Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.
Aquesta assignatura té un doble objectiu. Per un costat, capacitar l’alumnat per actuar com a agents de planificació dins dels processos de decisió, desenvolupant habilitats per analitzar, defensar i negociar propostes territorials sostenibles y socialment justes. Per l’altre, proporcionar una comprensió integral i crítica de l’ús dels Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG) com a eina fonamental en la planificació territorial, urbanística i ambiental, tot formalitzant models de planificació i aplicant-los en contextos diversos, amb una especial atenció a la dimensió ètica i a la gestió responsable de les dades geoespacials.
Cal destacar el caràcter transversal de l’enfocament de l’assignatura, que abasta tant entorns urbans com rurals i incideix de manera significativa en les dimensions social, econòmica i ambiental del territori. En aquest context, l’alumnat no només haurà de dominar les eines tècniques i conceptuals pròpies de la planificació territorial, sinó que també haurà de desenvolupar una actitud crítica, reflexiva i responsable davant els reptes que planteja la gestió del territori.
És fonamental conèixer el marc normatiu més rellevant per poder desenvolupar, interpretar i aplicar correctament la planificació del territori i dels recursos. Per aquest motiu, l’assignatura introdueix prèviament els conceptes bàsics sobre la metodologia i els procediments associats a les principals a la planificació territorial i sectorial.
L’assignatura s’organitza en sessions teòriques i pràctiques, i pretén aportar les habilitats necessàries per abordar amb solvència ambdues vessants. A través d’aquest enfocament, l’alumnat podrà aplicar els coneixements adquirits a situacions reals, tot plantejant i resolent casos pràctics d’anàlisi territorial mitjançant diferents tipus de models i plans estratègics.
A més, es treballarà amb informació geogràfica a diverses escales territorials, realitzant processos complets de captura, anàlisi, formulació de propostes i interpretació de resultats. L’objectiu és desenvolupar una comprensió aplicada i crítica de la realitat territorial, tot fomentant una actitud reflexiva i responsable davant els reptes actuals de la gestió del territori.
Temari:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques (TE) i pràctiques de laboratori SIG (PLAB) | 48 | 1,92 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió de pràctiques i treball de curs | 25 | 1 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom, plantejament i realització de les pràctiques i treball de curs | 75 | 3 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
El curs s'estructurarà a partir d'activitats dirigides i d'activitats autònomes on l'alumne aprendrà a desenvolupar-se interactivament en els continguts de l'assignatura amb el suport del professorat, a diferents nivells.
Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:
1) Lectures i seguiment del material del curs.
2) Lectura de llibres i articles (activitat individual de l'alumnat complementària al treball d'aula).
3) Realització d'exercicis pràctics en escenaris simulats basats en SIG.
4) Treball final, relacionat amb el temari de classe i els exercicis pràctics.
L'activitat pràctica s'estructura en tres eixos:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a fer a classe i participació a classe | 20 | 0 | 0 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
Examen | 30 | 2 | 0,08 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
Pràctiques | 25 | 0 | 0 | CM27, CM28 |
Treball de curs | 25 | 0 | 0 | CM27, CM28, KM43, SM38 |
L'avaluació és continuada, per tant, per assolir els coneixements és necessari fer el seguiment al llarg del curs.
Prova escrita o oral a decisió del professorat (30%)
Activitats a fer a classe i participació a la classe (20%)
Pràctiques (25%)
Treball de curs (25%)
La nota final es calcula a partir de la mitjana ponderada de les activitats d'avaluació. Però atenció: per aprovar l'assignatura s'ha d'haver superat la prova escrita o oral (examen) i el treball de curs.
Valoració de l'examen: Es valorarà la pertinença de la resposta, l'assoliment del grau de coneixement sobre el tema.
Valoració de les pràctiques i dels cassos treballats a classe: Els aspectes formals, el càlcul correcte dels indicadors (sempre i quan aquest sigui l'objectiu de la pràctica), l'adequada realització d'una anàlisi estructurada sobre els resultats obtinguts, la interpretació dels resultats, en el cas específic de les análisis dels textos es valorarà especialment la capacitat per extreure i exposar la informació més rellevant i relacionar-la amb els continguts de la matèria.
Valoració del treball de curs: Els aspectes formals, el plantejament dels objectius, del problema i dels models utilitzats per a una millora en la planificació dels serveis, la definició de les variables d'anàlisi, la resolució dels resultats, laseva interpretació, conclusions i la seva exposició pública, si escau.
Recuperació.
Es podrà recuperar l'examen si s'ha suspès.
No avaluable
L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Plagi
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que esprodueixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Ús de la Intel·ligència Artificial
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
S'AFEGIRÀ ALGUNA LECTURA COMPLEMENTÀRIA.
Castañer, Margarida (Editora) (2012). El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI. Una nova interpretació i projecció del país. Barcelona: Societat Catalana d'Ordenació del Territori. ISBN 978-84-9965-121-7.
Lee, Sang M. and Moore, Laurence J. (1975). Introduction to decision science. New York: Petrocelli Carter Inc. Tadelis, Steven (2012). Game theory: An introduction. New Jersey (USA): Economics Books Princeton University Press.
Linares, S. (coord..) Buzai, Gustavo; Tisnés, Adela; Celemín, Juan Pablo; Picone, Natasha; Rosso, Inés; La Macchia, María Lorena; Ortmann, Mauro (2016). Soluciones espaciales a problemas sociales urbanos. Aplicaciones de tecnologías de la información geográfica a la planificación y gestión municipal. https://igehcs.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/104/2019/07/Soluciones_espaciales_problemas_sociales_urbanos-1.pdf
Kumar, Manish; Singh R. B.; Singh. Anju; Pravesh, Ram (2023). Geographic Information Systems in Urban Planning and Management. Springer. Disponible a la biblioteca de la UAB online.
Olaya, V. Sistemas de Información Geográfica. https://volaya.github.io/libro-sig/
Silverman, B. (ed.) (2017). Geography, location and strategy. Bingley, England : Emerald Publishing. ISBN : 9781787146341. Disponible a la biblioteca de la UAB online
van Maarseveen, Martin; Martinez, Javier; Flacke, Johannes (2018). GIS in sustainable urban planning and management. A global perspective. Open access. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/101477
S'utilitzarà ArcGIS Pro i/o MiraMon.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |