Logo UAB

Direcció de Recursos Humans en Seguretat Privada

Codi: 104023 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Iglesias Lucia
Correu electrònic:
montserrat.iglesias@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits.


Objectius

Els principals objectius de l’assignatura són:
 
• Diferenciar gestió i lideratge en la direcció de recursos humans.
 
• Conèixer les principals estratègies per al desenvolupament i la fidelització.
 
• Reconèixer la importància de la direcció de recursos humans en la prestació dels serveis de seguretat privada.
 
* Comprendre els fonaments de l'OSINT i el seu paper dins l'àmbit de la ciberseguretat i la intel·ligència.

* Aplicar tècniques i eines OSINT a diferents escenaris de recerca (individuals, socials, corporatius).

* Dissenyar entorns de recerca segurs i anònims, respectant principis d'ètica i privadesa.

* Desenvolupar pensament crític i habilitats analítiques per extreure intel·ligència útil a partir de fonts obertes.

* Integrar resultats OSINT en processos de presa de decisions, informes i accions preventives dins el context de la seguretat pública i privada.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Aplicar la normativa legal inherent al sector de la prevenció i la seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Gestionar eficientment els recursos humans.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Gestionar col·laborativament els plans de seguretat privada.
  8. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  9. Planificar la gestió de la prevenció i la seguretat d'acord amb la normativa legal aplicable al sector.
  10. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  11. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  16. Seleccionar els recursos mínims per a la gestió eficient de riscos.
  17. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  18. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

 
 
CONTENIDOS
 

MÓDULO 1 - Fundamentos del OSINT
Se explica qué es OSINT, quién lo utiliza y para qué sirve. Enfoque en sus aplicaciones, fuentes de información y el ciclo de inteligencia. También se presentan las tendencias actuales y el rol del analista de ciberinteligencia.


MÓDULO 2 - OPSEC: Preparación del Entorno de Trabajo
Se enseña cómo proteger nuestra identidad durante investigaciones OSINT. Incluye uso de máquinas virtuales, configuración de navegadores, VPNs, correos anónimos, gestión de contraseñas y creación de identidades falsas (sock puppets), con el objetivo de trabajar de forma segura y privada.


MÓDULO 3 - Motores de Búsqueda
Se aprenden técnicas como los Google Dorks, automatización con IA y herramientas como Google Alerts para encontrar información específica y monitorear datos en la red.


MÓDULO 4 - Técnicas OSINT
Este módulo profundiza en el análisis de imágenes, teléfonos, emails, metadatos y geolocalización. Presenta herramientas y métodos para obtener información útil, como reconocimiento facial, análisis de documentos y extracción masiva de datos.


MÓDULO 5 - Técnicas SOCMINT
Enfocado en redes sociales, se enseña a investigar perfiles, extraer datos e identificar relaciones. Incluye Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok y otras comunidades online. Se explica cómo automatizar búsquedas, scraping de contenido y trabajar de forma anónima en entornos sociales online.


MÓDULO 6 - Investigaciones en la Dark Web
Introducimos qué es la Dark Web, cómo acceder a ella con el navegador TOR y qué tipo de investigaciones se pueden hacer. Se explican los niveles de navegación y métodos para buscar información oculta o sensible.


MÓDULO 7 - Data Breaches y Leaks
Explicamos qué son las filtraciones de datos y cómo afectan a las personas y empresas. Enseñamos a comprobar si nuestras credenciales han sido comprometidas, cómo se filtran contraseñas y qué herramientas existen para monitorear posibles exposiciones.


MÓDULO 8 - Investigación de Empresas
Cómo investigar empresas usando bases de datos públicas y oficiales. Incluye análisis del BORME, datos económicos, emails corporativos, conexiones con corrupción o crimen, y personas políticamente expuestas.

MÓDULO 9 - Gestión de RRHH 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Videoconferències amb la participació activa de l'alumnat 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
RESOLUCIÓ DE DUBTES SOBRE TEMARI i PRÀCTIQUES 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi y preparació d'activitats. 120 4,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Llengua de docència: Castellà

L'enfocament metodològic és pràctic a fi de potenciar la transferència dels continguts objecte d'aprenentatge al context professional. A aquest efecte, a través de les activitats de l'assignatura es combinarà la introducció teòrica-pràctica de continguts amb l'aplicació a situacions pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Prova/s teóricas 50% 0 0 2, 3, 4, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació continuada

L'avaluació continuada de l'assignatura inclou:

• prova  de caràcter teoricopràctic (examen). Representa un 50% de la nota final.

• treballs relacionats amb el contingut de la matèria. . Representen el 50% de la nota final.

Els treballs i la prova escrita han de tenir una nota de 3,5 com a mínim per poder sumar a l' avaluació contínua.

La nota per aprovar l' avaluació contínua serà el resultat de suma de la prova escrita i els dos treball de l' assignatura, sempre que s' obtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l' avaluació continuada aquesta mitjana ha de ser 5 o superior.

 

Avaluació Única

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut del'assignatura a (50%) i entregar els dos treballs de l'assignatura (50%)

La data per a aquesta prova i el lliurament dels treballs de l' assignatura serà la mateixa programada en l' horari per a l' últim examen d' avaluació continuada.

S' aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l' avaluació continuada.

 

Avaluació de l' alumnat en segona convocatòria o més

L' alumnat que repeteixi l' assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar els treballs de l' assignatura en les dates indicades a l' aula Moodle.

 

Examen de Recuperació

L'alumne que no superil'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. 

En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l' assignatura que no s' hagin superat en l' avaluació continuada.

En el cas de superar-se l' examen final l' assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l' examen.

 

No avaluable

Si no ha estat avaluat d' aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una calificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se  a l' examen final de recuperació.

 

Canvi de data d' una prova o examen

L' alumnat que necessiti canviar una data d' avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba a l' espai Moodle de Tutorització EPSI.

Un cop emplenat el document s' ha d' enviar al professorat de l' assignatura i a coordinació del Grau.

 

Revisió

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l' alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.

Per a l' alumnat d' avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

 

Plagi

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.

 Ús de la IA

En aquesta assignatura, es permet utilitzar tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball. Lalumnat ha didentificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de lactivitat. La no transparència de l'ús de la IA podrà ser considerada com una irregularitat acadèmica i pot comportar una penalització a la nota de l'activitat, o l'aplicació de les conseqüències previstes a l'apartat següent "Altres consideracions".

Altres consideracions

Sense perjudicid'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l' assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l' avaluació de l' assignatura.

 

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
 

AGUIRRE, M. (2017), Dirigir y motivar equipos. Pirámide.

ALLES, M. (2015). La marca recursos humanos. Granica. 

ASSSENS, J. (2006). Huevos con beicon. Granica. 

ACCIONA, AVIVA, CORREOS, EVERIS EDP, INDRA, NH HOTEL GROUP, SECURITAS. (2016). Universidades Corporativas. Forjando Personas para Ganar el Futuro. UOC. 

BONACHE, J, CABRERA, A. (directores) (2006). Dirección de Personas, Pearson Education. CHAMORRO-PREMUZIC, T., FURNHAM, A. (2010). Psicología de la selección de personal. TEA Ediciones. 

CUEIRO, J.C. y GALLARDO, L. (2010). Liderazgo Guardiola. Alienta. 

DE MIGUEL, S. Y PEÑALVER, A. (coordinadores) (2010). Eficacia directiva. Díaz de Santos. 

DOLAN, SH., MARTÍN, I. y SOTO, E. (2004). Los 10 Mandamientos para la Dirección de personal, Gestión 2000.  

GALLARDO, V. (2009). Liderazgo Transformador. LID Editorial Empresarial. 

GAN, F. Y TRIGINÉ, J. (2006). Manual de Instrumentos de Gestión y Desarrollo de las Personas en las Organizaciones). M. Díaz de Santos. 

GOLEMAN, D. (2013). Liderazgo. El Poder de la Inteligencia Emocional. Ediciones B. 

GOMEZ DE HINOJOSA GUERRERO, A. (2024). Seguridad privada global, ¿amenaza u oportunidad?. Atelier.

HUNTER, J.C. (2005). Las claves de la paradoja. Empresa Activa – Urano. 

MARTINEZ, E. Y HERMOSILLA, D. (2020) Psicología de los Recursos Humanos. Planificación, Selección y Promoción. Universidad del País Vasco.

REY, S. (director), TENA, G. (editor) (2017). Nuevas tecnologías y gestión de recursos humanos: Proyecto Thechnos: Impacto de las redes sociales y marco laboral neotecnológico. Wolters Kluwer y Cuatrecasas.

RIOS, I. (2018), Equipos motivados, equipos productivos. Tébar Flores.

ROJAS, P. (2010). Reclutamiento y selección 2.0. UOC. 

WHITMORE, J. (2003). Coaching. Paidós. 

 

Programari

Aquesta assignatura utilitzarà el programari bàsic del paquet Office 365

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda