Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràcticum III

Codi: 104191 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia PR 4

Professor/a de contacte

Nom:
Melina Aparici Aznar
Correu electrònic:
melina.aparici@uab.cat

Equip docent

Pedro Clavé i Civit

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es convenient que l’alumnat tingui un coneixement acurat de l’anatomofisiopatologia, clínica i mètodes diagnòstics tant de l’aparell auditiu (oïda i vies auditives centrals), como del fonatori (laringe, faringe, cavitat bucal y foses nassals) i deglutori.

Es recomana haver cursat i superat les següents assignatures:  101710-Neurologia del llenguatge. 104143-Patologia de l’audició, la parla, la veu i la deglució. 101711-Malalties neurodegeneratives i demències. 104147 - Deglució i trastorns relacionats: valoració i intervenció


Objectius

L'objectiu fonamental és completar la formació dels estudiants en situacions pràctiques donant una formació professional aplicada a l'alumnat com a futur logopeda en pacients afectats de patologies del llenguatge, parla deglució, audició i veu, en població infantil i adulta. Es pretén que l'alumnat assoleixi els següents objectius específics:

  • 1. Apropar l'alumnat a l'activitat professional amb la finalitat de posar en pràctica les habilitats i destreses assolides al llarg de la seva formació acadèmica, completant d'aquesta forma la seva formació teòrica.
  • 2. Familiaritzar l'alumnat amb la dinàmica de les relacions personals i professionals en l'entorn de feina.
  • 3. Saber interpretar i analitzar un informe mèdic en pacients amb patologies del llenguatge, parla, deglució, audició i veu, i ser capaç d'elaborar i redactar un informe d'exploracions, de diagnòstic, de seguiment, finalització i derivació del pacient.
  • 4. Realitzar tasques d´intervenció logopèdica. Programació i realització de les sessions: objectius,  recursos, tècniques, mètodes, entrevistes. Saber explicar i argumentar el tractament escollit.
  • 5. Realitzar tasques d'investigació dins el camp de la Logopèdia. Saber i aplicar la metodologia científica, analitzar dades, revisar publicacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM31 (Competència) Aplicar sota la supervisió d'un tutor tractaments logopèdics basats en l'evidència científica disponible en entorns sanitaris, escolars i socials, tant individuals com col·lectius, que s'adaptin a les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  2. CM34 (Competència) Establir una relació amb les persones sense prejudicis, amb respecte als drets individuals, la llibertat d'opinió i els valors, i tenint en compte la diversitat sociocultural i psicològica de cada individu.
  3. CM35 (Competència) Aplicar entrevistes orals als pacients i els seus cuidadors, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió sobre la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
  4. CM38 (Competència) Treballar en entorns sanitaris, educatius i socials en col·laboració amb altres professionals, formant equips multidisciplinaris i interdisciplinaris per millorar la salut i l'atenció de les persones, els grups o la comunitat.
  5. CM39 (Competència) Aplicar estratègies de promoció i educació sobre les àrees de la comunicació humana i les funcions orals no verbals, inclosa la valoració del seu impacte en la població.

Continguts

És tracta d’una assignatura organitzada en dos blocs:

 

BLOC I: Pràcticum de contingut transversal (patologia otorrinolaringològica, llenguatge, comunicació, audició, funcions orals no verbals).

Es realitzaran 100 hores de pràctiques en un centre a escollir entre aquells amb els quals hi tenim conveni.

 

BLOC II: Pràcticum en disfàgia orofaríngea.

Es realitzaran 20 hores de pràctiques en petit grup a la Unitat de Motilitat Digestiva de l'Hospital de Mataró (CSdM), sota la coordinació del Dr. Pere Clavé

 

NOTA: la llengua serà la que emprin els centres receptors, els pacients i els professionals de cada bloc.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Bloc I. Pràctiques ambulatories o hospitalaries 100 4 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39
Bloc 2. Pràctiques sobre l'àrea de disfàgia (Hospital de Mataró) 20 0,8 CM34, CM38, CM39
Tipus: Autònomes      
Elaboració de plans terapèutics i informes 7 0,28 CM31, CM35, CM38
Elaboració Informe autoavaluacio 3 0,12 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39
Estudi autònom i consolidació dels aprenentatges 20 0,8 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39

L'assignació de la plaça de pràctiques es realitzarà conjuntament (Bloc i i Bloc II) . Tan sols s'acceptaran canvis excepcionals en aquells casos recollits per la normativa acadèmica de la UAB i d'acord amb el que recull la normativa de canvis extraordinaris de la Facultat de Psicologia i de Logopèdia 

BLOC I: Pràctiques en centres externs

 

 - Els horaris de les pràctiques poden ser de matí, matí i tarda, o tarda. Consultar l'oferta de pràctiques externes per tenir més informació sobre el tipus de centre i les activitats en les quals es podrà participar.

 

- En aquests centres es participarà activament en les tasques de diagnòstic i intervenció logopèdica, discutint els casos amb els logopedes. Es pot requerir portar bata.

 

- L'estudiant tindrà un tutor al centre que supervisarà tot el procés d'aprenentatge.

 

- Deures de l'alumnat.

 

1.            Assistir els dies i hores assignades.

2.            Comunicar al seu professor tutor qualsevol problema que afecti el desenvolupament de la pràctica.

3.            Conèixer i respectar les regles i estructura del funcionament del centre.

4.            Guardar amb rigor absolut el secret professional.

 

  

L’alumnat podrà escollir entre:

 a) Centres d'assistència ambulatòria: Centres de logopèdia concertats amb el CatSalut amb qui la Universitat Autònoma de Barcelona ha subscrit conveni, Escola Clínica de Neuropsicologia i Patologia del Llenguatge (ECNPL) i altres centres.

 b) Centres d'assistència hospitalària: Unitats hospitalàries que incorporen logopedes entre els seus professionals (Hospitals de l'esfera UAB i d'altres)

 

 

 

BLOC II:Pràctica logopèdica en Disfàgia orofaríngea

 

Aquest bloc pretén ampliar el coneixement per part de l'estudiant de la disfàgia orofaríngia (DO), el seus símptomes i diagnòstic clínic i instrumental, les complicacions clíniques potencialment associades i les bases del tractament compensatori i rehabilitador. Es realitza a la Unitat de Motilitat Digestiva al Consorci Hospitalari del Maresme (Hospital de Mataró).

 

- La distribució de l’alumnat en els quatre dies (dos dies a la setmana durant dues setmanes) de pràctica a l’hospital la farà la Gestió Acadèmica de la Facultat combinant aquesta assistència amb les pràctiques del bloc 1. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc I. Avaluació de l'estudiant realizada pel tutor del centre 70% 0 0 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39
Bloc 2. Avaluació de l'estudiant realizada pel tutor del centre (bloc disfàgia) 15% 0 0 CM34, CM38, CM39
Informe autoavaluacio 15% 0 0 CM31, CM34, CM35, CM38, CM39

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les següents evidències (totes són individuals): 

BLOC I: Pràcticum en centre extern  (70% del total de l'assignatura)

L'avaluació es basa en el treball realitzat per l'alumnat al centre de pràctiques i que és avaluat pel tutor del centre. Es té en compte la predisposició, l’interès i el rendiment de l'alumnat.

BLOC II. Pràctica logopèdica en disfàgia orofaríngea (15% del total de l'assignatura)

L'avaluació es basa en el treball realitzat per l'alumnat al centre de pràctiques i que és avaluat pel tutor del centre. Es té en compte la predisposició, l’interès i el rendiment de l'alumnat.  

Informe d'autoavaluació  (15% del total de l'assignatura)

L'avaluació es basa en la reflexió i autoavaluació de competències sobre l'experiència en els centres.

 

NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA:

Serà la suma ponderada de les notes de cada bloc i la memòria.

Superació de l'assignatura: Per superar l'assignatura la nota de cada evidència haurà de ser com a mínim de 5,0 punts (escala 0-10). A més, s'haurà d'haver assistit el nombre d'hores mínimes d'estada al centre (90 % de les hores en cada un dels blocs).

No avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat activitats d'avaluació amb un pes inferior a 4,0 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

Recuperació:  Les pràctiques en centres externs no seran susceptibles de recuperació. Es pot recuperar l'informe d' auto-avaluació. 

Encas de no superar l'assignatura, la nota màxima que constarà en l'expedient serà 4,5.

Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única

 

IMPORTANT : El material usat durant l’estada de pràctiques és responsabilitat del centre de pràctiques i el seu possible enregistrament requereix la seva autorització. Qualsevol actuació o conducta que posi en tensió els principis ètics o del codi deontològic pot comportar que l'assignatura de pràctiques no se superi.

 

Pautes generals: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html 


Bibliografia

General:

Bleeckk. (2004) Disfagia: Evaluación y reeducación de los trastornos de la deglución. Ed. McGrawHill.

Calais-Germain, B. - Germain, F(2014). Anatomia para la voz. entender y mejorar la dinamica del aparato vocal. Editorial: La liebre de marxo.

Casado J. C.(2002) La evaluación clínica de la voz. Fundamentos médicos y logopédicos. Ed. Aljibe. Malaga.

Casado J. C. Pérez A (2009). Trastornos de la voz: Del diagnóstico al tratamiento. Ed. Aljibe. Malaga.

Cobeta, I. - Nuñez, F. - Fernández, S (2014). Patologia de la Voz. Editorial: Marge Books

Jaume G, Tomas M.(2007) Manejo de la disfagia y aspiración. Ed. Ergon

Menaldi J.(2002) La Voz Patológica. Ed. Panamerican

Mendizábal, N. - Santiago, R. - Jimeno, N. -García, N. - Díaz-Emparanza, M (2013). Guia practica para la elaboracion de informes logopedicos.Editorial: Medica Panamericana

Núñez F., Maldonado, Suárez C. (2000) Cuidados y rehabilitación del paciente traqueotomizado. Servicio de publicaciones Universidad de Oviedo

Perello J.(2005) Trastornos del habla. Ed. Masson.

Puyuelo M.(1997) Casos Clínicos en logopedia. Ed. Massón

Ramírez C. (2008) Manual de Otorrinolaringología, Ed. McGrawHill. Madrid

Suárez A. Martínez J.D., Moreno J.M, García ME. (2003)Trastornos de la voz. Estudio de casos. Ed. EOS.

 

Bloc Disfagia

  • Clavé P, Arreola V, Romea M, Medina L, Palomera E, Serra-Prat M. Accuracy of the volume-viscosity swallow test for clinical screening of oropharyngeal dysphagia and aspiration. Clin Nutr. 2008 Dec;27(6):806-15. doi: 10.1016/j.clnu.2008.06.011. Epub 2008 Sep 11. PMID: 18789561.
  • Kertscher B, Speyer R, Palmieri M, Plant C. Bedside screening to detect oropharyngeal dysphagia in patients with neurological disorders: an updated systematic review. Dysphagia. 2014 Apr;29(2):204-12. doi: 10.1007/s00455-013-9490-9. Epub 2013 Sep 13. PMID: 24026520.
  • Matsuo, K., & Palmer, J. B. (2008). Anatomy and Physiology of Feeding and Swallowing: Normal and Abnormal. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, 19(4), 691–707. https://doi.org/10.1016/j.pmr.2008.06.001
  • Costa, A., Carrión, S., Puig-Pey, M., Juárez, F., & Clavé, P. (2019). Triple adaptation of the mediterranean diet: Design of a meal plan for older people with oropharyngeal dysphagia based on home cooking. Nutrients, 11(2), 1–17. https://doi.org/10.3390/nu11020425
  • Huckabee, M. L., McIntosh, T., Fuller, L., Curry, M., Thomas, P., Walshe, M., McCague, E., Battel, I., Nogueira, D., Frank, U., van den Engel-Hoek, L., & Sella- Weiss, O. (2018). The Test of Masticating and Swallowing Solids (TOMASS): reliability, validity and international normative data. International Journal of Language and Communication Disorders, 53(1), 144–156. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12332
  • Ortega, O., Bolívar-Prados, M., Arreola, V., Nascimento, W. V., Tomsen, N., Gallegos, C., Fuente, E. B. de La, & Clavé, P. (2020). Therapeutic effect, rheological properties and α-amylase resistance of a new mixed starch and xanthan gum thickener on four different phenotypes of patients with oropharyngeal dysphagia. Nutrients, 12(6), 1–18. https://doi.org/10.3390/nu12061873
  • Martin-Martinez A, Ortega O, Viñas P, Arreola V, Nascimento W, Costa A, Riera SA, Alarcón C, Clavé P. COVID-19 is associated with oropharyngeal dysphagia and malnutrition in hospitalized patients during the spring 2020 wave of the pandemic. Clin Nutr. 2021 Jun 15:S0261-5614(21)00297-1. doi: 10.1016/j.clnu.2021.06.010. Epub ahead of print. PMID: 34187698; PMCID: PMC8205257.

Programari

No cal cap programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura