Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 |
Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver cursat prèviament assignatures d'higiene i tecnologia dels aliments
1. Descriure els conceptes fonamentals, els fonaments històrics i les bases bibliogràfiques.
2. Demostrar que coneix les bases fonamentals en el disseny higiènic de les instal·lacions.
3. Identificar els diferents sistemes d'avaluació de la seguretat alimentària aplicades a les instal·lacions.
4. Demostrar que coneix els diferents equipaments utilitzables a en restauració col·lectiva.
5. Interpretar la composició nutricional dels plats elaborats i el seu paper en la salut dels individus.
6. Discriminar la informació rellevant en matèria de seguretat dels aliments.
7. Analitzar els efectes i la influència de la tecnologia en el valor nutricional dels aliments.
1. Introducció. Conceptes bàsics. Bibliografia.
2. Disseny higiènic. Definició de circuits y àrees de treball, la cuina, paràmetres, instal·lació, màquines, mobiliari i utensilis.
3. Gestió higiènica de la cuina. L’autocontrol aplicat al sector de les col·lectivitats. Instauració d’una gestió higiènica.
4. Formulació de plats segon el tipus de plats. Diferències entre plats freds i calents, requeriments tecnològics i higiènics.
5. Aliments d’origen vegetal i animal. Diferències entre els riscos en la seva manipulació i tractament. Necessitats especials.
6. Valoració nutricional i dieta equilibrada.
7. Efectes de la tecnologia en la composició nutricional dels aliments. Increment o disminució del seu potencial nutricional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Plantejament de casos pràctics | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18 |
Presentació de casos | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Teoria | 16 | 0,64 | 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18 |
Visita d'instal·lacions | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs pràctics | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Visites
Instal·lacions dintre del campus de la UAB. 3 hores
Seminaris
Plantejament de treballs pràctics. 2 hores.
Treballs pràctics
Treball individual, relatiu al disseny i plantejament de una cuina de col·lectivitats, a realitzar de forma individual. Cada alumne escollirà un tipus de plat per preparar en una cuina de col·lectivitats. L’estudiant tindrà que desenvolupar les següents activitats:
1. Equipament necessari.
2. Disseny de d’instal·lació.
3. Formulació del plat i tractaments necessaris.
3. Gestió de seguretat alimentària.
4. manteniment de les propietats nutricionals.
5. Advertències per la salut depenent de la composició final.
Aquest treball serà presentat públicament durant una sessió de 2 hores, amb una duració de 10 minuts. Si el número de estudiants es molt elevat (més de 12) i no hagés temps suficient, la presentació seria dels estudiats elegits pels professors d’entre els millors del curs.
Ús de la IA
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribución significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a les activitats obligatòries | 10% | 0 | 0 | 6, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18 |
Avaluació de l'aprenentatge en el desenvolupament dels casos pràctics | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Avaluació teòrica | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18 |
L'avaluació de l’alumne es farà en funció de la distribució següent:
1.- Proves teòriques (examen teòric)............................................................................50%
2.- Proves practiques (casos).......................................................................................40%
- Presentació oral...................................................................5%
- Treballs escrits...................................................................35%
3.- Assistència a las activitat obligatòries.......................................................................10%
NOTA: Cal superar l’examen teòric per poder aprovar l’assignatura.
Per realitzar l'avaluació, es farà un examen teòric amb preguntes tipus test.
Les proves practiques, seran derivades de:
Els alumnes que no superin l'assignatura haurien de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar el treball pràctic. Una vegada avaluada l'assignatura s'indicarà a cada alumne quina és la part de l'assignatura que supera o la qual ha de recuperar, en el cas que sigui necessari.
Els alumnes no presentats a qualsevol de les avaluacions, hauran de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar els casos no presentats. Aquesta nova avaluació serà al mateix temps que les avaluacions de recuperació.
Els estudiants que no participin en activitats avaluables que suposin al menys el 15% de la nota total, seran considerats com No Avaluables.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Araluce M. 2000. Empresas de restauración colectiva. Ed.: Días de Santos. Madrid.
Armendáriz J.L. 2001. Procesos de cocina. Ed. Paraninfo. Madrid,
Barham P. 2003. La cocina y la ciencia. Ed.: Acribia. Zaragoza.
Cross M. y MacDonald B. 2009. Nutrition in Institutions. Ed.: Wiley. http://onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/9781444301663?globalMessage=0
Kinton R. 2000. Teoría del catering. Ed.: Acribia. Zaragoza.
Montes E, Lloret I i López M.A. 2005. Diseño y gestión de cocinas. Ed.: Acribia. Zaragoza
S'utilitzarà el programa Nutritics de nutrició professional, per conèixer la composició dels plats proposats pels estudiants en el disseny de la cuina de col·lectivitats. A més els estudiants podran verificar els advertiments per a la salut que s'hauran de fer constar.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |