Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
[PRÈVIA 1: aquesta guia docent fa un ús del llenguatge en el seu registre formal acadèmic segons els usos establerts, les convencions gramaticals i el sentit comú.]
[PRÈVIA 2: aquesta guia està redactada en català. Les versions castellana i anglesa són traduccions. En cas d'ambigüitat resultat de la traducció, sempre es tindrà en compte la literalitat de la versió original en català]
Tant pel que fa als continguts com a la metodologia, aquesta assignatura forma una unitat temàtica amb l'assignatura "Elements de llengua grega", programada per al primer semestre d'aquest mateix curs, de manera que es donaran per sabuts i assimilats tots aquells continguts tractats anteriorment.
Aquesta assignatura es concep com una assignatura de formació bàsica. Forma una unitat temàtica i metodològica amb l'assignatura "Elements de llengua grega" del primer semestre. Els seus continguts cerquen oferir un aprofundiment en l'estudi de la Llengua grega clàssica amb l'objectiu final que l'estudiant conegui les estructures morfosintàctiques i el lèxic grec necessari per poder llegir i interpretar textos grecs, en prosa àtica o koiné, de nivell mig. L'assoliment d'aquest objectiu final es fonamenta en quatre eixos d'aprenentatge fonamentals:
1r. Coneixement de la gramàtica bàsica del grec clàssic en les variants dialectals de l'àtic i koiné.
2n. Memorització d'un lèxic bàsic de mots d'alta freqüència en textos clàssics.
3r. Lectura comprensiva en veu alta de textos en grec clàssic.
4t. Traducció i interpretació d'una selecció de passatges en grec clàssic, siguin obra d'autors antics o bé adaptacions o recreacions pensades per a l'aprenentatge de la llengua grega clàssica.
1. Morfologia:
1.1. Morfologia nominal.
1.1.1. Els graus de l'adjectiu.
1.1.2. Els pronoms.
1.1.3. Els numerals.
1.2. Morfologia verbal.
1.2.1. El tema d'aorist. Aorist d'indicatiu. Infinitiu aorist. Participi d'aorist.
1.2.2. El tema de perfet. Perfet d'indicatiu. Infinitiu perfet. Participi perfet. El plusquamperfet.
1.2.3. L'imperatiu.
2. Sintaxi:
2.1 La coordinació: tipologia. Conjuncions, partícules, locucions i correlacions coordinatives.
2.2 La subordinació.
2.2.1. Les oracions subordinades completives (II): oracions d’infinitiu
2.2.2. Les oracions subordinades adjectives o de relatiu.
2.2.3. Les oracions subordinades adverbials amb el verb en indicatiu
2.3. Sintaxi de l'infinitiu
2.4. Sintaxi del participi: participi apositiu, atributiu i predicatiu. Genitiu absolut
N.B. L'ordre d'exposició no seguirà necessàriament el d'aquest temari.
3. Lèxic
El lèxic es treballarà sobre els textos que es llegiran a classe, a base d'exercicis pràctics i lectura comprensiva, així com de treball etimològic. Els alumnes hauran de memoritzar el lèxic de la tria de textos que es facilitarà a l'inici de curs, de manera progressiva.
Per ajudar la fixació de lèxic, es treballarà l'etimologia i es realitzaran exercicis sobre l'origen i la formació dels mots catalans provinents del grec.
4. Literatura
Els alumnes hauran de fer la lectura en traducció de la tragèdia Hipòlit, d'Eurípides.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de la tragèdia "Hipòlit" d'Eurípides | 3 | 0,12 | 4, 5, 7 |
Exposició dels continguts de l'assignatura | 15 | 0,6 | 1, 2 |
Realització d'exercicis i traduccions | 17 | 0,68 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari de l'Hipòlit | 2 | 0,08 | 4, 5, 7 |
Exercicis de traducció i gramàtica | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 8 |
Resolució d'exercicis de gramàtica | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de gramàtica i vocabulari | 25 | 1 | 1, 2, 4 |
Lectura de l'Hipòlit en traducció | 6 | 0,24 | 2, 5, 7 |
Realització d'exercicis de gramàtica i de traducció | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 8 |
La metodologia docent d'aquesta assignatura consistirà a alternar les explicacions teòriques de cadascun dels temes gramaticals enumerats en el punt anterior amb la realització d'un seguit d'exercicis pràctics que ajudin els estudiants a retenir i a familiaritzar-se amb la gramàtica bàsica i el vocabulari de la llengua grega clàssica.
La matèria es distribuirà en setze setmanes d'activitats d'aprenentatge. Cada setmana l'alumnat haurà de dedicar deu hores a l'assignatura, de les quals 3hs. seran de classe presencial i 7 hs. de dedicació personal autònoma. És important que cada estudiant es distribueixi les 7 hores setmanals de dedicació personal autònoma al llarg de la setmana i treballi de forma regular, independent i responsable. En total l'alumnat haurà d'acreditar 150 hores (6 crèdits) de dedicació a la matèria.
Els estudiants tenen a la seva disposició atenció personalitzada en les hores de despatx dels professors.
Els professors facilitaran tot el material de treball en l'espai moodle de l'assignatura, on es penjaran les explicacions teòriques, els esquemes gramaticals, els exercicis de gramàtica i lèxic i les correccions, així com els textos objecte d'estudi, que es penjaran en un o diversos dossiers.
Atès que nombrosos estudis científics demostren que la lectura sobre paper millora la comprensió i la memorització dels continguts, tot facilitant-ne la reflexió crítica, es recomana vivament que s'imprimeixin tots els materials disponibles al Campus Virtual i que lesactivitats i els exercicis es treballin sempre sobre paper. D'altra banda, l'ús dels dispositius digitals (tablets o ordinadors) i dels mòbils a l'aula quedarà restringit a activitats docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa | 10% | 45 | 1,8 | 1, 2, 6, 8 |
Control de lectura: "Hipòlit", d'Eurípides | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Prova parcial 1 | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 6, 7, 8 |
Prova parcial 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 8 |
Proves orals/virtuals | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 6, 8 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
AVALUACIÓ ORDINÀRIA
L'avaluació d'aquesta assignatura es farà prenent com a referència les activitats d'avaluació que consten en el quadre inferior. És molt important que l'estudiant tingui en compte que l'avaluació també contempla l'assistència regular a classe i la realització i valoració dels exercicis, traduccions i qüestions diverses proposades a classe i en la plataforma moodle en els terminis establerts per l'equip docent, per tal de demostrar la comprensió i aplicació dels continguts explicats a classe. A tal efecte es realitzaran controls periòdics de la feina que consistiran en el lliurament d'activitats a través de la plataforma moodle o en paper a classe. Les activitats es corregiran de manera sistemàtica a les classes presencials, llevat que s'indiqui el contrari. En cas que després de la correcció, encara hi hagi dubtes, es podran plantejar a classe o en consultes de despatx.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Els alumnes que suspenguin el parcial 1, el podran recuperar si aproven el parcial 2. En cas de suspendre el parcial 2, s'haurà de recuperar encara que la mitjana del curs estigui aprovada. Les proves orals i el control de lectura s'hauran de recuperar si la nota és inferior a 4 encara que la mitjana del curs estigui aprovada.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Ús de la IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha d'identificar les parts que han estat generades amb IA; especificar les eines utilitzades; i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
REAVALUACIÓ
És requisit imprescindible treure una nota mínima de 5 en cadascun dels exàmens per aprovar l'assignatura per avaluació ordinària. En cas de no arribar a aquesta nota, l'alumne haurà de fer l'examen de reavaluació de la part que li quedi suspesa.
Es podran presentar a la reavaluació només els estudiants que s'hagin presentat, com a mínim, a tres de les cinc activitats d'avaluació que consten en el quadre inferior i tinguin una mitjana superior a 3,5.
En la reavaluació es recuperarà la part suspesa i constarà, en funció de cada cas, de:
1. Prova escrita de llengua.
2. Prova oral.
3. Control de lectura.
Hauran de fer la prova escrita de llengua tots els alumnes que no obtinguin un 5 de qualificació mitjana dels dos parcials de llengua.
La nota obtinguda en la reavaluació substituirà la d'avaluació ordinària en cadascuna de les seves parts. En el cas que la nota de reavaluació sigui inferior a la nota d'avaluació, es mantindrà la d'avaluació.
La reavaluació es considerarà aprovada si la mitjana ponderada és igual o superior a 5 punts i les qualificacions de cadascuna de les activitats de reavaluació han estat superades amb un mínim de 4 punts.
MÈTODES PER A L’APRENENTATGE DEL GREC CLÀSSIC
GRAMÀTIQUES
DICCIONARIS I LÈXICS
ENLLAÇOS WEB
Gramàtiques
• http://www.xtec.es/~sgiralt/labyrinthus/graecia/glossa/gramma.html (en català)
• https://www.dicciogriego.es/gramaticadg/ (en castellà)
• http://bcs.fltr.ucl.ac.be/GraGre/00.Plan.htm (en francès)
Textos grecs
• http://www.perseus.tufts.edu/hopper/
• https://www.hs-augsburg.de/~harsch/augustana.html#gr
Diccionaris
Grec clàssic-anglès
• http://philolog.us/ (LSJ)
• https://logeion.uchicago.edu/
Grec clàssic-francès
• Diccionari grec -francès (Bailly)
• https://www.lexilogos.com/clavier/ellenike.htm
• Diccionari etimològic en francès (Chantraine)
Webs de món clàssic
• https://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/
• https://blocs.xtec.cat/literaturagregaaescena/
• https://blocs.xtec.cat/universclassicdelsnostresmots/
• https://elsmitesdepedra.wordpress.com/
• http://classicsalaromana.blogspot.com/
Moodle
Convé que l'alumnat adapti els seus aparells informàtics per poder escriure en alfabet grec. Per als que tinguin un PC es pot fer servir el teclat Euclides:
http://www.ub.edu/electra/euclides
Per als que tinguin un Mac, es poden completar les utilitats del grec amb el programa Popchar.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |