Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Interpretació i Avaluació del Paisatge

Codi: 104261 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pelachs Mañosa
Correu electrònic:
albert.pelachs@uab.cat

Equip docent

Joan Soler Girones
Nuria Garcia Quera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El temari d'aquesta assignatura té com a punt de partida els continguts impartits en les assignatures obligatòries dels tres primers cursos del grau. Si l'estudiant té una o més assigntures dels cursos anteriors sense superar cal que parli amb el professorat de l'assignatura abans de matricular-se.

D'altra banda, per seguir aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que l’alumnat adquireixi els coneixements necessaris per tenir una visió crítica sobre la interpretació polièdrica del paisatge, la planificació territorial i els estudis que en poden derivar.

Per assolir aquest objectiu principal, durant el curs es proposa: 

  • Treballar el concepte del paisatge des del punt de vista genèric i normatiu.
  • Analitzar la protecció del paisatge a nivell europeu i nacional.
  • Proporcionar un marc per a la recerca sobre els canvis en el paisatge per causes biofísiques i socials.
  • Oferir una visió general dels estudis del paisatge des de les habilitats desenvolupades en el grau.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM17 (Competència) Elaborar propostes d'acció i intervenció al territori que abordin problemes socioambientals.
  2. KM23 (Coneixement) Descriure les dinàmiques i els efectes del canvi global des dels sistemes natural, socioeconòmic i cultural.
  3. SM17 (Habilitat) Crear mapes de vegetació incorporant descripcions paisatgístiques a diverses escales mitjançant l'ús de guies d'identificació d'espècies vegetals.
  4. SM17 (Habilitat) Crear mapes de vegetació incorporant descripcions paisatgístiques a diverses escales mitjançant l'ús de guies d'identificació d'espècies vegetals.

Continguts

Bloc 1. Paisatge: legislació i protecció

  • Conveni europeu del paisatge
  • Observatori Català del Paisatge
  • Llei catalana del paisatge
  • Catàlegs del paisatge
  • Unitats de paisatge
  • Directrius del paisatge
  • Cartes del paisatge
  • Plans d'Ordenació Urbanística Municipal
  • Pla d'espais d'interès natural (PEIN)
  • Custòdia del territori
  • Llei d'alta muntanya


Bloc 2. Paisatge en eterna transformació. Dinàmiques naturals, socioeconòmiques i culturals

  • Canvis en el paisatge
  • Dinàmiques polítiques i paisatge

Bloc 3. Paisatge: interpretació i avaluació per a la protecció

  • Interpretació del paisatge del passat a partir de la toponímia
  • Interpretació a partir de l’ecologia del paisatge
  • Processos de participació ciutadana
  • Estudis d’impacte i integració paisatgística

Bloc 4. Exercicis pràctics sobre els canvis en el paisatge els darrers 80 anys, l’ecologia del paisatge i la toponímia

  • Seminaris i tallers per treballar els exercicis
  • Disseny i muntatge d’una exposició
  • Presentació dels exercicis i inauguració de l’exposició

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conceptes teòrics de l'assignatura (TE) 24 0,96 CM17, KM23, SM17
Pràctica SIG (PLAB) 9 0,36 CM17, KM23
Pràctiques d'aula (PAUL) 12 0,48 CM17, KM23
Sortida de camp (PCAM) 4 0,16 CM17, KM23
Tipus: Supervisades      
Reconeixement de l'àrea d'estudi 5 0,2 CM17, KM23
Seguiment dels exercicis pràctics 20 0,8 CM17, KM23
Tipus: Autònomes      
Exercicis pràctics 40 1,6 CM17, KM23
Preparació de materials i estudi 35 1,4 CM17, KM23

Metodologia

Els tres primers blocs de l'assignatura es basen en la formació teòrica. Després, a partir de la sortida de camp, s’inicia el quart bloc, que és el treball de curs com a compendi del que s’ha après i durant el qual s'utilitzarà SIG. També es dedicaran hores de classe a la confecció i muntatge de l'exposició, que serà principalment de fotografies paisatgístiques antigues i actuals, ortofotoimatges d'anys diferents i, també, de gràfiques.

S’utilitzaran metodologies docents innovadores: dinàmiques interactives, qüestionaris amb Kahoot al final de les classes per repassar els punts clau, jocs de rol, treball enfocat a l’exposició final i presentació, aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu, etc.

Per tal de millorar les competències comunicatives de l’alumnat, es dedicarà una part d'una classe a l'expressió oral i la prepració de presentacions atractives. Es posaran en pràctica les habilitats apreses durant una mini-presentació sobre les unitats del paisatge i, també, a la presentació dels exercicis pràctics.

Sortida de camp

La sortida de camp serà al Pallars Sobirà i durarà tot un dia. Per dur-la a terme, s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a la documentació específica sobre la seguretat en activitats desenvolupades a fora del campus de la UAB, que caldrà que conegui i accepti. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, participació activa a les activitats de l'aula i sortida de camp 20% 0 0 CM17, KM23, SM17
Disseny i muntatge d'exposició 10% 0 0 CM17, KM23
Examen escrit sobre els continguts 25% 1 0,04 CM17, KM23
Exercicis pràctics 30% 0 0 CM17, KM23
Presentació pública dels exercicis pràctics 15% 0 0 CM17, KM23

Per aprovar l'assignatura és important tenir en compte el següent: 

  • Cal haver assistit inexcusablement a la sortida de camp.
  • Cal haver elaborat els exercicis pràctics, col·laborat en el disseny i muntatge de l'exposició i fet la presentació pública dels exercicis.
  • Cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les cinc activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final.
  • De les activitats suspeses, només es podran recuperar l’examen escrit sobre els continguts i els exercicis pràctics. Si un o altre ja han aconseguit l’aprovat, no es podran tornar a fer.
  • En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (plagi o conducta fraudulenta) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. A més, aquests actes d'avaluació no seran recuperables.
  • L’estudiant rebrà la qualificació de ‘no avaluable’ quan no hagi dut a terme més del 30% de les activitats d’avaluació.
  • La nota final, resultat de l’aplicació percentual de les notes aconseguides en les cinc activitats avaluables, ha de ser d’aprovat (entre 10 i 5 punts). Es considerarà suspès quan la nota final és entre 4,8 i 0 punts.

 Altres informacions d'interès:

  • Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
  • L’alumnat té dret a poder revisar les qualificacions de totes les activitats d’avaluació. El professorat informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió.
  • En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
  • La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència se suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'algú altre. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'altres autories com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Bibliografia

Belmonte Ribas, Ánchel; Laporte, Lise, 2021, El Pirineo sin Briet, cien años de cambios en el paisaje, Geoparque Mundial Unesco Sobrarbe-Pirineos.

Boada, Martí; Saurí, David, 2003, El canvi global, Ed. Rubes.

Borja, Jordi, 2010, Llums i ombres de d’urbanisme de Barcelona, Empúries

Bru, Josepa, 1997, Medio ambiente poder y espectáculo, Icaria.

Cerdán, Rufí i altres, 2004, Anàlisi del paisatge del Bages, Perspectives territorials 6, DPTOP, 13-22.

Colell Orrit, David, 2009, Els conflictes mediambientals a Ponent. Ipcena: defensant el medi ambient i la vida de qualitat des del 1990, Joan Vàzquez.

Cortina, Albert, 2010, Nova cultura del territori i ètica del paisatge, Consell Assessor per al desenvolupament sostenible.

Esteban, Juli, 2001, L'ordenació urbanística: Unitats, eines i pràctiques, Col·lecció espai públic urbà, DIBA.

Folch, Ramon, 2003, El territorio como sistema, conceptos y herramientas de ordenacción, Col·lección Territorio y gobierno, Visones num 3.

Nel·lo,Oriol, 2003, Aquí no! Conflictes territorials de Catalunya, Empúries.

 

Anuari territorial de Catalunya, 2009, Societat Catalana d’Ordenació del Territori, Institut d’Estudis Catalans.

Diputació de Barcelona, Els processos de l'agenda 21 Local en els municipis de Barcelona. Manuals (3 vol.).

DMAH 2010, Balanç i perspectives de l’avaluació ambiental a Catalunya.

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme.

Directiva 2001/42/CE d’avaluació ambiental de plans i programes.

Ley 9/2006 de evaluación de planes y programas que pueden afectar el medio ambiente.

Llei 8/2005 de protecció, gestió i ordenació del paisatge de Catalunya.

Llei 6/2009 d'avaluació ambiental de plans i programes.

RDL 1/2008 de evaluación de impacto ambiental de proyectos.

 

Webs

http://www.diba.cat/xarxasost/

http://es.groups.yahoo.com/group/territori/

http://territori.scot.cat/cat/anuari.php

DTES Planificació territorial

DTES Avaluació ambiental de plans i infraestructures


Programari

A l'assignatura no es fa servir cap programa específic fora del que s'ha utilitzat en els cursos anteriors: SIG, Excel, processador de textos, etc.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt