Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura està dividida en dues parts, una primera dedicada a l'estudi dels instruments i eines per a l'estudi de l'antiguitat des d'una perspectiva filològica i una segona que tracta la qüestió des d'una perspectiva històrica o historiogràfica.
0. Introducció – les Ciències de l'Antiguitat: Filologia, Història & Arqueologia.
I. INSTRUMENTS I EINES PER A L'ESTUDI FILOLÒGIC DE l'ANTIGUITAT
1. Filologia i Filologia Clàssica (Filologia Grega, Filologia Llatina i Lingüística Indoeuropea).
2. Relacions de la Filologia amb altres ciències: filologia formal (paleografia, epigrafia, codicologia, papirologia, lingüística) vs. filologia real (geografia, història, religió, mitologia, filosofia, retòrica, arquitectura, art, cuina, etc.).
3. La transmissió textual (I): els textos a l’antiga Grècia; els textos a Roma; el període bizantí; l’occident llatí medieval.
4. La transmissió textual (II): l’Humanisme i el Renaixement (les edicions impreses); el naixement del mètode crític (del Renaixement als nostres dies).
5. Instruments i eines digitals:
5.1. Diccionaris més importants.
5.2. Col·leccions de textos.
5.3. Obres enciclopèdiques i Corpora.
5.4. Revistes de Filologia Clàssica més importants.
5.5. Repertoris bibliogràfics.
5.6. Thesauri
6. El treball filològic: la crítica textual; la lectura de l’aparat crític.
7. L’anàlisi del text: la traducció i el comentari lingüístic i de realia.
II. INSTRUMENTS I EINES PER A L'ESTUDI HISTÒRIC DE l'ANTIGUITAT
1. Història i Història Antiga.
2. Tècniques i disciplines historiogràfiques.
3. Historiografia (I): de Grècia a l'Edat mitjana
4. Historiografia (II): l'Humanisme i el Renaixement; el naixement del mètode històric crític (de la Il·lustració als nostres dies).
5. Arqueologia (I): Història, abast i límits de la disciplina
6. Arqueologia (II): Mètodes i tècniques
7. Instruments i eines digitals en Història Antiga:
7.1. Bibliografia. Revistes, articles i obres.
7.2. Sistemes de citació.
7.3. Repositoris digitals de fonts clàssiques.
7.4. Normes d'estil i redacció
8. El gènere en els estudis històrics
9. Geografia i món antic
10. Museització
11. Imatges populars de l'Antiguitat
12. IA, xarxes socials i Antiguitat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació d'un treball escrit (Filologia) | 35 | 1,4 | 4, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'un treball escrit (Història) | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi & preparació de dos examens parcials | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
La metodologia docent d’aquesta assignatura consistirà a alternar les explicacions teòriques de cadascun dels temes recollits en el temari amb la realització d’exercicis i activitats pràctiques que ajudin l’estudiant a conèixer les principals eines de treball i de recerca pròpies de les Ciències de l'Antiguitat. La primera part de l'assignatura se centrarà en una aproximació filològica, mentre que la segona ho farà en una d'històrica; tant l'una com l'altra combinaran un vessant teòric amb un d'eminentment pràctic per tal de familiaritzar els estudiants amb el seu objecte d'estudi.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència y participació a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen (part filològica) | 25% | 2 | 0,08 | 1, 3, 6 |
Examen (part històrica) | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3 |
Treball I: dossier de fonts (Filologia) | 20% | 3 | 0,12 | 4, 7, 8, 9 |
Treball II: entrada de diccionari (Història) | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5 |
Cadascuna de les dues parts (filològica i històrica) es clourà amb un examen (teòric i/o pràctic) sobre els continguts vistos a classe (25% + 25%) i inclourà una segona activitat; en el cas de la part filològica, un treball consistent en la preparació d'un dossier de fonts (edicions, traduccions, referències enciclopèdiques, articles i especialment recursos online, etc) sobre un personatge de les Vides Paral·leles de Plutarc (20%); en el cas de la històrica, la redacció d’una entrada de diccionari sobre el mateix personatge de les Vides Paral·leles de Plutarc (20%).
El lliurament dels treballs, així com la realització dels exàmens, són dos requisits indispensables per a poder optar a la reavaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
La reavaluació consistirà en la realització d'una prova equivalent a la realitzada i no superada. L'alumnat que s'aculli a la recuperació no podrà optar a la Matrícula d'Honor.
L'alumnat Erasmus que demani avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diversesirregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
NO AVALUABLE
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques encomanades de manera explícita pel professorat.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Part filològica
― Aldama Roy, Ana Mª. & al. (1999). La Filología Latina hoy. Actualización y perspectivas, Sociedad de Estudios Latinos, 2 vols., Madrid.
― Bejarano, Virgilio (1975). “La Filología Latina: objetivos y métodos”, Durius, 3 (1975), p. 53-144.
― Cavallo, Guglielmo-Chartier, Roger (eds.) (1998). Historia de la lectura en el mundo occidental [Storia della lettura, Roma & Bari, 1995], Madrid.
― Curtius, Ernst R. (19895). Literatura europea y Edad Media Latina [Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter, Berna 1948], 2 vols., México-Madrid-Buenos Aires.
― Del Hoyo, Javier (2000). "Filología clásica, ¿disciplina en crisis?", EClás 42 (2000), p. 117-140.
― Della Corte, Francesco (dir.) (1972-75). Introduzione allo studio della cultura clàssica, 3 vols. Milano.
― Dickey, Eleanor (2007). Ancient Greek Scholarship. A Guide to Finding, Reading, and Understanding Scholia, Commentaries, Lexica and Grammatical Treatises, from their Beginnings to the Byzantine Period. An American Philological Association Book, London & New York.
― Guzmán Guerra, Antonio–Tejada Caller, Paloma (2000). ¿Cómo estudiar filología?, Madrid.
― Pfeiffer, Rudolf (1981). Historia de la filología clásica [History of Classical Scholarship, Oxford 1968-1976], 2 vols., Madrid.
― Quetglas, Pere (1985). Elementos básicos de filología y lingüística latinas, Barcelona 1985.
― Reynolds, Leighton D.–Wilson, Nigel G. (1995). Copistas y filólogos [Scribes and Scholars, Oxford 1968, 19742], Madrid.
― Scialuga, Marina (2003). Introduzione allo studio della cultura classica, Alessandria.
― Timpanaro, Sebastiano (2004 [1963]). La genesi del metodo del Lachmann, Torino.
Part històrica
― Aurell, Jaume & al, (2013). Comprender el pasado. Una historia de la escritura y el pensamiento histórico. Madrid.
― Balcells. Albert (coord.) (2004). Història de la historiografia catalana. Barcelona.
― Burrow, John (2009). Historia de las Historias de Heródoto al siglo XX. Barcelona.
― Fontana, Josep (1982). Historia. Análisis del pasado y proyecto social. Barcelona.
― Hernández Sandoica, Elena (2004). Tendencias historiográficas actuales. Escribir historia hoy. Akal, Madrid.
― Moradiellos, Enrique (2001). Las caras de Clío. Una introducción a la Historia, Siglo XXI, Madrid.
― Sánchez Marcos, Fernando (2012). Las huellas del futuro. Historiografía y cultura histórica en el siglo XX. Edicions i Publicacions de la Universitat de Barcelona. Barcelona.
― Peiró, Ignacio (2013). Historiadores en España. Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza.
― Simón, Antoni (dir.) (2011).Tendències de la historiografia catalana. PUV, València.
Recursos digitals
1. Diccionaris
― Liddell & Scott (grec-anglès) http://philolog.us/
― Bally (grec-francès) https://www.lexilogos.com/grec_ancien_dictionnaire.htm
― Lewis & Short (llatí-anglès) http://www.perseus.tufts.edu/hopper/resolveform?redirect=true&lang=Latin
― Gaffiot (llatí-francès) http://www.lexilogos.com/latin/gaffiot.php
2. Repositoris de fonts i enciclopèdies
― Perseus http://www.perseus.tufts.edu/hopper/
― The Latin Library http://www.thelatinlibrary.com/
― Greek and Roman authors on Lacus Curtius http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/home.html
― The Internet Classics Archiv http://classics.mit.edu/index.html
― Daremberg-Saglio https://dagr.univ-tlse2.fr/
― Classics resources http://clasicas.usal.es/portal_recursos/index.php?option=com_content&view=category&id=14:coltextos&Itemid=18&layout=default
3. Fonts
― Euclides http://stel.ub.edu/filologiagrega/electra/euclides/index.htm
PDF, Power Point
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |