Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar aquesta assignatura.
Anàlisi Espacial i Models s’imparteix el Tercer Curs del Grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial.
Els objectius són:
BLOC 1. Introducció a la modelística i al mètode científic
BLOC 2. Teoria de Xarxes
BLOC 3. Models d’Interacció
BLOC 4. Models d’Assignació
BLOC 5. Programació Lineal i Mètode Simplex
BLOC 6. Models de Transport
BLOC 7. Model de Localització – Assignació (L – A) aplicat
En els diferents exemples es tindran en compte el llenguatge no sexista i amb perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques d'aula | 47 | 1,88 | KM31, SM24 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió de pràctiques i treball de curs | 25 | 1 | CM21, KM31 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom, plantejament i realització de les pràctiques i treball de curs | 75 | 3 | CM21, KM31 |
L'assignatura està estructurada a partir d’activitats dirigides, supervisades i autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar-se interactivament en els continguts de l’assignatura amb el suport del professorat, a diferents nivells.
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:
L’activitat pràctica serà de dos tipus:
En els diferents exemples que es treballin es tindran en compte els aspectes de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 3 | 0,12 | KM31, SM24 |
Participació activa a l'aula | 5% | 0 | 0 | KM31, SM24 |
Pràctiques | 30% | 0 | 0 | CM21, KM31, SM24 |
Treball de curs | 25% | 0 | 0 | CM21, KM31, SM24 |
A) ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
1 - Examen teòric i pràctic per a fer l'avaluació dels continguts. Consta de dos exàmens parcials amb una durada d'una hora i mitja amb un pes del 40% de la nota.
Valoració de l'examen: Els parcials constaran de dues parts: una part teòrica i una part pràctica. De la part teòrica es valorarà la pertinença de la resposta, l'assoliment del grau de coneixement sobre el tema. I, de la part pràctica es valorarà el plantejament, la resolució i la interpretació dels resultats, així com la realització correcta dels càlculs. Per a aprovar l'examen s'ha de tenir un 5 a cada part de l'examen (pràctica i teòrica). No es farà mitja de les dues parts si no estan aprovades.
2 - La part pràctica s'anirà lliurant durant el semestre:
2.1 - Pràctiques avaluatives són indiviiduals amb un pes del 30% de la nota.
2.2 - Treball de curs és en grupo de dos personas amb un pes del 25% de la nota.
2.3 - Particiació activa a l'aula amb un pes del 5% de la nota.
Valoració de les pràctiques: Els aspectes formals, el càlcul correcte dels indicadors (sempre i quan aquest sigui l'objectiu de la pràctica), l'adequada realització d'una anàlisi estructurada sobre els resultats obtinguts, la interpretació dels resultats, en el cas específic dels anàlisis dels textos es valorarà especialment la capacitat per extreure i exposar la informació més rellevant i relacionar-la amb els continguts de la matèria.
Les pràctiques que es lliurin forade termini tindran un 5 com a màxim.
Valoració del treball de curs: Els aspectes formals, el plantejament dels objectius, del problema i dels models utilitzats per a unamillora en la planificació dels serveis, la definició de les variables d'anàlisi, la resolució dels resultats, la seva interpretació, conclusions i la seva exposició pública.
B) ALTRES ASPECTES A TENIR EN COMPTE
Per a poder fer mitja amb els exercicis i el treball de curs és OBLIGATORI que els exàmens i qüestionaris aprovats. En cas que l'examen no estigui aprovat no es farà mitjana amb les altres notes.
L'avaluació continuada fa que sigui OBLIGATORI ellliurament de totes les activitats d'aprenentatge per a poder aprovar l'assignatura.
Els exercicis lliurats amb posterioritat a la data límit tindràn una puntuació màxima de 5.
Per a poder presentar-se a examen és OBLIGATORI haver lliurat tots els exercicis. NO es podrà fer el lliurament amb posterioritat a la data d'examen. En cas de no fer els lliuraments l'estudiant no es podrà presentar a l'examen.
C) NO AVALUABLE
L'alumnat que no hagi lliurat més d'1/3 parts de les activitats d'avaluació rebrà la qualificació de No Avaluable.
D) REVISIONS
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà a l'alumnat a partir de l'aula Moodle del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
E) RECUPERACIÓ
Es recuperaran els exàmens pràctics i teòrics que hagin estat suspesos, no és possible presentar-se si no han estat avaluades prèviament.
Les activitats avaluatives (treball de curs, exercicis, exàmens pràctics i exàmens teòrics) no es podran recuperar si han estat suspesos conseqüència de plagi o còpia, o d'un us fraudulent de la IA.
La nota de la recuperación será un màxim de 7.
F) PLAGI
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitatque pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acta d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualitat final d'aquesta assignatura serà 0.
G) AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
H) IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [***cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat]. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en elprocés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable esconsiderarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”
La bibliografia es complementarà amb lectures a l'aula
Bibliografia bàsica
GRIMA, Clara (2021). En busca del grafo perdido. Barcelona: Editorial Planeta.
HAGGET, Peter (1988). Geografía. Una síntesis moderna. Barcelona: Editorial Omega.
HAGGET, Peter (1976). Análisis locacional en geografía. Barcelona: Gustavo Gili.
HAGGET, Peter; CLIFF, Andrew D. i FREY, Allan (1977). Locational analysis in human geography. Vol. I: Locational modelos. Vol. II: Locational methods. London: Edward Arnold.
HARVEY, David (1983). Teorías, leyes y modelos en geografía. Madrid: Alianza universidad.
ROBINSON, Guy .M. (1998). Methods and techniques in human geography. New York: Wiley.
Bibliografia Complementària
ABLER, R. et al. [Eds.] (1972). Spatial Organization. The Geographer s View of the World. London: Prentice-Hall International, Inc.
ALEGRE, P. y Tull, A.F. (1986). "Métodos de cuantificación aplicados a la planificación territorial yurbana". Asociación de Geógrafos Españoles [Ed] Métodos cuantitativos en geografía: Enseñanza, investigación y planeamiento. Madrid: A.G.E; pp. 240-267.
BOSQUE SENDRA, J. y MORENO, A. (2004). Sistemas de Información Geográfica y localización de instalaciones y Equipamientos. Madrid: Ra-Ma.
BUNGE, M. (1983). La investigación científica. Barcelona: Ariel.
CHISHOLM, M (1968). Geografía y Economía. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.
CHORLEY, R. I HAGGET, P. (1971). La geografía y los modelos socioeconómicos. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local, col. Nuevo Urbanismo.
GELFAN, Alan E., et al. (2010) Handbook of Spatial Statistics. 1st ed., vol. 2, CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781420072884.
JOHNSTON, R.J. et al [Eds.]. (1988). The dictionary of human geography. Oxford: Basil Blackwell, 2nd edition.
KENT, J. T., i MARDITA, K. V. (2022). Spatial analysis. New Jersey: Wiley.
KILL, J. (1983). Mathematical programming methods for Geographers and planners. London and New York: Croom Helm and St. Martin s Press.
PÁSZTO. Vít (2020). "Economic Geography". Vít Pászto, Carsten Jürgens, Polona Tominc, Jaroslav Burian (eds). Spationomy. Londres: Springie; 173-192 Shttps://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-030-26626
TAYLOR, P. J. (1977). Quantitative methods in geography. Prospect Heights. An Introduction to Spatial Analysis. Boston: Houghton Mifflin Company.
THOMAS, R.W. y HUGGET, R.J. (1980). Modelling in geography. A mathematical approach. London: Harper & Row, Publishers.
Programari de l'assginatura:
LINDO
AracGis Pro
QGis
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |