Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat ha de ser autosuficient en l'ús de Sistemes d'Informació Geogràfica i Excel per a la creació de cartografia i figures a nivell usuari. Aquests coneixements es donaran per sabuts i no es tractaran en aquesta assignatura.
La finalitat d’aquesta assignatura és proporcionar a l’alumnat una base teòrica i metodològica sòlida en el disseny i la visualització de dades en l’àmbit de la geografia. Es tracta d’una introducció a aquest camp mitjançant l’ús tant de programari lliure com de programari privatiu. L’objectiu no és assolir un domini avançat de programes específics, sinó comprendre els principis fonamentals del disseny d’informació i saber-los aplicar de manera crítica i reflexiva.
En finalitzar l’assignatura, l’alumnat serà capaç d’aplicar els coneixements adquirits a situacions pràctiques, tant en altres assignatures com en projectes professionals dins l’àmbit laboral.
Aquesta assignatura està estretament vinculada a “Laboratori Territorial i Ambiental: Projecte”, on els coneixements adquirits es posaran en pràctica en el desenvolupament d’un projecte aplicat.
0. La pràctica
1. Introducció
2. Una mica d’història
3. Fonaments
4. Comunicació efectiva
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Treball dels projectes i exercicis dins de l'aula, resolució de problemes i dubtes, rebre orientació directa del professor. | 47 | 1,88 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball dels projectes i exercicis fora de l'aula de forma autònoma. | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudi dels materials teòrics. | 75 | 3 |
L'assignatura segueix la metodologia d'ensenyament coneguda com a "classe inversa". Enlloc de seguir el model tradicional d'adquirir coneixements mitjançant classes magistrals i després realitzar tasques a casa, la classe inversa proposa invertir aquest procés. El professor proporciona a l'alumnat els materials d'estudi perquè aquest adquireixin el coneixement fonamental per compte propi. Durant el temps a l'aula, el professor es centra en activitats pràctiques, discussions grupals i resolució de problemes perquè l'alumnat pugui aclarir dubtes i rebre orientació directa del professor. Aquest enfocament fomenta la participació activa dels i les estudiants, promou el pensament crític i l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits.
Autònomes
Lectura i estudi dels materials i bibliografia facilitada pel professor.
Supervisades
Revisió de manuals i tutorials del programari a emprar per a la realització dels exercicis.
Completar les pràctiques iniciades a classe i aplicar l'orientació proporcionada pel professor.
Dirigides
Realització d'exercicis pràctics i projectes a l'aula sota la supervisió del professor.
Part del treball aplicat d'aquesta assignatura es realitzarà en coordinació amb el projecte de l'assignatura Laboratori Territorial i Ambiental: Projecte.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 3 | 0,12 | CM26, KM40 |
Exercicis pràctics | 40% | 0 | 0 | SM35 |
Projecte final | 30% | 0 | 0 | CM26, KM40, SM35 |
Avaluació de l’assignatura
L’assignatura s’avaluarà d’acord amb les evidències següents:
Per superar l’assignatura, cal complir simultàniament els tres requisits següents:
a) Obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 a l’examen.
b) Obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en el projecte en grup.
c) Obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en la mitjana dels exercicis pràctics.
Programació d’exàmens i lliurament d’activitats
Les dates d’examen i de lliurament d’activitats es comunicaran amb antelació suficient i no es modificaran de manera individual, excepte en casos justificats i excepcionals.
L’alumnat d’intercanvi (p. ex. Erasmus) que sol·liciti avançar la data d’un examen haurà de presentar una justificació oficial emesa per la seva universitat d’origen.
La data de l’examen de recuperació serà establerta per la Facultat i no es podrà modificar.
Revisió de qualificacions
L’alumnat podrà sol·licitar la revisió de qualsevol qualificació a través dels canals establerts i dins el termini indicat pel professorat.
Recuperació
Per tenir dret a la recuperació, cal haver estat avaluat prèviament en activitats que representin com a mínim dues terceres parts de la qualificació total.
No es podrà recuperar cap activitat d’avaluació en què s’hagi detectat una irregularitat.
Alumnat no avaluable
Serà considerat No Avaluable aquell alumnat que no lliuri el projecte final o no es presenti a l’examen.
Plagi o conducta fraudulenta
Qualsevol irregularitat que pugui afectar de manera significativa la qualificació d’un acte d’avaluació comportarà la qualificació automàtica de 0 en aquell acte, amb independència del procés disciplinari que es pugui obrir.
En cas de detectar-se més d’una irregularitat en la mateixa assignatura, la nota final serà un 0.
Ús de la intel·ligència artificial (IA)
S’autoritza l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial només com a eina de suport. L’alumnat és responsable de revisar i validar qualsevol contingut generat amb IA.
La manca de transparència en l’ús d’aquestes eines es considerarà una falta d’honestedat acadèmica, i pot comportar una penalització en la nota de l’activitat o, en els casos greus, altres sancions segons la normativa vigent.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu l’opció d’avaluació única.
Cairo, A. (2011). El Arte funcional : infografía y visualización de información. Alamut.
JOHN KANE (2012). MANUAL DE TIPOGRAFIA (2ª ED.). EDITORIAL GG. ISBN: 9788425225123
Josef Müller-Brockmann (2012). Sistemas de retículas. Un manual para diseñadores gráficos. Colección GGmoda. ISBN: 9788425225147
Durant el curs s'utilizarà els següents programes:
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |