Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.
Qualsevol activitat humana té lloc en un espai físic. Aquesta afirmació pot semblar una obvietat i tanmateix tenim tendència a no comprendre en profunditat les seves implicacions. Les Nacions Unides fa temps que han reconegut que el segle XXI és i serà el segle de les ciutats, dels entorns urbans on s’aplegarà més de la meitat de la població mundial. Entorns urbans en els quals una de cada quatre persones viuen en condicions d’informalitat, és a dir, en espais que no han estat objecte d’un procés d’urbanització (abastament de serveis bàsics, com l’aigua o l’energia, equipaments i serveis socials d’educació i salut a l’abast, accés per carrers segurs, accessibles i transitables, etc.). Entorns urbans que en aquests moments són responsables del 70% de les emissions de CO2 a escala planetària. Entorns urbans que són el principal focus dels reptes que tenim, i alhora la seva principal palanca de canvi. Entorns urbans l’impacte dels quals va molt més enllà de la taca urbana reconeguda.
La planificació és un exercici d’ordenació de tots els elements que conformen un territori. Ordenació que s’ha d’entendre com a expressió de la voluntat d’una societat d’organitzar-se en aquell territori que habita: identificant les àrees a protegir o preservar tant per raons ambientals, culturals, d’identitat o econòmiques; assenyalant les àrees on aplegar els assentaments urbans i establint les regles i les condicions que els defineixen; acomodant les vies, els corredors i els canals per on els fluxos d’intercanvi de tota mena s’han de produir dins del sistema.
Totes aquests qüestions són objecte de la planificació física i normativa que es concreta en tres modalitats: laplanificació territorial, la urbanística i la sectorial.
Els objectius d’aquest curs s’orienten a comprendre les tres maneres d’intervenir sobre el territori i que li són pròpies a qualsevol exercici d’ordenació del territori:
En definitiva, es tracta de conèixer les motivacions del planejament o planificació (territorial i urbanística principalment), familiaritzar-se amb els conceptes bàsics i elements que la conformen i els instruments o eines tècniques que s'utilitzen per donar-hi forma i concretar la planificació. Aprofundir en les implicacions que té una afirmació aparentment tant trivial com que qualsevol activitat humana té lloc en un espai físic i aportar criteri al posicionament personal i individual que tots tenim d’allò que passa i afecta el nostre entorn físic més immediat.
Aquests coneixements s’assoliran per mitjà de classes teòriques, la preparació per part dels estudiants de presentacions relacionats amb qüestions o temàtiques d'actualitat (les agendes globals (ODS i Agenda Urbana, desplegament de la transició energètica, noves intervencions a l’espai públic, etc.), i amb el fil conductor d’un treball sobreun cas pràctic de planejament executat.
L’assignatura es desenvoluparà d’acord amb el següent temari dividit en dos blocs (planejament urbanístic i planejament territorial). Els blocs s’impartiran coordinats i simultàniament
Bloc 1: Planejament urbanístic
Teoria:
Planificació:
De la planificació a la gestió:
Bloc 2: Planejament territorial
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva | 30 | 1,2 | |
Debats | 4 | 0,16 | |
Exposició oral de treballs | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de treballs en grups reduïts | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 15 | 0,6 | |
Estudi personal | 35 | 1,4 | |
Lectura articles | 21 | 0,84 | |
Tutories | 4 | 0,16 |
El plantejament d’aquesta assignatura vol mostrar alhora la vessant teòrica i la vessant de la pràctica professional del planejament del territori. Per fer possible aquesta doble mirada el desplegament dels continguts del curs es planteja amb:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | CM11, KM13, KM15 |
Documents escrits de feina individual | 50% | 4 | 0,16 | CM11, KM13, KM15 |
Treball d'estudi de cas en grup | 40% | 0 | 0 | CM06, CM11 |
Avaluació contínua
L’avaluació del curs constarà essencialment de tres elements:
Per superar l’assignatura cal:
a) Haver superat els documents escrits de feina individual amb una qualificació mitjana mínima de 5.
b) Haver lliurat el treball d’estudi de casamb una qualificació mínima de 5.
Lesdues qualificacions anteriors no faran mitjana entre ells per superar l’assignatura. Per tant cal tenir una qualificació mínimade 5 en les dues feines (documents individuals i treball de cas en grup).
c) Haver participat de manera regular a les classes.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
L'avaluació única suposa una única data d'avaluació, però no una única activitat d'avaluació
Recuperació:
Els exàmens i treballs seran recuperables de la forma i en les dates que oportunament s’indicarà.
Alumnat no avaluable:
Serà no avaluable un alumne que no hagi entregat més d'un treball individual o no presenti el treball de curs.
Plagi o conducta fraudolenta
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Ús de la Intel·ligència Artificial:
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Patrick Geddes." Ciudades en evolución". Krk Ediciones.
Romà Pujadas, Jaume Font; “Ordenación y planificación territorial”. Editorial Síntesis.
Manuel Benabent Fernández; “Introducción a la teoria de la planificación territorial”. Secretariado de Publicaciones. Universidad de Sevilla.
Juli Esteban Noguera; “Elementos de Ordenación Urbana”. Edicions UPC. Universitat Politècnica de Catalunya.
Peter Hall; “Urban and Regional Planning”. Routledge.
Peter Hall; "Ciudades del mañana. Historia del urbanismo en el siglo XX". Ediciones del Serbal,
Patsy Healey; “Collaborative Planning: shaping places in Fragmented societies”. Palgrave-MacMillan.
Scott Campell, Susan Fainstein (ed.); “Planning Theory”. Blackwell Publishers.
Manuel de Solà-Morales; "Las formas de crecimiento urbano". Laboratori d'Urbanisme. Edicions UPC.
Oriol Clos (ed); "Manuel de Solà-Morales. Miradas sobre la ciudad". Editorial Acantilado.
Jan Gehl, “Ciudades para la gente”. Editorial Infinito.
Jan Gehl, “La humanización del espacio urbano: La vida social entre los edificios. Editorial Reverté.
Christaller, W. (1933) Teoria de les àrees centrals. Die zentralen Orte in Süddeutschland. Jena: Gustav Fischer. [Traducció castellana: (1966) Los lugares centrales en la Alemania meridional. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.]
Departament de Territori (2020) Pla Territorial General de Catalunya – Resum executiu. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Generalitat de Catalunya (s.d.) Directrius de l’ordenació territorial i paisatgística. Barcelona: Departament de Territori i Sostenibilitat.
Harvey, D. (1973) Social Justice and the City. London: Edward Arnold.
Healey, P. (1997) Collaborative Planning: Shaping Places in Fragmented Societies. London: Macmillan.
Lefebvre, H. (1974) La production de l’espace. Paris: Anthropos. [Traducció castellana: (2013) La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.]
Morin, E. (1990) Introduction à la pensée complexe. Paris: ESF Éditeur. [Traducció castellana: Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.]
Nel·lo, O. (2012) Ordenar el territorio: la experiencia de Barcelona y Cataluña. València: Tirant lo Blanch.
Observatori del Paisatge de Catalunya (s.d.) Catàlegs del paisatge de Catalunya (Introducció). Olot: Observatori del Paisatge.
Subirats, J. (2011a) El territorio como sistema. Revista de Geografía Norte Grande, 48, pp. 25–36.
Subirats, J. (2011b) Política, poder i territori. Barcelona: Editorial UOC.
A l’inici del curs es proposaran lectures d'articles d'actualitat pels debats i de complement per a les classes teòriques.
No es descriu un programari concret més enllà dels objectius, els contiguts i la metodologia descrits.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |