Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mobilitat Sostenible i Territori

Codi: 104270 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Carme Miralles Guasch
Correu electrònic:
carme.miralles@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

L’objectiu principal de l’assignatura és familiaritzar l’alumnat amb la mobilitat sostenible, segura, saludable, equitativa i inclusiva. Es tracta de conèixer les implicacions socials, econòmiques i ambientals del model de mobilitat hegemònic a les nostres ciutats i pobles i dotar dels coneixements necessaris per contribuir a resoldre els impactes d’aquest model tenint present especialment la crisi energètica imminent, l’emergència climàtica i els efectes de la contaminació sobre la salut.

En aquest sentit, es proporcionarà una "caixa" d'eines teòriques i metodològiques que puguin ser d'utilitat en la pràctica professional de la Geografia en relació a la planificació, gestió i resolució de qüestions relatives a la mobilitat. Emperò, i especialment, es duran a terme exercicis pràctics que permetin a l’alumnat formular actuacions propositives dirigides a descarbonitzar la mobilitat, recuperar l’espai públic i promoure la mobilitat activa.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM23 (Competència) Elaborar propostes d'acció i intervenció al territori que abordin problemes sociodemogràfics i ambientals.
  2. KM37 (Coneixement) Definir els límits i impactes associats al model de mobilitat actual incloent aspectes sobre sostenibilitat.
  3. SM28 (Habilitat) Analitzar la complexitat de les relacions entre mobilitat i territori (crisi energètica, emergència climàtica i efectes de la contaminació).
  4. SM28 (Habilitat) Analitzar la complexitat de les relacions entre mobilitat i territori (crisi energètica, emergència climàtica i efectes de la contaminació).

Continguts

 

1. Introducció a la mobilitat

1.1. Què és la mobilitat.

1.2. Els perfils dels usuaris.

1.3. L’evolució de la mobilitat: més lluny, més ràpid, més distància

2. El territori i la mobilitat

      2.1 La relació dialèctica entre el territori i els desplaçaments

      2.2 Quins mitjans de transport requerix cada territori

3. Els mitjans de transport  

3.1. Els mitjans de transport: els instruments per moure’ns

3.2. L’accés als mitjans de transport

3.3. Transport per a tothom

4. Els impactes de la mobilitat

            4.1. Els impactes ambientals

            4.2. Els impactes socials

            4.3. Els costos

5. Els reptes de la mobilitat

      5.1. Vers una mobilitat sostenible

      5.2. L’accessibilitat

      5.3. Repensar la ciutat

6. Metodologies, de les enquestes als trackings

      6.1. Quantitatives

      6.2. Qualitatives

      6.3 Trackings

7. Les fonts per estudiar la mobilitat

6.1. Les fonts quantitatives en l’estudi de l’oferta

6.2. Les fonts quantitatives en l’estudi de la demanda

6.3. Les fonts qualitatives en l’estudi de la mobilitat

8. Els instruments per gestionar la mobilitat i la participació ciutadana

8.1. La llei de mobilitat de Catalunya

8.2. Els Plans de mobilitat

8.3. La participació social en les diagnosis de la mobilitat

8.4. Taula de mobilitat


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula (PAUL) 16,5 0,66
Sessions teòriques (TE) 28 1,12
Sortida de camp (PCAM) 4 0,16
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 20 0,8
Tutories i seguiment 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Elaboracio de practiques 30 1,2
Estudi 20 0,8
Lectura documents escrits i visionat suports audiovisuals 20 0,8
Preparacio presentacions orals 5 0,2

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a partir de diverses metodologies docents i activitats formatives:

- Lectura de documents escrits
- Visionat de materials audiovisuals
- Realització de pràctiques (inclouen observació de l'espai públic i proposició de mesures per millorar-lo)
- Debats oberts
- Visites guiades amb recolzament del professor i informe de valoració d'aquestes *
- Presentacions orals per part de l'alumnat
- Ús de les TIC
- Tutories
- Estudi i treball personal

* Es realitzarà una sortida matinal en un lloc encara per determinar que no tindrà cap cost per a l'alumnat.

En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistència a classe 20 0 0 CM23, KM37, SM28
Examen 50 1,5 0,06 CM23, KM37, SM28
Presentacions orals i treball de curs 30 0 0 CM23, KM37, SM28

Avaluació

S'estableix un sistema d'avaluació amb diverses activitats avaluables que ha de permetre al professorat fer un seguiment continuat de l'alumnat i a l'alumnat conèixer la seva progressió al llarg del curs.

Per tal de poder ésser avaluat/da caldrà:

a) Haver realitzat totes i cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades (examen, pràctiques, i presentacions orals)

b) Aprovar tots els apartats anteriors

 

Revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Recuperació

Al final del període lectiu es realitzarà una recuperació de cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació s’exigeix a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final d’almenys un 3,5. 

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

Plagi o conducta fraudolenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La copia o plagi de material constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

 

Alumnat no avaluable:

L’estudiant rebrà la qualificació de ‘no avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.En cas que no es realitzi una activitat d’avaluació la nota obtinguda per aquella activitat serà de 0, no serà reavaluable i així constarà en la mitjana ponderada.

 

Avaluació Única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Ús de la Intel·ligència Artificial:

Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

La bibliografia i la webgrafia que es faran servir per al desenvolupament de l'assignatura s'especificaran a la plataforma Moodle a mesura que l'avenç del curs ho requereixi.

 


Programari

Cap d'específic. Es recomana el paquet Office o similar


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt