Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències de l'Antiguitat | OB | 2 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per abordar la matèria amb garanties d'èxit, convé dominar la gramàtica i el lèxic llatins a un nivell equivalent al treballat en les assignatures Elements de llengua llatina i Textos narratius llatins (és un nivell mitjà-alt).
Aquesta assignatura forma part de la Matèria Filologia Llatina i pretén els següents objectius formatius:
C. Aspectes lingüístics que estreballaran a l'assignatura
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EXPOSICIONS TEORICOPRÀCTIQUES DELS CONTINGUTS | 24 | 0,96 | 1, 2, 6, 8, 9, 10 |
LECTURA I COMPRENSIÓ DE TEXTOS | 30 | 1,2 | 1, 6, 9, 10 |
TUTORIES | 5 | 0,2 | 1, 5, 6, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
CORRECCIÓ D'EXERCICIS | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 30 | 1,2 | 1, 6, 9, 10 |
PREPARACIÓ DE LA PROVA ORAL | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
PREPARACIÓ DELS EXERCICIS I DE LA TRADUCCIÓ DELS TEXTOS PROPOSATS | 30 | 1,2 | 1, 6, 9, 10 |
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Perspectiva de gènere: serà tinguda en compte tant en l'ús del llenguatge inclusiu com en la selecció dels continguts dels textos historiogràfics. .
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Historiografia: examen de text, gramàtica, lèxic i aspectes filològics i històrics. | 40% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Oratoria: examen de text, gramàtica, lèxic i aspectes filológics i històrics. | 40% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Participació activa i realització d'activitats virtuals. | 10% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Prova oral | 10% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Part historiografia
Part oratòria
Prova oral: Comentari de tipus filològic d'un text proposat pel professor. 10%. Data de realització: 13 de gener.
Participació activa i realització d'activitats virtuals o a l'aula. 10%
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hipugui instruir. En cas queesprodueixin diverses irregularitats en els actesd’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Llengua llatina
Bassols de Climent, Mariano, Sintaxis latina, Madrid, 1956 (2 vols.).
Panhuis, Dirk, Latin Grammar, Ann Arbor (Michigan), 2006.
Context Històric
Holland, Tom, Rubicón: auge y caída de la república romana, Planeta, Barcelona 2007.
Historiografia
Codoñer, Carmen, Evolución del concepto de historiografía en Roma, Bellaterra, 1986.
Codoñer, Carmen, Historia de la literatura latina, Madrid, 1997, pp. 257-260.
Dinter, Martin T. (ed.), The Cambridge Companion to Roman Historians, Cambridge University Press, 2019.
Marincola, John, (ed.), A Companion to Greek and Roman historiography, Oxford, 2007
Sal·lusti
Edició Bellum Iugurthinum:
Reynolds, Leighton D., C. Sallustius Crispi: Catilina; Iugurtha; Historiarum FragmentaSelecta; Appendix Sallustiana, Oxford, Oxford Classical Texts, 1991.
Traduccions:
Gayo Salustio Crispo, Obras, trad. Juan Martos Fernández, Madrid, Ed. Cátedra, 2018.
Conjuración de Catilina; Guerra de Jugurta; Fragmentos de las "Historias", trad. Bartolomé Segura, Madrid, Gredos, 1997.
Estudis
Codoñer, Carmen, Historia de la literatura latina, Madrid, 1997, pp. 280-291.
Tiffou, Etienne, Essai sur la pensée morale de Salluste à la lumière de ses prologues,París, 1974.
Albrecht, Michael von, Historia de la literatura romana, Barcelona, 1997, vol. 1, pp. 413-440.
Tit Livi
Edició Ab Vrbe condita:
Ab Vrbe condita,Oxford, Oxford University Press, 1919-1974 (5 vols.).
Ab urbe condita, Teubner, 1966- (Lib.21-22).
Traduccions:
Història de Roma; introducció d'Antonio Fontán ; text revisat, traducció i notes d'Antoni Cobos, Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2002.
Els Orígens de Roma : Ab urbe condita liber I; introducció, traducció i notes de Bàrbara Matas i Bellés,Barcelona : Edicions de la Magrana, 1999.
Historia de Roma desde su fundación, (Vol. 1, Lib. I-II) ed. y trad. Antonio Fontán, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1997.
Estudis:
Codoñer, Carmen, “Livio”, en Evolución del concepto de historiografía en Roma, Barcelona 1986 (Monografies Faventia 4) (pp. 79-104).
Fontán, Antonio, “Tito Livio: estado de la cuestión”, Minerva restituta1986, pp. 83-107.
Fontán, Antonio,“Tradición historiográfica y arte retórica en la obra de Tito Livio”, Faventia 5/2 (1983), pp. 5-22
Jiménez Delgado, J., El latín de Tito Livio, Madrid 1961.
Labruna, Luigi, Tito Livio e le istituzioni giuridiche e politiche dei romani.Testi interpretati da Luigi Labruna, Napoli : Edizioni Scientifiche Italiane, 1984.
Mineo, Bernard, Tite-Live et l’histoire de Rome, Klincsieck, París, 2006,pp. 137-210.
Riemann, Othon, Études sur la langue et la grammaire de Tite-Live, Hildesheim 1974.
Oratòria
Alberte González, Antonio, Historia de la Retórica latina: evolución de los criterios estético-literarios desde Cicerón hasta Agustín, Amsterdam, 1992.
Cantó Llorca, Ma.José; Codoñer Merino, Carmen, Ramos Guerreira, Agustín, «Oratoria», en Codoñer, C.(ed), Generos literarios latinos, Salamanca, 1987, pp. 216-222.
Steel, Catherine, Roman Oratory, Greece and Rome. New surveys in the Classics, n. 36, Cambridge 2006.
Ciceró
Edició In Catilinam Orationes IV:
Clark, Albertus Curtis, M. Tulli Ciceronis Orationes, vol.1, Oxford, Oxford Classical Texts, 1965.
Orberg, Hans, Sallustius et Cicero: Catilina, Hacket Publishing Company, Cardiff 2014.
Traduccions:
Les Catilinàries,trad. Joan Carbonell, Barcelona, Edicions de la Magrana, 1997.
Las Catilinarias, trad. Antonio Ramírez de Verger, Madrid, Ed. Cátedra, 2013.
Edició Pro Milone:
Cicero. Orationes, vol.II: Pro Milone/Pro Marcello/Pro Ligario/Pro Rege Deiotaro/Philippicae I - XIV. (Albertus Curtis Clark, Ed.). (Col. Oxford Classical Texts). Oxford:Oxford University Press, 1991.
Cicero. Pro Milone (Thomas J. Keeline Ed.), (Col. Cambridge Greek and Latin Classics). Cambridge and New York: Cambridge University Press, 2021.
Cicéron. Discours. Tome XVII. André Boulanger (trad.). Paris: Société d’Édition, “Les Belles Lettres”, 1967.
Traduccions:
Cicerón. Discursos IV (Nueva Biblioteca Clásica Gredos nº 40), Tr. José Miguel Baños Baños. Barcelona: RBA-GREDOS, 2022.
Cicéron. Discours. Tome XVII. André Boulanger (trad.). Paris: Société d’Édition, “Les Belles Lettres”, 1967.
Estudis
Alberte González, Antonio, Cicerón ante la retórica: la Auctoritas platónica en los criterios retóricos de Cicerón, Valladolid, 1987.
Corbeill, Anthony, «Cicero and the intellectual milieu of the late Republic», The Cambridge Companion to Cicero, Cambridge, 2013, pp. 9-24.
Dugan, John, «Cicero’s rethorical theory», The Cambridge Companion to Cicero, Cambridge, 2013, pp. 25-40.
Fedeli, Paolo, “Estrategias retóricas en el pro Milone de Cicerón”, Auster1999, nº 4, pp. 95-109
Galli, Lucia, “La struttura dell’argumentum orationis pro Milone di Asconio Pediano”, Hermes (Wiesbaden), 2023, Vol.151 (2), pp.192-209
Steel, Catherine, «Cicero, oratory and public life», The Cambridge Companion to Cicero, Cambridge, 2013, pp. 160-170.
Vasaly, Ann, «The political impact of Cicero’s speeches», The Cambridge Companion to Cicero, Cambridge, 2013, pp. 141-159.
Paquet Office
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |