Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lloc, Societat i Cultura

Codi: 104242 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Ortiz Guitart
Correu electrònic:
anna.ortiz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.


Objectius

Els objectius de l’assignatura son:

-      Donar una visió general de les principals característiques de la Geografia Social i Cultural i de quines han estat les principals aportacions d’aquesta subdisciplina.

-      Mostrar diferents maneres d’estudiar els territoris tenint en compte variables socials i culturals.

-      Explorar com les diferents dimensions de les identitats socials i culturals de les persones varien a través de l’espai i també influeix en com s’utilitzen aquests espais.

-      Desenvolupar la comprensió dels problemes socials i culturals contemporanis.

-      Introduir la manera en què els geògrafs i les geògrafes aborden les qüestions socials i culturals.

*També és un objectiu d'aquesta assignatura aprendre a citar utilitzant fonts bibliogràfiques.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Plantejar problemes i solucions possibles basades en l'anàlisi del concepte de ciutat com a síntesi espacial resultant de l'evolució de les dinàmiques demogràfiques, econòmiques, ambientals, culturals i polítiques de les societats contemporànies.
  2. CM02 (Competència) Compilar coneixements relacionats amb temàtiques especialitzades en geografia humana perquè es facin servir en la transmissió d'informació que incloguin la perspectiva de gènere.
  3. KM03 (Coneixement) Descriure les relacions espacials, a escales territorials diferents, de la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris.

Continguts

Els continguts de l'assignatura son:

1)      Introducció a les geografies socials i culturals

-          Definició, evolució i enfocaments teòrics

-          Espai, lloc i territori: conceptes clau

-          Escales geogràfiques: del cos a l’escala global

-          Mètodes qualitatius i quantitatius en geografia social

2)      Diferència i diversitat

-          Gènere, ètnia i sexualitat

-          Geografies socials de l’edat: infància i persones grans

-          Geografies de les (dis)capacitats

3)      Geografies del benestar

-          Salut, risc i resiliència

-          Cura i benestar social

-          Emocions i espais

4)      Geografies de la justícia social

-          Ètica i geografia social

-          Justícia ambiental

-          Una geografia social dels drets humans


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 10,5 0,42 KM03
Sessions de teoria 32 1,28 CM02
Sortida de camp 6 0,24 CM02, KM03
Tipus: Supervisades      
Elaboració de pràctiques i treball en grup 20 0,8 CM02, KM03
Tutories 5 0,2 CM01, CM02, KM03
Tipus: Autònomes      
Curs de la biblioteca 3 0,12
Estudi personal 42 1,68 CM02
Preparació de pràctiques 30 1,2 CM01

Es faran classes expositives, pràctiques d'aula i sortides de camp.

Les activitats formatives inclouen:

-      Activitats autònomes: lectura i comprensió de textos de manera individual i treball en grup.

-      Activitats dirigides: exposició per part de la professora, activitats pràctiques, sortides de camps i participació activa per part de l'alumnat a les sessions teòriques i a les activitats de comprensió de conceptes que es desenvoluparan a l'aula.

-      Activitats supervisades: presentacions en grups petits (3/4 persones) de les lectures, elaboració de pràctiques i treball en grup.

En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.

Per tal d'aprendre a citar correctament, és obligatori realitzar el curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats individuals realitzades a l'aula 20% 0 0 CM01
Assaig i exposició oral individual 20% 0 0 CM02, KM03
Examen individual 20% 1,5 0,06 CM01, CM02
Exercici individual sobre lectures 20% 0 0 CM02
Treball en grup 20% 0 0 KM03

L'assignatura s’avalua de manera continuada.

L'avaluació inclou 5 activitats:

- Activitats individuals realitzades a l'aula (20%) (exercicis realitzats a l’aula sense avís previ i elaboració de resums al final d’una sessió)

- Treball en grup (sortida de camp 1) (20%)

- Assaig i exposició oral individual (sortida de camp 2) (20%)

- Exercici individual sobre lectures (20%)

- Examen individual (20%)

L'assistència a les sortides de camp és obligatòria.

Per tal d'aprovar l'assignatura és obligatori haver realitzat el curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB (presentar certificat).

En les activitats que requereixin l'ús de fonts bibliogràfiques s'avaluarà l'aplicació dels coneixements adquirits al curs de repàs de fonts d'informació i citacions APA organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

Cal tenir present les normes acadèmiques bàsiques sobre com citar i evitar el plagi (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants)

 

PROGRAMACIÓ D'EXÀMENS I LLIURAMENT D'ACTIVITATS

Les dates de realització d’exàmens i de lliurament d’activitats seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient, sense opció a ser modificades individualment (tret de casos excepcionals i sempre convenientment justificats). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

La data de l’examen de recuperació serà establerta per la Facultat de Filosofiai Lletres i és inamovible.

 

RECUPERACIÓ

Hi haurà recuperació de totes aquelles activitats presentades que no hagin superat el 5.

La recuperació de l’examen teòric serà en forma d’examen.

La recuperació de la resta d’activitats avaluables consistirà en refer l’evidència.

Les activitats recuperades puntuaran entre 0 i 5.

Les activitats avaluatives no recuperables son les activitats fruit de les sortides de camp i les activitats realizades a l'aula.

Les actesd’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

NO AVALUABLE

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

PROCEDIMENTS DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

PLAGI

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificaciófinal d’aquesta assignatura serà 0.

 

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Ús prohibit: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total enlanota del'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 


Bibliografia

Documents d'Anàlisi Geogràfica

Social & Cultural Geography

Children’s Geographies

Gender, Place and Culture

Environment and Planning D: Society and Space

Smith, Susan J.; Pain, Rachel; Marston, Sallie A. & Jones III, John Paul (eds.) (2009). The SAGE Handbook of Social Geographies, London: Sage.

*Per a cada tema es proporcionarà bibliografia més detallada.


Programari

Word, excel, powerpoint (o programes equivalents en programari lliure)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt