Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ciència i Tècnica a l'Època Moderna

Codi: 103985 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arqueologia OT 4
Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Enric Pujol Casademont
Correu electrònic:
enric.pujol@uab.cat

Equip docent

Fatma Sinem Eryilmaz Unsal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits.


Objectius

Com ha incidit i incideix la ciència sobre la cultura i la societat? Com podem comprendre i analitzar críticament el paper de les ciències a la societat actual? Respondre a aquestes preguntes és l'objectiu de l'assignatura, amb la que a) es proporcionarà una panoràmica aprofundida de la ciència i la tècnica durant els segles moderns, i b) s'oferirà una perspectiva que és imprescindible per contextualitzar i entendre els esdeveniments socials i culturals de tota la història de la humanitat. 


Competències

    Arqueologia
  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història
  • Contextualitzar els processos històrics i analitzar-los des d'una perspectiva crítica
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Debatre a partir del coneixement especialitzat adquirit en un context interdisciplinari.
  2. Dominar l'estructura diacrònica general del passat.
  3. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  4. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets.
  5. Interpretar i analitzar les fonts documentals.
  6. Interpretar les fonts materials i documentals.
  7. Interpretar les fonts materials i el registre arqueològic.
  8. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.

Continguts

Historiografia

Cojuntura cultural de la ciència moderna

Revolucions i continuïtats científiques. Astronomia, medicina, ciències naturals, alquímia, química i física.

Utopies científiques i Ciència Ficció a l'època moderna

Mètodes, tècniques i recursos instrumentals per a l'estudi de la història de la ciència


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 3, 4
Exercicis pautats d'aprenentatge 10 0,4 3, 4
Tipus: Supervisades      
Seminaris, pràctiques, visites i presentacions 10 0,4 1
Tutories 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 48 1,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Recerca i lectura bibliogràfica. Preparació i redacció de treballs 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Classes tèoriques i pràctiques

Lectura i crítica de textos

Cal seguir la informació publicada al Moodle

Cal respectar estrictament les dates de lliurament de les activitats requerides

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Comentaris de text i/o altres activitats pràctiques 50% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Examen Final 40% 3,5 0,14 2, 3, 4, 6, 7, 8

Avaluació continuada:

Un 50% de la nota correspon als comentaris de text i altres treballs/activitats pràctiques que es duran a terme al llarg del curs.

Un 40% de la nota correspon a l'examen final de l'assignatura.

Un 10% de la nota correspon a l'assistència i participació activa (debats, fòrums, possibles sortides, etc.)

Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic.   

La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats).

Els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).

Per poder participar en la recuperació cal haver obtingut una mitjana de nota mínima de 2,5.

Queden excloses de recuperació els treballs escrits individuals i les exposicions orals de grup. 

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

Avaluació única

 

- Examen escrit (es durà a terme la mateixa data que l’examen final previst en el format d’avaluació contínua): 70%

Consistirà en dues parts diferenciades:

o   Una pregunta-tema a desenvolupar sobre el contingut de les sessions magistrals. 35%

o   Un comentari de text. 35%

- Recensió d’una monografia relacionada amb la temàtica de l’assignatura (a entregar el dia de l’examen escrit): 30%

 

Irregularitats: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procésdisciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència ARtificiat (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmcia i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en csos de gravetat.

Recuperació: La recuperació se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0(Aprovat).Per participar al procés de recuperació cal haver obtingut una qualificaciómínima final de 3,5. 

En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.

 


Bibliografia

 

BERNAL, John D. (1973) Historia social de la ciencia Edició 3ª ed. Península. Barcelona. (1ª ed. 1954).

BOWLER, Peter J.; MORUS, Iwan Rhys (2007), Panorama general de la ciencia moderna. Crítica. Barcelona.

DEBUS, Allen G. (1985) Hombre y naturaleza en el Renacimiento. Fondo de Cultura Económica. México (1ª ed. 1978).

FARA, Patricia (2009) Breve historia de la ciencia. Ariel. Barcelona

GARBER, Daniel i AYERS, Michael (eds.) (2008). The Cambridge History of Seventeenth-Century Philosophy. Cambridge University Press.

HENRY, John (2002). The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science. Palgrave. New York.

KUHN, Thomas S. (1962) The Structure of Scientific Revolutions. Chicago University Press. Chicago.

OLBY, G.N. CANTOR, J.R.R. CHRISTIE, M.J.S. HODGE (eds.) (1990) Companion to the History of Modern Science. Routletge. Londres.

OSLER, Margaret J. (ed.) (2000) Rethinking the Scientific Revolution. Cambridge University Press.

PESTRE, Dominique (2008) Ciència, diners i política: assaig d'interpretació Obrador Edèndum. Santa Coloma de Queralt.

ROSSI, Paolo (1998) El nacimiento de la ciencia modernaen Europa. Crítica. Barcelona.

SOLIS, Carlos; SELLÉS, Manuel (2005) Historia de la Ciencia. Espasa. Madrid.

WESTFALL, Richard S. (1977). The Construction of Modern Science. Cambridge


Programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt