Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat ha de tenir un coneixement bàsic sobre els topònims i la ubicació de les comarques i regions de Catalunya, per poder aprendre (i per aprendre a aprendre) sobre diversos aspectes de la societat, el territori i el medi ambient de Catalunya
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de diverses interpretacions cartogràfiques, textuals i audiovisuals. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem:
Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.
Els continguts generals previstos són els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials, tant a l'aula com al campus | 39 | 1,56 | KM26, KM28, SM21, SM22 |
Sortides de camp | 8 | 0,32 | CM18, KM26, KM28, SM21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories, així com realització de treballs pràctics i preparació d'informes de sortides de camp i de campus | 25 | 1 | CM18, KM26, KM28, SM21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria | 35 | 1,4 | CM18, KM26, KM28, SM21, SM22 |
Treball autònom | 40 | 1,6 | CM18, KM26, KM28, SM21, SM22 |
En general, els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats principals:
- Seguiment dels temes tractats al curs
- Lectura de llibres, articles i altres materials
- Exercicis pràctics
- Sortides de camp i de campus, així com els corresponents informes
- Fòrums
Es tracta d'una assignatura 100% presencial i l'alumnat ha d'assistir i participar responsablement a l'aula i a altres llocs designats pel professorat. A més, l'alumnat ha de seguir, llegir i estudiar setmanalment (dos cops per setmana) les publicacions i notícies que es posen a la seva disposició a Moodle, així com ser proactiu cercant documentació addicional rellevant per l'assignatura.
Al llarg del semestre el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp. En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i treballs pràctics | 35 % | 0 | 0 | CM18, KM26, KM28, SM21, SM22 |
Informe i participació a sortida de camp | 15% | 0 | 0 | CM18, KM26, KM28, SM21 |
2 proves d'examen presencial escrit | 50 % | 3 | 0,12 | KM26, KM28, SM21, SM22 |
El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada de l'alumnat. El professorat apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis i treballs pràctics proposats al llarg del semestre, citant sempre i de forma correcta les fonts d'informació emprades per la seva realització. En segon lloc (2), per la participació i assistència de l'alumnat a classe i a les sortides, atès que es tracta d'una assignatura totalment presencial. I en tercer lloc (3), pels resultats de les proves d'examen escrit. Als tres vessants, el professorat apreciarà la correcta comunicació i competència lingüística de l'alumnat. En aquest sentit, vegeu: https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/
Per poder superar l'avaluació continuada és imprescindible que cadascuna de les proves d'examen escrit tinguin una nota mínima de 4 sobre 10. De no ser així, cada prova d'examen que no hagi arribat al 4 haurà de ser recuperada a l'examen de recuperació que estableix la Facultat. Només les proves d'examen escrit poden ser recuperades. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat té previst informar l’alumnat (via Moodle) del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” si ha lliurat zero evidències d'aprenentatge o ha fet lliuraments que suposin fins a 1/3 de la nota total. Si supera aquest llindar, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificará a partir de la/les evidència/es d'aprenentatgeaportada/es.
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única.
ATENCIÓ: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com copiar o plagiar), amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir, es pot qualificar amb 0 l'assignatura i no es podria pas recuperar.
Aquesta assignatura permet l’ús restringit d'eines de la denominada "Intel·ligència Artificial" (IA), exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció preliminar de textos o traduccions per a algunes de les activitats pràctiques de l'assignatura. La IA generativa dona errors o al·lucinacions i sempre és necessari que l’estudiant ho revisi tot. Quan l’ús de la IA és autoritzat explícitament pel professorat, l’estudiant ha de: (1) identificar per escrit les parts que han estat generades amb IA; (2) especificar per escrit les eines utilitzades; i (3) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar que l’assignatura es qualifiqui amb un 0, o sancions majors en casos de més gravetat.
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2022). Aigua. https://aca.gencat.cat/ca/laigua/
ALDOMÀ, Ignasi; MÒDOL, Josep Ramon (2022). Atles del Món Rural 2022: Despoblament o revitalització? Lleida: ARCA, ACM, FTBGL , AMC i UdL (https://www.acm.cat/sites/default/files/publicacions/fitxers/acm_atles_mon_rural_2022_interactiu_0.pdf)
AMBATLLE, Fina i altres (2018). Mengem futur. Per un sistema alimentari productiu, sostenible, resilient, saludable, responsable i d'accés universal a Catalunya. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS): http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Informes/2018/180322_Informe-sistema-alimentari-de-Catalunya_Informe-complert_vf.pdf .
BIOSCA, Oriol et al. (eds.) (2021). El territori intel·ligent més enllà de la tecnologia. Barcelona: Societat Catalana d'Ordenació del Territori.
BURGUEÑO, Jesús (Ed.) (2021). La nova geografia de la Catalunya postcovid. Barcelona: Societat Catalana de Geografia.
DOMINGO, Andreu i BARCELÓ, Mercè (2022). Les mutacions socials de la Covid-19. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
FOLCH, Ramon i altres (Coords.) (2019). Natura, ús o abús. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural. Vegeu: https://natura.llocs.iec.cat/
FONT GAROLERA, Jaume (2023). Las Españas despobladas. Entre el lamento y la esperanza, Madrid: Catarata.
INSTITUT CATALÀ DE LES DONES (2024). Les Dones a Catalunya 2023, Barcelona: Observatori de la Igualtat de Gènere, Generalitat de Catalunya. Vegeu: https://dones.gencat.cat/web/.content/03_ambits/Observatori/03_dossiers_estadistics/2024/Les-Dones-a-Catalunya-2023-Accesibilitat.pdf
MAJORAL, Roser (Coord.) (2002). Cataluña: un análisis territorial. Barcelona: Ariel.
OBSERVATORI DEL PAISATGE (2022). Catàlegs de paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya: http://www.catpaisatge.net/cat/catalegs.php
SOLÉ i SABARÍS, Lluís (Dir.) (1958). Geografia de Catalunya, Vol. 1. Barcelona: Ed. Aedos.
VILA, Marc-Aureli (1998). Catalunya: Rius i poblament. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
VILA, Marc-Aureli (1980). Compendi de Geografia de Catalunya. Barcelona: Curial.
VILADECANS, Elisabet i MAGRE, Jaume (2023). Geografia de la indústria i cohesió social. Barcelona: Observatori de la Indústria.
La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada durant el 2n semestre.
Vegeu tot seguit els enllaços a algunes revistes geogràfiques que inclouen articles sobre territori, societat i medi ambient Catalunya i que l'alumnat ha de consultar i llegir durant tot el semestre:
*Documents d'Anàlisi Geogràfica: https://dag.revista.uab.es/
*Treballs de la Societat Catalana de Geografia: https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/index
*Boletín de la AsociaciónEspañola de Geografía: https://bage.age-geografia.es/ojs//index.php/bage/index
El programari informàtic bàsic habitual emprat durant el curs inclou el paquet de MICROSOFT Word, Excel i Power Point. A més, s'empra la plataforma informàtica Moodle. PDF és el principal format per lliuraments digitals. Pel que fa a les xarxes socials, algunes com X (Twitter) o Instagram també poden ser emprades en alguna activitat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |