Logo UAB

Planificació, Planejament i Avaluació

Codi: 104252 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.

La docència està pensada per a estudiants de tercer curs i, per tant, s'assumeix que s'han adquirit els coneixements impartits a les assigntures de primer i segon curs.

Cal tenir destresa en la utilització dels Sistemes d'Informació Geogràfica. Aquest darrer punt és imprescindible.


Objectius

Aquesta és un assignatura obligatòria de tercer curs, corresponent a la matèria "Planificació Territorial".

L'assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per implementar un procés de planificació, així com la seva avaluació ambiental.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius espcífics durant el curs:

  • Conèixer els instruments de planificació territorial
  • Aprofundir en els conceptes de Planficació, Planejament i Avaluació
  • Saber elaborar una memòria ambientals i conèixer la documentació de referència per a l'avaluació ambiental.
  • Avaluar les polítiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic
  • Desenvolupar i aplicar processos de planificació i d'avaluació ambiental de plans i programes en casos concrets
  • Elaborar un pla municipal

Resultats d'aprenentatge

  1. CM20 (Competència) Elaborar un pla municipal que inclogui propostes de mitigació i/o adaptació al canvi climàtic o d'emergència per sequera.
  2. KM29 (Coneixement) Introduir els aspectes teòrics i aplicats de les principals polítiques territorials, ambientals i urbanes en un estudi relacionat amb la planificació territorial.
  3. KM34 (Coneixement) Enumerar la normativa bàsica territorial, ambiental i urbana corresponent a cada administració responsable, respecte a Catalunya.
  4. SM25 (Habilitat) Avaluar les polítiques d'alleujament i adaptació als processos de canvi global.
  5. SM25 (Habilitat) Avaluar les polítiques d'alleujament i adaptació als processos de canvi global.

Continguts

Tema 1: Introducció a la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Definicions i conceptes fonamentals
  • Els conceptes de planificació, planejament i avaluació en diferents contextos
  • Relació entre planificació, planejament i avaluació

 

Tema 2: Procés de Planificació

  • Etapes del procés de planificació: diagnòstic, formulació d' objectius, selecció d' estratègies, elaboració de plans d' acció
  • Eines i tècniques utilitzades en cada etapa
  • Factors a considerar en la planificació: recursos, restriccions, actors involucrats

 

Tema 3: Planejament

  • Definició i abast del planejament
  • El planejament territorial (general, parcial i sectorial) i el planejament derivat.
  • Mètodes i enfocaments de planejament: prospectiu, estratègic, operatiu
  • Elaboració de plans i programes de treball

 

Tema 4: Avaluació

  • Concepte i objectius de l' avaluació
  • Tipus d' avaluació: formativa, sumativa, ex ante, ex post
  • Disseny d' instruments d' avaluació: indicadors, matrius d' avaluació, qüestionaris, entrevistes, observació

 

Tema 5: Procés d' Avaluació

  • Etapes del procés d' avaluació: planificació, collita de dades, anàlisi de dades, elaboració d' informes, retroalimentació
  • Mètodes de recol·lecció de dades: quantitatius, qualitatius, mixtos
  • Anàlisi i interpretació de resultats

 

Tema 6: Ús de l' Avaluació

  • Utilització dels resultats de l' avaluació per a la presa de decisions
  • Retroalimentació i millora contínua
  • Comunicació dels resultats de l' avaluació a diferents audiències

 

Tema 7: Ètica en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Consideracions ètiques en el procés de planificació i avaluació
  • Principis i normes ètiques rellevants
  • Responsabilitat social i professional en la planificació, planejament i avaluació

 

Tema 8: Casos Pràctics i Estudis de Cas

  • Anàlisi i discussió de casos reals relacionats amb la planificació, planejament i avaluació
  • Aplicació dels coneixements i habilitats adquirides en situacions concretes

 

Tema 9: Tendències i Desafiaments en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Noves aproximacions i enfocaments en la disciplina
  • Tecnologies emergents i el seu impacte en la planificació i avaluació
  • Desafiaments actuals i futurs en el camp de la planificació, planejament i avaluació

 

Tema 10: L’escala local en les polítiques de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Pacte d’alcaldes
  • Alcaldes per l’Adaptació
  • Alcaldes per al Clima i l’energia

 

Tema 11: Desenvolupament d’actuacions de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Plans municipals de lluita contra el canvi climàtic
  • Plans municipals d’emergència per sequera

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria (TE) 28 1,12 KM29, KM34, SM25
Pràctiques d'aula (PAUL) 16,5 0,66 CM20, SM25
Sortida de camp (PCAM) 4 0,16 CM20, SM25
Tipus: Supervisades      
Reconeixement de l'àrea d'estudi 5 0,2 CM20
Seguiment de pràctiques i informes 20 0,8 CM20, SM25
Tipus: Autònomes      
Preparació de materials i estudi 35 1,4 KM29, KM34, SM25
Redacció de l'informe de curs 40 1,6 CM20, SM25

Les primeres sessions de l'assignatura es fa la formació teòrica per donar pas a una sortida de camp i l'elaboració d'un pla municipal de lluita contra el canvi climàtic o d'emergència per sequera, que s'anirà seguint a les tutories.

En la sortida de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a les tutories i sortides de camp 20% 0 0 CM20, KM29, KM34, SM25
Examen escrit sobre els continguts 20% 1,5 0,06 KM29, KM34
Presentació pública del treball 15% 0 0 CM20, SM25
Treball de curs 45% 0 0 CM20, SM25

L’avaluació de l’assignatura es basa en:

  • Examen presencial dels contingut teòrics (20%)
  • Elaboració d'un treball de curs (45%)
  • Presentació pública del treball (15%)
  • Sortida de camp i participació activa a les tutories (20%)

 

Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp i a les tutories.

Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:

  • Assistència a les tutories
  • Sortida de camp
  • Elaboració del treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Avaluació i en el seu cas també re-avaluació

 

Programació d’exàmens i lliurament d’activitats:

Les dates de realització d’exàmens i de lliurament d’activitats seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient, sense opció a ser modificades individualment (tret de casos excepcionals i sempre convenientment justificats). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

La data de l’examen de recuperació serà establerta per la Facultat i és inamovible.

 

Revisió de qualificacions:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Recuperació:

Per optar a recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.

Només son recuperables aquelles activitats que han estat prèviament avaluades i han estat suspeses.

La sortida de camp i les presentacions a l'aula no son reavaluables.

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

Alumnat no avaluable:

S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant, haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs.

 

Plagio conducta fraudolenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Ús de la Intel·ligència Artificial:

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació Única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

 

Abellà Masdeu, Ester. SIG per al pacte d'alcaldies. Eina de consulta i presa de decisions. 2020. (1373 Màster Universitari en Geoinformació) <https://ddd.uab.cat/record/231402> [Consulta: 24 juny 2023].

Generalitat de Catalunya i Institut d'Estudis Catalans. (2016). Tercer informe sobre el canvi Climàtic a Catalunya. <http://bit.ly/2kL9PR9> [Consulta: 24 juny 2023].

Hendel-Blackford, Sarah et al. “Guía Para La Presentación de Informes Del Pacto de Los Alcaldes Para El Clima y La Energía.” 28160 (2016): n. pag. Print.
 
Nuss, Sergi, Castañer, Mita. (2012). Governança de la sostenibilitat i el canvi climàtic en l'àmbit local. Girona. Documenta universitaria
 
Staden, Maryke & Musco, Francesco. (2010). Local Governments and Climate Change: Sustainable Energy Planning and Implementation in Small and Medium Sized Communities. 10.1007/978-1-4020-9531-3. 

 

Webgrafia

Agència Catalana de l'Aigua. Recomanacions per als municipis per a la redacció dels Plans d’emergència en situacions de sequera (https://aca.gencat.cat/web/.content/10_ACA/J_Publicacions/03-guies/19_Recomanacions_RedaccioPlansSequera_Municipis_2020.pdf)
 
Pacte d'Alcaldes (https://web.archive.org/web/20150420193115/http://www.eumayors.eu/IMG/pdf/covenantofmayors_text_ca.pdf)
 
Oficina Catalna del Canvi Climàtic. ANÀLISI DEL GRAU DE VULNERABILITAT I RESILIÈNCIA DELS MUNICIPIS DE CATALUNYA  AL CANVI CLIMÀTIC
(https://canviclimatic.gencat.cat/web/.content/02_OFICINA/publicacions/publicacions_de_canvi_climatic/Estudis_i_docs_adaptacio/Estudi_LaVola_adaptacio_municipis/Vulnerabilitat_canvi_climatic_municipis_Vdef_set.pdf)
 
 

Programari

Per redactar l'informe cal utilitzar les eines SIG que l'alumne pot tenir al seu ordinador o utilizar el programari disponible a les aules d'informàtica de la facultat


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt