Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El temari d'aquesta assignatura té com a punt de partida els continguts impartits en les assignatures obligatòries dels tres primers cursos del grau. Si l'estudiant té una o més assigntures dels cursos anteriors sense superar cal que parli amb el professorat de l'assignatura abans de matricular-se.
D'altra banda, per seguir aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.
Aquesta assignatura té com a objectiu principal que l’alumnat adquireixi els coneixements necessaris per tenir una visió crítica sobre la interpretació polièdrica del paisatge, la planificació territorial i els estudis que en poden derivar.
Per assolir aquest objectiu principal, durant el curs es proposa:
Bloc 1. Paisatge: legislació i protecció
Bloc 2. Paisatge en eterna transformació. Dinàmiques naturals, socioeconòmiques i culturals
Bloc 3. Paisatge: interpretació i avaluació per a la protecció
Bloc 4. Exercicis pràctics sobre els canvis en el paisatge els darrers 80 anys, l’ecologia del paisatge i la toponímia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conceptes teòrics de l'assignatura (TE) | 24 | 0,96 | CM17, KM23, SM17 |
Pràctica SIG (PLAB) | 9 | 0,36 | CM17, KM23 |
Pràctiques d'aula (PAUL) | 12 | 0,48 | CM17, KM23 |
Sortida de camp (PCAM) | 4 | 0,16 | CM17, KM23 |
Tipus: Supervisades | |||
Reconeixement de l'àrea d'estudi | 5 | 0,2 | CM17, KM23 |
Seguiment dels exercicis pràctics | 20 | 0,8 | CM17, KM23 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis pràctics | 40 | 1,6 | CM17, KM23 |
Preparació de materials i estudi | 35 | 1,4 | CM17, KM23 |
Metodologia
Els tres primers blocs de l'assignatura es basen en la formació teòrica. Després, a partir de la sortida de camp, s’inicia el quart bloc, que és el treball de curs com a compendi del que s’ha après i durant el qual s'utilitzarà SIG. També es dedicaran hores de classe a la confecció i muntatge de l'exposició, que serà principalment de fotografies paisatgístiques antigues i actuals, ortofotoimatges d'anys diferents i, també, de gràfiques.
S’utilitzaran metodologies docents innovadores: dinàmiques interactives, qüestionaris amb Kahoot al final de les classes per repassar els punts clau, jocs de rol, treball enfocat a l’exposició final i presentació, aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu, etc.
Per tal de millorar les competències comunicatives de l’alumnat, es dedicarà una part d'una classe a l'expressió oral i la prepració de presentacions atractives. Es posaran en pràctica les habilitats apreses durant una mini-presentació sobre les unitats del paisatge i, també, a la presentació dels exercicis pràctics.
Sortida de camp
La sortida de camp serà al Pallars Sobirà i durarà tot un dia. Per dur-la a terme, s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a la documentació específica sobre la seguretat en activitats desenvolupades a fora del campus de la UAB, que caldrà que conegui i accepti.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació activa a les activitats de l'aula i sortida de camp | 20% | 0 | 0 | CM17, KM23, SM17 |
Disseny i muntatge d'exposició | 10% | 0 | 0 | CM17, KM23 |
Examen escrit sobre els continguts | 25% | 1 | 0,04 | CM17, KM23 |
Exercicis pràctics | 30% | 0 | 0 | CM17, KM23 |
Presentació pública dels exercicis pràctics | 15% | 0 | 0 | CM17, KM23 |
Per aprovar l'assignatura és important tenir en compte el següent:
Altres informacions d'interès:
Belmonte Ribas, Ánchel; Laporte, Lise, 2021, El Pirineo sin Briet, cien años de cambios en el paisaje, Geoparque Mundial Unesco Sobrarbe-Pirineos.
Boada, Martí; Saurí, David, 2003, El canvi global, Ed. Rubes.
Borja, Jordi, 2010, Llums i ombres de d’urbanisme de Barcelona, Empúries
Bru, Josepa, 1997, Medio ambiente poder y espectáculo, Icaria.
Cerdán, Rufí i altres, 2004, Anàlisi del paisatge del Bages, Perspectives territorials 6, DPTOP, 13-22.
Colell Orrit, David, 2009, Els conflictes mediambientals a Ponent. Ipcena: defensant el medi ambient i la vida de qualitat des del 1990, Joan Vàzquez.
Cortina, Albert, 2010, Nova cultura del territori i ètica del paisatge, Consell Assessor per al desenvolupament sostenible.
Esteban, Juli, 2001, L'ordenació urbanística: Unitats, eines i pràctiques, Col·lecció espai públic urbà, DIBA.
Folch, Ramon, 2003, El territorio como sistema, conceptos y herramientas de ordenacción, Col·lección Territorio y gobierno, Visones num 3.
Nel·lo,Oriol, 2003, Aquí no! Conflictes territorials de Catalunya, Empúries.
Anuari territorial de Catalunya, 2009, Societat Catalana d’Ordenació del Territori, Institut d’Estudis Catalans.
Diputació de Barcelona, Els processos de l'agenda 21 Local en els municipis de Barcelona. Manuals (3 vol.).
DMAH 2010, Balanç i perspectives de l’avaluació ambiental a Catalunya.
Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme.
Directiva 2001/42/CE d’avaluació ambiental de plans i programes.
Ley 9/2006 de evaluación de planes y programas que pueden afectar el medio ambiente.
Llei 8/2005 de protecció, gestió i ordenació del paisatge de Catalunya.
Llei 6/2009 d'avaluació ambiental de plans i programes.
RDL 1/2008 de evaluación de impacto ambiental de proyectos.
Webs
http://www.diba.cat/xarxasost/
http://es.groups.yahoo.com/group/territori/
http://territori.scot.cat/cat/anuari.php
DTES Planificació territorial
DTES Avaluació ambiental de plans i infraestructures
A l'assignatura no es fa servir cap programa específic fora del que s'ha utilitzat en els cursos anteriors: SIG, Excel, processador de textos, etc.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |