Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Cartografia

Codi: 104235 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Equip docent

Marc Castelló Bueno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és proporcionar les eines suficients perquè l'alumnat sàpiga elaborar mapes i alhora també sigui capaç de comprendre'ls i decidir quin mapa i quines variables incloure-hi en funció del tipus d'informació geogràfica que hagi de transmetre. L'activitat fonamental que s'exigirà a l'alumnat és l'observació de materials cartogràfics, la seva comprensió i elaboració d'acord amb les pautes següents: 

  • Un mapa és un material que ens facilita la reconstrucció del paisatge actual. 
  • Un mapa és l'evidència de l'organització social i de la vida humana en el territori. 
  • un mapa és una il·lustració del coneixement de la Terra. I, 
  • Un mapa és el resultat de mètodes i tècniques de representació de les distribucions geogràfiques de tota mena.

Els documents cartogràfics i les imatges són d'ús gairebé ineludible en els estudis geogràfics d’avui dia; ens permeten saber la localització absoluta dels objectes geogràfics, o sigui, saber on es troben en la Terra; ara bé, hi ha un domini d'estudi encara més específic: la descripció i explicació de la localització relativa, o distribució geogràfica pròpiament dita d’aquells objectes geogràfics. Cal saber extreure'n conclusions de profit per a la societat i els mapes i imatges són imprescindibles tant per a l'anàlisi com per a la presentació dels resultats de la recerca. Qualsevol modalitat d'estudi de planificació́ territorial o que tingui a veure amb el medi ambient, per anomenar una mostra ben coneguda d'activitat professional relacionada amb el grau, implical’anàlisi i interpretació́ de documents d'imatges (fotografies aèries, imatges de satèl·lit, etc.) i la realització́ de mapes topogràfics i temàtics específics. 

L'objectiu del curs és, doncs, el de proporcionar els coneixements bàsics i imprescindibles en un i altre vessant documental, mapes i imatges, i en tota la seva extensió́ possible. Això̀ vol dir que l'assignatura ofereix una panoràmica general mes que no pas l'aprofundiment en un aspecte determinat. En aquest sentit, al final del curs es demanarà que l’estudiant sàpiga decidir quins tipus de documents caldrà̀ analitzar i realitzar, en el context d'un estudi geogràfic concret. En definitiva, ni més ni menys que el que cal fer en un primer curs. Serà̀ més endavant, en altres assignatures del Grau, quan hi haurà̀ l'oportunitat, i l’obligació́, d'aprofundir els coneixements bàsics adquirits en aquesta assignatura, sobretot en els aspectes més tècnics i metodològics.

Finalment, hi ha uns quants conceptes d'allò més bàsics que caldrà tenir assolits en acabar el curs com són: "mapa", "escala", "coordenades", "simbolització", "SIG" i "fonts de dades". D'aquests se'n desprenen després uns altres de més concrets però això ja s'anirà veient a mida que es desenvolupi l'assignatura.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Interpretar dades rellevants que incloguin una reflexió sobre temes d'índole social, científica o ètica a partir de dades cartogràfiques i de l'anàlisi espacial.
  2. KM11 (Coneixement) Enumerar les eines cartogràfiques principals amb relació a l'anàlisi territorial.
  3. KM12 (Coneixement) Il·lustrar problemes geogràfics amb informació cartogràfica.
  4. SM11 (Habilitat) Descriure un territori o fenomen natural mitjançant la representació de dades (visualització i descripció gràfica, estadística i cartogràfica).
  5. SM11 (Habilitat) Descriure un territori o fenomen natural mitjançant la representació de dades (visualització i descripció gràfica, estadística i cartogràfica).

Continguts

A. INTRODUCCIÓ.

1. La documentació́ geogràfica

  • Tipologia bàsica: mapes i imatges. 
  • Les característiques dels mapes.
  • Les corbes de nivell: la implantació́ del relleu. 
  • El mapa topogràfic de base. 

 

B. LES PROPIETATS DE LES IMPLANTACIONS

2. Les propietats de les implantacions: les dimensions

  • L'escala: definicions i utilitat. 
  • L’expressió́ de l'escala.
  • Els canvis d'escala.
  • Una classificació́ d'escales per magnitud.

3. Les propietats de les implantacions: la localització́ absoluta

  • La posició́ en el territori. 
  • Els conceptes de base.
  • Idea de projecció cartogràfica.
  • El sistema de coordenades geogràfiques.
  • El sistema de coordenades Universal Transversal Mercator UTM. 

 

C. LA SIMBOLITZACIÓ DELS ATRIBUTS. 

4. L’aplicació́ de les variables visuals.

  • L'anàlisi dels atributs dels objectes cartogràfics.
  • Les variables visuals per a atributs quantitatius.
  • Les variables visuals per a atributs qualitatius.

5. L’expressió́ cartogràfica

  • La producció́ de mapes.
  • La presentació́ dels mapes.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria + pràctiques SIG 47 1,88 CM07, KM11, KM12, SM11
Tipus: Supervisades      
Exercicis pràctics 20 0,8 CM07, KM12, SM11
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Estudi 75 3 CM07, KM11, KM12, SM11

La metodologia de l'assignatura es guia pels següents tipus d'activitats:

  • En primer lloc, mitjançant les activitats dirigides, és a dir, sessions presencials d'explicació del temari i de revisió a l'aula dels exercicis efectuats al llarg de el curs.
  • En segon lloc, amb activitats supervisades, és a dir, mitjançant la revisió i l'estudi del corresponent solucionari dels exercicis a desenvolupar disponible a l'aula Moodle de l'assignatura, així com les tutories que es facin per al desenvolupament del projecte de curs (veure apartat de l'avaluació).
  • En tercer lloc, amb activitats autònomes, és a dir, tot el que caldria fer per compte de l'estudiant de cara a la preparació de l'assignatura. Això inclou la consulta de material divers (articles, exemples de documents cartogràfics, etc.) disponible a l'aula Moodle de l'assignatura, així com també de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que incidentalment es vagi citant. Val a dir que hauria de quedar clar d'entrada que, com es podrà comprovar, el professorat no "segueix" cap manual de cartografia específic tot i existir diversos d'excel·lents en el mercat.
  • Finalment, i en quart lloc, amb activitats d'avaluació (que s'especifiquen en l'apartat corresponent).

Es dedicarà una sessió a completar l'activitat introductòria al curs obligatori del servei de biblioteques de la UAB, consistent en un escape room virtual i una visita presencial a la Biblioteca d'Humanitats i la Cartoteca.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens (2) 40% 3 0,12 CM07, KM11
Lliurament de pràctiques 30% 0 0 CM07, KM12, SM11
Participació a classe 10% 0 0 CM07, KM11, KM12, SM11
Projecte + tutoria 20% 0 0 CM07, KM12, SM11

L'avaluació de l'assignatura és contínua i els coneixements seran avaluats mitjançant els següents criteris: 

  • 2 exàmens que es faran en l’horari habitual de les sessions de classe (per tant, caldrà preveure una durada aproximada d’1:20h). Dites proves consistiran en exercicis de l’estil dels proposats durant el curs i en alguns casos, inclouran també preguntes d’argumentació o raonament de les respostes. En cap cas es demanarà definicions o desenvolupaments de temes. El pes de cada prova serà d’un 20%. Total: 40%. En el moment de redactar aquesta guia no se saben encara les dates dels 2 exàmens però el més probable és que el primer es faci a mig semestre aprox. i el segon a la darrera setmana disponible de classes.
  • Projecte + tutories a fer al llarg del semestre, de vegades en horari docent (p. ex. tutories) i altres fora d’aquest (p. ex. també hem de pensar en la possibilitat de fer tutories online). El projecte a desenvolupar estarà relacionat amb la sortida de treball de camp d'uns quants dies de durada que habitualment s’organitza a l’assignatura de “Fonaments de Geografia Física” (de 1r curs i programada al 2n semestre). La seva realització serà en parella. El pes total d’aquesta part serà d’un 20% i la seva entrega final es preveu a final del període lectiu abans de les vacances de Nadal.
  • Pràctiques que es faran en l’horari habitual de les sessions de classe. Se n’han previst 6 i el pes de cadascuna serà d’un 5%. La seva realització serà individual. Total: 30%. Cal preveure unes 2-3 setmanes entre una i altra pràctica.
  • Participació a classe, que equivaldrà al 10% de la nota final, sempre i quan s'assisteixi a un mínim del 80% de les sessions de classe realitzades. No es "penalitzaran" les absències justificades (per motius mèdics, familiars de força major, vagues en el transport públic, etc). Cal recordar que l'assignatura es PRESENCIAL.

A més a més, cal tenir en compte els següents aspectes:

  • Quant als exàmens, en el cas que algun no s'aprovi només podrà comptar per a la nota final de l'assignatura si la seva nota no baixa del 40% de la puntuació màxima prevista. En cas de no arribar a aquest llindar aleshores caldrà recuperar-lo.
  • Pel que fa a les pràctiques, la seva realització és optativa i l'estudiant pot decidir quantes n'acabarà fent (cap, totes o unes quantes). Això sí, ha de ser també conscient que aquella pràctica no entregada no suma para la nota global de l'assignatura i que tampoc es podrà recuperar després. Altrament dit, les pràctiques es fan i s'entreguen mentre duri el semestre, no al final d'aquest.
  • Pel que fa al projecte, la seva realització és obligatòria (també les tutoriesque se'n derivin) i la nota obtinguda s'incorporarà a la nota final de l'assignatura.
  • L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 25% de les activitats d’avaluació.

 

Recuperació:

  • Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
  • Es podrà reavaluar la part dels exàmens. L'estudiant haurà d’examinar-se dels exàmens suspesos, sigui només un o tots dos; la resta de notes es guardarà per a la nota final.
  • No es podran reavaluar ni les pràctiques ni el projecte perquè de fet tampoc se suspenen, les notes obtingudes s'incorporaran a la nota final de l'assignatura i per descomptat, tampoc l'assistència (que no es podrà compensar amb cap altra nota).
  • Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

Programació d’exàmens i lliurament d’activitats:

Les dates de realització d’exàmens i de lliurament d’activitats seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient, sense opció a ser modificades individualment (tret de casos excepcionals i sempre convenientment justificats). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

La data de l’examen de recuperació serà establerta per la Facultat i és inamovible.

 

Revisió de qualificacions:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Plagi o conducta fraudolenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Ús de la Intel·ligència Artificial:

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

 

Avaluació Única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

Cal insistir en el fet que les lectures bibliogràfiques no són pas d’interès primordial en aquesta assignatura. Per tant, la llista de llibres que segueix només és un recordatori de les obres, i en aquest cas les més generals, en les quals es pot reforçar els continguts presentats al web dels materials de l'assignatura.

  • Barber, Peter (2005): El gran libro de los mapas. Barcelona: Paidós.
  • Bosque Sendra, Joaquín i García, Rosa C. (2000): "El uso de los sistemas de información geográfica en la planificación territorial", Anales de Geografía de la Universidad Complutense, núm. 20, pp. 49-67 (https://revistas.ucm.es/index.php/AGUC/article/view/AGUC0000110049A/31281).
  • Clark, John O. E. (ed.) (2006): Joyas de la Cartografía.100 ejemplos de cómo la cartografía definió, modificó y aprehendió el mundo. Londres: The Chrysalis Building.
  • Dent, John B. (1996): Cartography: thematic map design. Dubuque IA: Wm C Brown Publishers, 4a ed.
  • Desclaux-Salachas, Jasmine (2017): The Art of Cartographics: Designing the Modern. Londres: Goodman Books.
  • Gutiérrez, Javier i Gould, Michael (1994): SIG: sistemas de información geográfica. Madrid: Síntesis.
  • Monmonier, Mark (2018): How to lie with maps (3ª edició). Chicago: University of Chicago Press.
  • Oyala, Víctor (2011): Sistemas de Información Geográfica (https://wiki.osgeo.org/wiki/Libro_SIG).
  • Rabella, Josep Ma. (1986): “La proyección cartográfica de Arno Peters: valoración cartográfica y valoración didáctica”, Didáctica Geográfica, núm. 14, pp. 117-124.
  • Ramos, Noelia (2020): "L'aflorament del paper de les dones a la cartografia i la geologia: aportacions des de la Cartoteca de Catalunya", BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, núm. 44 (juny).
  • Robinson, Arthur H. et al. (1987): Elementos de cartografía. Omega. Barcelona.
  • Sánchez, Judith (2021): Cartógrafas, a lo largo de la historiaInstituto Geográfico Nacional. Madrid.
  • Vázquez, Francisco i Martín, José (1989): Lectura de mapas. Madrid: InstitutoGeográfico Nacional.

Enllaços web:

  • Revista Catalana de Geografia (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya) --> http://www.rcg.cat/hemeroteca.php
  • Mappemonde --> http://mappemonde.mgm.fr/
  • Geofocus. Revista Internacional de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica --> https://www.geofocus.org/index.php/geofocus

Programari

Seria bo que l'estudiant tingués un domini bàsic, nivell usuari, de programari d'ús habitual i gairebé podríem dir que quotidià (p. ex. processador de textos, fulls de càlcul, elaboració de presentacions, etc.). A l'assignatura també es farà servir programari propi dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG): ArcGis Pro, MiraMon i/o QGIS.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt