Domini (DNS)
Protocol de Configuració Dinàmica d’Host (DHCP)
Organització d’Internet
Arquitectura d’Internet, organitzacions autoritzades i implicacions socials
Sistemes Autònoms i Punts Neutrals
Configuració automàtica de rutes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 6, 8, 10 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 4, 6, 8, 10 |
Sessions de pràctiques al laboratori | 12 | 0,48 | 2, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació de les proves d'avaluació | 25 | 1 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Estudi i resolució dels reptes de l'assignatura (missions) | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13 |
Preparació i treball autònom de pràctiques | 31 | 1,24 | 2, 3, 8, 9, 11, 13 |
L’assignatura s’estructura en tres tipus de sessions:
13 sessions de classe de 2 hores (grup gran)
12 sessions de classe d’1 hora (grups petits)
12 sessions de laboratori d’1 hora (grups més reduïts)
Les sessions de classe s’articulen a través de 9-10 casos d’estudi pràctics ("missions"), dissenyats per exercitar plenament les competències que es volen assolir en el marc de l’assignatura. Les activitats específiques giraran entorn de:
Resolució de dubtes sobre els continguts del curs i els materials pràctics proporcionats
Recepció i oferiment de retorn sobre els casos d’estudi ("missions")
Discussió complementària i altres activitats supervisades
A diferència d’altres assignatures, no es dedicarà temps a la lectura per part del professorat de diapositives ni d’altres materials que ja estiguin disponibles per a l’estudiantat. En lloc d’això, a l’inici del curs es proporcionarà una guia d’estudi completa, amb una introducció a tots els continguts del curs i material pràctic substancial. S’espera que l’estudiantat hagi estudiat prèviament les partscorresponents com a part del seu treball autònom, abans de les sessions en què es treballaran aquests continguts i exercicis. No complir aquest requisit afectarà greument el valor pràctic de les sessions presencials.
Les sessions de laboratori s’estructuraran a partir de 2 a 4 problemes o reptes pràctics amb ordinador, que permetran treballar els continguts del curs i ampliar-los amb eines i entorns de xarxes reals.
Les sessions de classe es realitzaran de manera analògica, és a dir, no s’hi permetrà l’ús d’ordinadors. Les aules de laboratori disposen de l’equipament digital necessari, i s’hi permetrà l’ús d’ordinadors personals. En cap d’aquests tipus de sessions no es controlarà l’assistència ni aquesta formarà part dels criteris d’avaluació. Qualsevol persona que alteri el desenvolupament de la classe o que no respecti totes les persones presents serà convidada a abandonar la sessió presencial.
No hi haurà un tractament diferenciat per a les persones que repeteixin l’assignatura (no es preveuen convalidacions).
La plataforma virtual de la UAB (Campus Virtual, https://cv.uab.cat/) s’utilitzarà com a mitjà de comunicació entre el professorat i l’estudiantat, així com entre membres de l’estudiantat. També s’utilitzarà per al lliurament d’activitats i l’accés als documents de treball del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls de coneixements durant el trimestre | 25%. No s'exigeix nota mínima per aquesta part. | 2 | 0,08 | 6, 10 |
Entrega final de prácticas y examen de validación | 35%. La nota mínima exigida per aquesta part és de 5 sobre 10 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Examen final de validació de coneixements | 40%. La nota mínima exigida per aquesta part és de 5 sobre 10 | 3 | 0,12 | 4, 6, 8, 10, 11 |
Criteris d'avaluació i activitats
L’únic criteri d’avaluació del curs és l’assoliment demostrable de les competències conceptuals i aplicades. Es pot acreditar amb aquestes activitats d’avaluació oficial:
A1: Primer examen curt
A2: Segon examen curt
A3: Examen final
A4: Recuperació de l’examen final
A5: Entrega i prova del laboratori
Cada examen avalua tots els conceptes tractats fins a la data de la prova. Estan dissenyats com a casos pràctics reals, múltiples conceptes alhora, i respostes tècnicament precises. Per tant, una revisió superficial no serà suficient per aprovar.
Les entregues de laboratori s’avaluen per separat, per mesurar l'aplicació pràctica. Cal entregar correctament tots els lliurables obligatoris per poder aprovar. Totes les entregues intermèdies rebran feedback informatiu. L’entrega final s’avaluarà segons la correcció, abast i capacitat de l’autoria per explicar i defensar la proposta. A més d’una solució correcta i pròpia, caldrà superar una prova teòric-pràctica per verificar-ne l’autoria i l’adquisició real de les habilitats aplicades. Si no se supera, no s’aprovarà ni el laboratori ni el curs sencer.
Sistema d’avaluació
El curs té dues parts avaluades per separat: exàmens i laboratori. Ambdues han d’aprovar-se per aprovar el curs.
65 % de la nota final: activitats d’examen (A1–A4). Es faran dos exàmens curts durant el curs.
25 % s’obté segons la fórmula:
MAX(0.5 × (A1 + A2), A2, A3, A4)
40 % serà: MAX(A3, A4)
Aquest sistema permet demostrar aprenentatge en diferents moments i remediar mancances.
⚠️ Aconseguir l’examen final o la seva recuperació (MAX(A3, A4)) és imprescindible per aprovar aquesta part i, per tant, el curs.
35 % de la nota final: entrega final del laboratori i prova (A5). Les entregues intermèdies només compten amb feedback informatiu.
Les mencions d’honor s’atorgaran estrictament segons la nota final (cal un mínim de 9,0) i a criteri de la persona docent.
No hi ha opció d’avaluació única final.
Les dates d’avaluació es publicaran al Campus Virtual i podrien canviar per circumstàncies imprevistes; qualsevol modificació es comunicarà pel mateix canal, que és el principal mitjà de comunicació professorat‑alumnat.
Les notes de cada activitat es faran públiques segons la normativa de la UAB. Els exàmens es corregiran amb rúbrica comuna, que es facilitarà en la retroalimentació formativa. L’alumnat podrà consultar totes les notes.
Recuperacions i suspensos
L’examen final (A3) es pot recuperar com a A4. No hi ha recuperació per als exàmens curts (A1, A2).
El laboratori es pot recuperar amb una nova entrega i/o prova escrita.
Sense perjudici de mesures disciplinàries i segons normativa acadèmica, qualsevol irregularitat suposarà nota 0 en l’activitat afectada, sense opció de recuperació. Si això impedeix aprovar el curs, aquest es considerarà suspès sense possibilitat de recuperació en el mateix curs acadèmic.
Les irregularitats inclouen (entre d’altres):
Còpia total o parcial d’assignacions, informes o treballs
Permetre còpies del propi treball
Entregar treball en grup no fet completament per totes les persones autories
Ús no autoritzat d’eines d’IA (com GitHub Copilot, ChatGPT o similars)
Presentar materials de tercers com a propis, incloses traduccions/adaptacions
Dispositius de comunicació a exàmens individuals
Parlar durant els exàmens individuals
Copiar o intentar copiar durant les proves
Usar materials no permesos, tret que s’indiqui explícitament
Recorda: l’ús de tecnologies d’IA està totalment prohibit en aquest curs. Qualsevol treball que inclogui contingut generat amb IA és una falta d’honestedat acadèmica que pot comportar penalització parcial o total, o sancions més greus en casos greus.
Si el curs no s’aprova perquè no s’assoleix la nota mínima en una o més activitats, la nota final serà la menor entre 3,0 i la mitjana ponderada.
Excepcions:
Qui no faci cap activitat rebrà “No avaluable”.
Qui cometi irregularitat rebrà 3,0 (o la mitjana si és inferior). No podrà optar a compensar.
En síntesi: qualsevol còpia, plagi o acció similar en activitats avaluables implica suspens no compensable.
Bibliografia bàsica:
Bibliografia complementària:
Enllaços web:
Programari bàsic:
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 811 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 812 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 81 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |