Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen coneixements específics diferents dels que s’assoleixen després de cursar el batxillerat.
Es dóna per fet que els estudiants dominen el català i/o el castellà oral, escrit i que tenen comprensió lectora.
L'assignatura es realitza el primer curs durant el primer semestre i pertany al bloc formatiu de "Comunicació".
A partir d'aquesta assignatura l'estudiantat assolirà objectius fonamentals del Grau de Periodisme, que l'han d'ajudar a:
- Demostrar que té un coneixement bàsic de la dinàmica actual del món que li permet emmarcar la informació d'actualitat en el seu context.
- Reunir i relacionar dades pròpies de la realitat quotidiana que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de tota mena per interpretar i difondre a la societat.
- Reflexionar sobre els canvis que s'han produït en l'àmbit comunicatiu al llarg dels segles, i de quina forma això transforma les relacions humanes, culturals, polítiques, econòmiques i socials de la humanitat.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ
1.1. Què és la comunicació?
1.2. Acceleració i canvis en la comunicació
1.3. La importància de les etapes comunicatives
1.4. El rol dels suports comunicatius.
1.5. Crisis i revolució digital
1.6. Conclusions
TEMA 2. LA COMUNICACIÓ ORAL – GESTUAL
2.1. La capacitat del llenguatge
2.2. L’ evolució humana i la comunicació
2.3. El pensament simbòlic
2.4. El cos com a suport comunicatiu
2.5. La comunicació oral-gestual a l’actualitat
2.6. Conclusions
TEMA 3. L’ESCRIPTURA
3.1. Naixement i desenvolupament de l’escriptura
3.2. Del pictograma a la fonetització
3.3. La importància dels suports i instruments d’escriptura
3.4. Impacte de l’escriptura a l’organització social, econòmica i cultural.
3.5. La invenció del llibre
3.6. L’escriptura com a art: monestirs i copistes
3.7. Alfabetització, escriptura i poder
3.8. Les dones i l escriptura
3.9. Societats sense escriptura
3.10. Conclusions
TEMA 4. LA IMPREMTA
4.1. Europa davant la invenció de la impremta
4.2. La impremta de Gutenberg
4.3. L’expansió dels llibres: dels incunables a les grans biblioteques
4.4. La impressió de textos i la seva influència social
4.5. La periodització de la notícia: dels avisos a les gasetes i diaris
4.6. Sistemes de propaganda: Luter i la propaganda religiosa
4.7. La Il·lustració i la conformació de l’espai públic de la opinió burgesa
4.8. Conclusions
TEMA 5. LA COMUNICACIÓ I LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
5.1. Bases conceptuals i materials de la Revolució Industrial
5.2. Indústria, economia i revolució energètica.
5.3. El paper dels transports i les vies de comunicació
5.4. Industrialització i oci
5.5. La rellevància de les ciutats i els canvis que aporta
5.6. Progressos tècnics en el món de la comunicació. L’abolició de la distància: el telègraf, el telèfon i els serveis postals.
5.7. La rellevància de la opinió pública i la premsa
5.8. Creació de les agències de premsa.
5.9. La fotografia i els precedents de la imatge en moviment.
5.10. Conclusions
TEMA 6. ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ DE MASSES
6.1. L’aparició de la ràdio i del cinema.
6.2. La televisió
6.3. La premsa escrita davant dels nous reptes.
6.4. Els magazines il·lustrats
6.5. El cinema mut i el cinema sonor
6.6. Els noticiaris cinematogràfics
6.7. Publicitat i propaganda: usos i explotació dels mitjans de comunicació als Estats totalitaris i a les democràcies
6.8. La creació del Star System
6.9. Conclusions
TEMA 7. LA REVOLUCIÓ DIGITAL I LA SOCIETAT DEL CONEIXEMENT
7.1. La industria de la comunicació i les empreses tecnològiques.
7.2. La victòria de l’audiovisual enfront de la impremta i la cultura del llibre.
7.3. Globalització de la societat de la informació.
7.4. Informatització i noves tecnologies en l’oci i el treball.
7.5. La immediatesa comunicativa: d’Internet als Reality Shows
7.6. El nou analfabetisme tecnològic i l’esquerda digital: l’accés a la informació.
7.7. Un món de pantalles: efectes en la salut i les relacions humanes. Les xarxes socials
7.8. La Intel·ligència Artificial (AI). Quin futur ens espera?
7.9. Conclusions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques | 75,5 | 3,02 | 5, 7, 9, 11, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 23 |
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
L'aprenentatge estarà basat en:
- La lectura de textos bàsics sobre la història de la comunicació.
- L’estudi de cas de diversos temes on caldrà elaborar treballs de forma individual o en grup.
- Presentacions orals a l'aula sobre els temes estudiats.
Es fomentarà el treball col·laboratiu i la capacitat d’anàlisi crítica i de reflexió.
L’assignatura fomenta la sensibilitat vers la perspectiva de gènere de manera transversal. El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Participació a l'aula | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Treballs pràctics supervisats i dirigits | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 12, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Avaluació continuada
L'avaluació de l'assignatura per a l'alumnat que segueix l'avaluació continuada, constarà de tres parts:
- Pràctiques: 40% de la nota final.
- Examen: 50 % de la nota. Sense apunts.
- Participació a classe: 10% de la nota final.
Per aprovar l'assignatura es farà nota mitjana entre les 3 parts. Cal que estiguin aprovats amb 5 punts l'examen i que sigui un mínim de 5 punts la nota resultant de fer el promig de les pràctiques, que han de fer-se totes. Si algú no fes alguna pràctica per alguna raó justificada, aquesta serà qualificada amb un 0 i es farà nota mitjana igualment.
Només es pot recuperar l'examen. Per anar a la recuperació caldrà que els/les estudiants hagin fet l'examen del curs en primera convocatòria i haver-ne aconseguit una nota mínima de 3 punts.
Les activitats pràctiques avaluables estan distribuïdes al llarg del curs i tenen relació amb aspectes clau de la matèria i del temari de l'assignatura. Hi haurà pràctiques individuals i d'altres en grup.
Els treballs de curs o l'examen que tinguin més de 5 faltes d'ortografia i/o d'estructura gramatical seran suspesos.
Tots els detalls del sistema d'avaluació es concretaran el primer dia de classe i es faran públics a l'Aula Moodle de l'assignatura.
Avaluació única
Aquesta assignatura, en ser eminentment teòrica, ha estat escollida per tal que l'alumnat que ho desitgi trii la opció d'avaluació única. Totes les proves es faran o es lliuraran el mateix dia, que serà la de la data de l'examen final. L'alumnat que s'aculli a aquesta opció, tindrà com a sistema d'avaluacióel següent:
- Examen: 50% de la nota. No serà el mateix examen que pels estudiants d'avaluació continuada. El que triin aquesta opció tenen com a lectures obligatòries els llibres de José Maria Perceval Historia Mundial de la Comunicación; i el llibre de Miquel de Moragas La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil. Sense apunts.
- Pràctiques: 40 % de la nota. Els exercicis pràctics es lliuraran el dia de l'examen. Seran exercicis individuals i no els mateixos que l'alumnat d'avaluació continuada.
- Resolució de cas: 10% de la nota. Es farà a l'aula el mateix dia de l'examen. Sense apunts.
Com en el cas de l'avaluació continuada, només es podrà recuperar l'examen. Per anar a la recuperació caldrà que els/les estudiants hagin fet l'examen del curs en primera convocatòria i haver-ne aconseguit una nota mínima de 3 punts.
Per aprovar l'assignatura es farà la nota mitjana de les tres parts, havent de treure un 5 com a mínim a l'examen i a la resolució de cas, i un 5 de la nota mitjana de les pràctiqus, que s'han de fer totes.
Els treballs de curs o l'examen que tinguin més de 5 faltes d'ortografia i/o estructura gramatical seran suspesos.
Tots els detalls del sistema d'avaluació es concretaran el primer dia de classe i es faran públics a l'Aula Moodle de l'assignatura.
Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
Segona matrícula
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un compendi de les diferents proves d'avaluació, teòriques i pràctiques. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova desíntesi.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Es considera prohibida l'ús de la Intel·ligència Artificial, a menys que el professorat en doni explícitament permís.
Intel·ligència Artificial
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en aquelles tasques que el professorat ho indiqui de manera explícita (fonamentalment en l'elaboració dels treballs del Tema 7). L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
CALVET, Louis-Jean (2001). Historia de la escritura. Barcelona, Paidos.
DIAMOND, Jared (2013). El mundo hasta ayer. Barcelona, Random House Mondadori.
HARARI, Yuval Noah (2024). Nexus, Una breu història de les xarxes d'informació des de l'edat de pedra fins a la IA. Barcelona, Edicions 62.
*MORAGAS, Miquel de (2022). La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil. Bellaterra, Publicaciones universitarias (Aldea Global, 44).
*PERCEVAL, José María (2015), Historia mundial de la comunicación. Madrid, Cátedra.
RUEDA-LAFFOND, José Carlos; GALÁN, Elena; RUBIO, Ángel (2014). Historia de los medios de comunicaicón. Madrid, Alianza.
SCOLARI, Carlos A. (2022). La guerra de las plataformas. Del papiro al metaverso. Barcelona, Anagrama.
(* = lectures obligatòries)
No cal pogramari especial. Només Word o PowerPoint, etc., per presentacions i exercicis.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |