Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs, però es parteix de la idea que els estudiants han realitzat l'assignatura de Teories de la Comunicació com a pas previ per poder realitzar l'assignatura de Mètodes de Recerca en Comunicació.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
a) Explicar les diferents formes d'aproximació al coneixement científic i els mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius aplicats a l'anàlisi de la comunicació i el periodisme.
b) Exposar i explicar les estratègies més adequades per a la planificació i disseny de la investigació en comunicació i periodisme.
Tema 1 Introducció a la investigació en comunicació i periodisme 2. El camí de la investigació, la seva importància, oportunitat i eficàcia. 3. Paradigmes i teories: les principals orientacions en comunicació 4. La investigació en comunicació i les seves demandes socials. 5 Centres d'investigació en comunicació. 6. Publicacions especialitzades i recursos en xarxa
Tema 2 El procés d'investigació i les seves etapes. La seva aplicació a la investigació en comunicació. 1. Investigació quantitativa i qualitativa. 2. Organització, planificació i procés del treball científic: etapes i fases del procés d'investigació. 3. Delimitació de l'objecte i de l'àmbit disciplinari. 4. Elaboració de l'estratègia d'investigació. 5. El projecte d'investigació: estructura i continguts.
Tema 3 Les tècniques d'investigació per l'anàlisi de la comunicació. Tècniques quantitatives I. Les bases de dades i els programes d'anàlisi de la investigació per Internet.
Tema 4 L'aplicació de les tècniques quantitatives a la investigació en comunicació. II 1. L'experiment. 2. L'anàlisi de contingut. 3. L'enquesta
Tema 5 L'aplicació de les tècniques qualitatives a la investigació en comunicació.1. L'entrevista en profunditat i les històries de vida. 2. Les tècniques de grup: grups de discussió, grups focals, mètode Delphi. 3. L'observació participant i no participant.
Programació de l'assignatura
El calendari detallat amb el contingut de lesdiferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 6, 8, 14 |
Laboratori | 22 | 0,88 | 5, 6, 7, 8 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 42 | 1,68 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
La metodologia docent consistirà en activitats dirigides presencials, activitats supervisades i treball dirigit i autònom.
S'inclouen metodologies innovadores com aprenentatge per problemes i aprenentatge basat en reptes.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball de recerca | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
3 Treballs pràctics | 30 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
L’assignatura consta de les següents activitats d’avaluació:
Activitat A: Pràctiques de curs, 30% sobre la qualificació final. Tres pràctiques de laboratori (en grup).
Activitat B: Treball de recerca, 30% sobre la qualificació final (en grup).
Activitat C: 1 examen, 20% sobre la qualificació final.
Activitat D: 1 examen, 20% sobre la qualificació final.
Per poder aprovar l’assignatura, cal tenir una nota mitjana mínima de 5 a les activitats C i D. Per calcular la mitjana és necessari obtenir un mínim de 4 a cada examen.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. El treball de recerca queda exclòs de la recuperació final.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi, que consistirà en un examen dels continguts teòrics i pràctics. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la nota obtinguda en la prova de síntesi.
En cas de no presentar les tres pràctiques i el treball de curs, es considerarà “no avaluable”.
Per a aquesta assignatura,es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport com la cerca d’articles i bibliografia amb les eines que s’indicaran a classe. L’alumnat haurà d’identificar clarament les parts que hagin estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions més greus en casos greus.
En el cas que l’estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa d’un acte d’avaluació, aquest acte serà qualificat amb un 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà un 0.
BERGER, Arthur Asa (2016) Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks. Sage.
BORGATTI, Stephen. P., EVERETT, Martin G.; JOHNSON,Jefrrey C. (2013). Analyzing Social Networks. London: Sage.
CORBETTA, Piergiorgio (2007) Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill.
DOMÍNGUEZ, Marius y SOLSONA, Montserrat. (2003) Tècniquesd’investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona.
IGARTUA, Juan José (2006) Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch
JENSEN, Klaus (ed.) (2016). La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México: Fondo de Cultura Económica.
LIS, Irene y PATRICIA, Mariana. (2018) Investigaciones en comunicación en tiempos de big data: sobre metodologías y temporalidades en el abordaje de redes sociales. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 25-43
MEDINA, Alfons i BUSQUET, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC
SIMELIO, Núria; GINESTA, Xavier; SAN EUGENIO, Jordi y CORCOY, Marta (2019) Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society. 22 (3), 369-385
VILCHES, Lorenzo (coord.) (2011) La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona, Gedisa
Programari d'edició de text: Word o similar.
Programari d'anàlisi de dades: PSPP o similar.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 11 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 22 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |