Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Anàlisi Espacial i Models

Codi: 104256 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Pilar Vera Martin
Correu electrònic:
ana.vera@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per a cursar aquesta assignatura.


Objectius

Anàlisi Espacial i Models s’imparteix el Tercer Curs del Grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial.

Els objectius són:

  • Utilitzar el mètode científic en la formalització, resolució i interpretació dels Models en Geografia.
  • Assolir els diferents nivells d’abstracció que proporcionen els models com a eina d’interpretació dels fenòmens geogràfics i socials.
  • Plantejar i resoldre casos d’anàlisi espacial emprant els diversos tipus de models geogràfics.
  • Ús de la informació geogràfica a diverses escales, realitzant la interpretació i discussió dels resultats.
  • Desenvolupar les capacitats de treball autònom i de treball en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM21 (Competència) Fer un treball en grup que combini la teoria de xarxes, els models d'interacció i els models de localització-assignació.
  2. KM31 (Coneixement) Reconèixer els principals models d'anàlisi espacial que es fan servir en planificació territorial.
  3. SM24 (Habilitat) Resoldre exercicis a l'aula i al laboratori d'informàtica basats en informació estadística sobre situacions teòriques i/o sobre casos reals relacionats amb la planificació territorial a diferents nivells.
  4. SM24 (Habilitat) Resoldre exercicis a l'aula i al laboratori d'informàtica basats en informació estadística sobre situacions teòriques i/o sobre casos reals relacionats amb la planificació territorial a diferents nivells.

Continguts

BLOC 1.  Introducció a la modelística i al mètode científic

  1. Models: concepte i tipus. Els models de la Regió Nodal de P. Haggett.
  2. El mètode científic. Deductiu i inductiu. L’escala en l’anàlisi geogràfica. Els enfocaments positivista i normatiu.
  3. Els supòsits teòrics, normatius, metodològics, tècnics i instrumentals dels models.

 BLOC 2. Teoria de Xarxes

  1. Les xarxes i els grafs topològics: conceptes i tècniques. Comparar les propietats de la connectivitat i l’accessibilitat.
  2. Models de connectivitat.
  3. Models d’accessibilitat topològica.
  4. Models d’accessibilitat no topològica.

 BLOC 3. Models d’Interacció

  1. Concepte d’Interacció. Variables i paràmetres. Tipus de models. La fricció de la distància.
  2. La unitat espacial: àrea i centre. Eficiència de límits, moviment i empaquetament.
  3. El model de gravetat sense restriccions.
  4. Els models de gravetat amb restricció en origen i en restricció en destí.
  5. El model de gravetat amb doble restricció: origen i destí.
  6. El model de Potencial de Població. Cercle Únic (MCU) i Cercle Doble (MCD).
  7. El model del Punt de Ruptura.

 BLOC 4. Models d’Assignació

  1. Models d’Assignació (1). Plantejament general dels models d’assignació.
  2. Models d’Assignació (2). Resolució.

 BLOC 5. Programació Lineal i Mètode Simplex

  1. Programació Lineal (1). Introducció.
  2. Programació Lineal (2). Mètode Gràfic.
  3. Mètode Simplex (1).
  4. Mètode Simplex (2).
  5. Mètode Simplex (3). Sistema de resolució informàtica (programa LINDO).

 BLOC 6. Models de Transport

  1. Model de transport (1). Plantejament teòric.
  2. Model de transport (2). Exemple de prototip.
  3. Model de transport (3). Exemple de prototip amb LINDO.

 BLOC 7. Model de Localització – Assignació (L – A) aplicat

  1. Plantejament teòric de Models de L – A.
  2. Desenvolupament del model L – A.
  3. Resolució d’un cas pràctic L-A.

 

En els diferents exemples es tindran en compte el llenguatge no sexista i amb perspectiva de gènere.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i pràctiques d'aula 47 1,88 KM31, SM24
Tipus: Supervisades      
Supervisió de pràctiques i treball de curs 25 1 CM21, KM31
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom, plantejament i realització de les pràctiques i treball de curs 75 3 CM21, KM31

L'assignatura està estructurada a partir d’activitats dirigides, supervisades i autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar-se interactivament en els continguts de l’assignatura amb el suport del professorat, a diferents nivells.

Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats:

  • Exposicions orals del professorat.
  • Lectura de llibres i articles (activitat individual de l’alumnat complementària al treball d’aula).
  • Realització d’exercicis a l’aula i al laboratori d’informàtica basats, tant de situacions teòriques com de casos reals.
  • Treball de curs en grups, relacionat amb el temari de classe.

L’activitat pràctica serà de dos tipus:

  1. Pràctiques guiades i tutoritzades en cadascun dels temes. Les activitats poden ser de diferents tipus com: comentari de textos, validació de coneixements metodològics i teòrics o resolució de problemes (manualment i mitjançant programari específic).
  2. Realització d'un treball en grup on es combinen diferents temes treballats com la Teoria de Xarxes, els Models d'Interacció i els Models de Localització-Assignació. (la ressolució sesrà manual i mitjançant programari específic).

 En els diferents exemples que es treballin es tindran en compte els aspectes de gènere.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 3 0,12 KM31, SM24
Participació activa a l'aula 5% 0 0 KM31, SM24
Pràctiques 30% 0 0 CM21, KM31, SM24
Treball de curs 25% 0 0 CM21, KM31, SM24

A) ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:

1 - Examen teòric i pràctic per a fer l'avaluació dels continguts. Consta de dos exàmens parcials amb una durada d'una hora i mitja amb un pes del 40% de la nota.

Valoració de l'examen: Els parcials constaran de dues parts: una part teòrica i una part pràctica. De la part teòrica es valorarà la pertinença de la resposta, l'assoliment del grau de coneixement sobre el tema. I, de la part pràctica es valorarà el plantejament, la resolució i la interpretació dels resultats, així com la realització correcta dels càlculs. Per a aprovar l'examen s'ha de tenir un 5 a cada part de l'examen (pràctica i teòrica). No es farà mitja de les dues parts si no estan aprovades.

2 - La part pràctica s'anirà lliurant durant el semestre:

      2.1 - Pràctiques avaluatives són indiviiduals amb un pes del 30% de la nota. 

      2.2 - Treball de curs és en grupo de dos personas amb un pes del 25% de la nota.

      2.3 - Particiació activa a l'aula amb un pes del 5% de la nota.

Valoració de les pràctiques: Els aspectes formals, el càlcul correcte dels indicadors (sempre i quan aquest sigui l'objectiu de la pràctica), l'adequada realització d'una anàlisi estructurada sobre els resultats obtinguts, la interpretació dels resultats, en el cas específic dels anàlisis dels textos es valorarà especialment la capacitat per extreure i exposar la informació més rellevant i relacionar-la amb els continguts de la matèria.

Les pràctiques que es lliurin forade termini tindran un 5 com a màxim.

Valoració del treball de curs: Els aspectes formals, el plantejament dels objectius, del problema i dels models utilitzats per a unamillora en la planificació dels serveis, la definició de les variables d'anàlisi, la resolució dels resultats, la seva interpretació, conclusions i la seva exposició pública.

 

B) ALTRES ASPECTES A TENIR EN COMPTE

Per a poder fer mitja amb els exercicis i el treball de curs és OBLIGATORI que els exàmens i qüestionaris aprovats. En cas que l'examen no estigui aprovat no es farà mitjana amb les altres notes.

L'avaluació continuada fa que sigui OBLIGATORI ellliurament de totes les activitats d'aprenentatge per a poder aprovar l'assignatura.

Els exercicis lliurats amb posterioritat a la data límit tindràn una puntuació màxima de 5.

Per a poder presentar-se a examen és OBLIGATORI haver lliurat tots els exercicisNO es podrà fer el lliurament amb posterioritat a la data d'examen. En cas de no fer els lliuraments l'estudiant no es podrà presentar a l'examen.

 

C) NO AVALUABLE

L'alumnat que no hagi lliurat més d'1/3 parts de les activitats d'avaluació rebrà la qualificació de No Avaluable.

 

D) REVISIONS        

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà a l'alumnat a partir de l'aula Moodle del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

E) RECUPERACIÓ

Es recuperaran els exàmens pràctics i teòrics que hagin estat suspesos, no és possible presentar-se si no han estat avaluades prèviament. 

Les activitats avaluatives (treball de curs, exercicis, exàmens pràctics i exàmens teòrics) no es podran recuperar si han estat suspesos conseqüència de plagi o còpia, o d'un us fraudulent de la IA.

La nota de la recuperación será un màxim de 7.

 

F) PLAGI

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitatque pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acta d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualitat final d'aquesta assignatura serà 0.

 

G) AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. 

 

H) IA

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [***cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat]. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a.

L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en elprocés i el resultat final de l’activitat.

La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable esconsiderarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”

 


Bibliografia

La bibliografia es complementarà amb lectures a l'aula

Bibliografia bàsica

GRIMA, Clara (2021). En busca del grafo perdido. Barcelona: Editorial Planeta.

HAGGET, Peter (1988). Geografía. Una síntesis moderna. Barcelona: Editorial Omega.

HAGGET, Peter (1976). Análisis locacional en geografía. Barcelona: Gustavo Gili.

HAGGET, Peter; CLIFF, Andrew D.  i FREY, Allan (1977). Locational analysis in human geography. Vol. I: Locational modelos. Vol. II: Locational methods. London: Edward Arnold.

HARVEY, David (1983). Teorías, leyes y modelos en geografía. Madrid: Alianza universidad.

ROBINSON, Guy .M. (1998). Methods and techniques in human geography. New York: Wiley.

 

Bibliografia Complementària

ABLER, R. et al. [Eds.] (1972). Spatial Organization. The Geographer s View of the World. London: Prentice-Hall International, Inc.

ALEGRE, P. y Tull, A.F. (1986). "Métodos de cuantificación aplicados a la planificación territorial yurbana". Asociación de Geógrafos Españoles [Ed] Métodos cuantitativos en geografía: Enseñanza, investigación y planeamiento. Madrid: A.G.E; pp. 240-267.

BOSQUE SENDRA, J. y MORENO, A. (2004). Sistemas de Información Geográfica y localización de instalaciones y Equipamientos. Madrid: Ra-Ma.

BUNGE, M. (1983). La investigación científica. Barcelona: Ariel.

CHISHOLM, M (1968). Geografía y Economía. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.

CHORLEY, R. I HAGGET, P. (1971). La geografía y los modelos socioeconómicos. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local, col. Nuevo Urbanismo.

GELFAN, Alan E., et al. (2010) Handbook of Spatial Statistics. 1st ed., vol. 2, CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781420072884.

JOHNSTON, R.J. et al [Eds.]. (1988). The dictionary of human geography. Oxford: Basil Blackwell, 2nd edition.

KENT, J. T., i MARDITA, K. V. (2022). Spatial analysis. New Jersey: Wiley.

KILL, J. (1983). Mathematical programming methods for Geographers and planners. London and New York: Croom Helm and St. Martin s Press.

PÁSZTO. Vít (2020). "Economic Geography". Vít Pászto, Carsten Jürgens, Polona Tominc, Jaroslav Burian (eds). Spationomy. Londres: Springie; 173-192 Shttps://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-030-26626

TAYLOR, P. J. (1977). Quantitative methods in geography. Prospect Heights. An Introduction to Spatial Analysis. Boston: Houghton Mifflin Company.

THOMAS, R.W. y HUGGET, R.J. (1980). Modelling in geography. A mathematical approach. London: Harper & Row, Publishers.

 

Programari

Programari de l'assginatura:

LINDO

AracGis Pro

QGis

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt