Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els coneixements adquirits a les assignatures de Geografia Física es donen per suposats, i no es tornaran a explicar.
Per cursar aquesta assignatura cal tenir un domini de català igual o superior al nivell B2.
Aquest curs introdueix l'alumnat en alguns conceptes de biogeografia i ecologia i explora les causes, processos i conseqüències del canvi ambiental global. El curs posa un èmfasi especial en la influència de l'acció humana sobre el paisatge vegetal i les conseqüències que els canvis ambientals actuals poden tenir per a la societat i el medi natural.
El curs té com a objectius específics:
Aquesta assignatura, d'altra banda, està vinculada a l'assignatura "Laboratori Territorial i Ambiental: Projecte", de tal manera que els exercicis pràctics i el treball de camp desenvolupat serà també utilitzat en aquesta altra assignatura.
Continguts teòrics
Bloc 1 – Biodiversitat i biologia de la conservació
1. La biodiversitat: definició, nivells i valors ecològics.
2. Conceptes bàsics de biogeografia: distribució, dispersió i endemismes.
3. Patrons i tendències de la biodiversitat: ecoregions, hotspots i indicadors globals.
4. Amenaces a la biodiversitat: factors de pressió i vulnerabilitat de les espècies a l’extinció.
5. Espais naturals protegits: estratègies de conservació, planificació i gestió territorial.
Bloc 2 – Anàlisi del paisatge
1. Hàbitats, biomes i paisatges forestals: estructura, dinàmica, distribució global i règim de pertorbacions.
2. La vegetació de la Península Ibèrica: tipologia, distribució i adaptacions, amb especial atenció als paisatges vegetals de Catalunya.
3. Geohistòria ambiental: indicadors de l’evolució del paisatge. Dinàmica climàtica i història de la vegetació.
4. Els ecosistemes aquàtics continentals: caracterització i diagnosi fluvial.
5. Els sòls: formació i serveis ecosistèmics.
Continguts pràctics
Sortides de camp
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
En cas que les sortides de camp no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB, mantenint-ne la ponderació.
Pràctiques d’aula i laboratori
En aquesta assignatura es tindrà en compte la perspectiva de gènere en els aspectes següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 14 | 0,56 | CM14, KM24 |
Práctiques d'aula - estudi de casos | 16,5 | 0,66 | CM14, KM24 |
Treball de camp | 16,5 | 0,66 | KM24 |
Tipus: Supervisades | |||
Herbari | 25 | 1 | KM24 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de casos | 75 | 3 | CM14, KM24 |
Activitats autònomes
Activitats dirigides
En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.
Les sortides s’adaptaran, si cal, en el percentatge que sigui, a la docència virtual, a través dels diversos sistemes existents (Teams, powerpoints narrats, vídeos, podcasts, etc.), tal com s’ha fet en el període de confinament.
Activitats supervisades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial de teoria 1 | 15% | 1,25 | 0,05 | CM14 |
Examen parcial de teoria 2 | 15% | 1,25 | 0,05 | KM24 |
Examen pràctic - visu | 15% | 0,5 | 0,02 | KM24 |
Herbari | 20% | 0 | 0 | KM24 |
Pràctiques d'aula - estudi de casos | 35% | 0 | 0 | CM14, KM24 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
La qualificació final s'obtindrà a partir de les activitats següents:
Avaluació de teoria (30%):
Avaluació pràctica (70%):
S’ha de tenir en compte el següent:
1) Obligatorietat: Els exàmens i les sortides de camp són obligatoris, així com el 80% dels deures i dels exercicis fets a l’aula.
2) Notes mínimes: Per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables, cal obtenir una nota mínima de 4,5 en cadascun dels dos exàmens parcials de teoria i en l'examen pràctic (visu).
3) No avaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de no avaluable si no lliura més del 30% de les activitats d’avaluació.
4) Irregularitats acadèmiques: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
5) Reavaluació: L’alumnat de grau té dret a una reavaluació dels exàmens.
6) Ús de la intel·ligència artificial: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament com a suport complementari en el procés d'aprenentatge. Tanmateix, aquestes eines no poden substituir el coneixement pràctic ni l'observació directa, que són fonamentals en aquesta matèria. En qualsevol activitat avaluable, l'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (a través de Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB, mantenint-ne la ponderació. Les activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, garantint l'accessibilitat per a tot l'alumnat.
- BOADA, Martí; GOMEZ, Francisco Javier (2011). Biodiversidad. Ed. Rubes. Barcelona.
- BOLÒS, Oriol de (2001). Vegetació dels Països Catalans. Terrassa, editorial Aster.
- COSTA, Margarita; MORLA, Carlos i SAINZ, Helios (1998). Los Bosques Ibéricos. Una interpretación geobotánica. Barcelona, Planeta.
- FERRERAS, Casildo i FIDALGO, Concepción (1991): Biogeografía y Edafogeografía. Madrid, editorial Síntesis.
- FOLCH, Ramon (1981). La vegetació dels Països Catalans. Barcelona, Ketres.
- FOLCH, Ramon; FRANQUESA, Teresa i CAMARASA, Josep Ma. (1984). Història Natural dels Països Catalans. Vegetació (volum número 7), Barcelona, Enciclopedia Catalana.
- FOLCH, Ramon (dir.) (1993). Biosfera, Barcelona, Enciclòpedia Catalana
- LACOSTE, Alain i SALANON, Robert (1977). Biogeografía. Vilassar de Mar, Oikos-tau
- LLISTOSELLA, Jaume i Sànchez-Cuxart, Antoni (2015). Guia il·lustrada per a conèixer els arbres (3a edició). Barcelona. Publicacions de la UB.
- LLISTOSELLA, Jaume i Sànchez-Cuxart, Antoni (2020). Guia il·lustrada per a conèixer els arbusts i les lianes. Barcelona. Publicacions de la UB.
- LLORET, Francisco; SOLÉ, Anna; VAYREDA, Jordi; ESTEVAN, Helena; TERRADAS, Jaume (2009). L'Atles d'espècies lleyoses dels boscos de Catalunya. Bellaterra, Lynx ediciones
- MARGALEF, Ramon (1991). Teoría de los sistemas ecológicos. Barcelona, Universitat de Barcelona.
- MASCLANS, Francesc (1999). Guia per a conèixer els arbres. Barcelona. Montblanc-Martin i Centre Excursionista de Catalunya. [1a. edició 1958]
- MASCLANS, Francesc (1989). Guia per a conèixer els arbusts i les lianes. Barcelona, Montblanc-Martin i Centre Excursionista de Catalunya. [1a. edició 1963]
-NUET, Josep; PANAREDA, Josep Ma. i ROMO, Àngel (1991). Vegetació de Catalunya. Capellades, Eumo.
- PASCUAL, Ramon (1999). Guia dels arbres dels Països Catalans, Sabadell, Pòrtic.
- SIMMON, I.G. (1982). Biogeografía Natural y Cultural. Barcelona. Omega
- TERRADES, Jaume i RODÀ, Ferran (2004). “Els boscos de Catalunya. Estructura, dinàmica i funcionament”. Documents dels Quaderns de medi ambient 11. Barcelona, Generalitat de Catalunya, Departament de Medi Ambient.
Programari d'office i programes de cartografia del Grau i disponibles a l'aula d'informàtica
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |