Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès. Es donen per assimilats els continguts de les assignatures del grau prèviament cursades.
L’assignatura s’ubica dintre de la matèria Comunicació, impartida en el primer i segon curs del grau. Per tant, els objectius formatius d’aquesta assignatura es materialitzen en el conjunt que forma amb la resta d’assignatures de la matèria, totes elles de 6 crèdits ECTS i de formació bàsica: Història de la comunicació, Estructura de la comunicació, Teories de la comunicació i Llenguatges audiovisuals.
En conseqüència, l'assignatura s'encabeix en el grup d'assignatures específiques relacionades amb la comunicació. L'objectiu és donar les claus bàsiques d'interpretació de les tecnologies i del seu paper en la societat. És una introducció profunda i alhora teòrica, per tal de donar les bases de reflexió a futures assignatures.
Tal com es defineix en el pla d’estudi, l’objectiu d’aquesta assignatura és l’estudi de les tecnologies associades al desenvolupament de la societat de la informació i el coneixement des d'una perspectiva social i històrica, prestant especial atenció a la innovació i a la creació d’entorns socio-culturals. Es tracta de reflexionar sobre el paper de les tecnologies en la societat i la indústria de la comunicació, així com el seu paper en la societat contemporània. Es presta especial atenció a l'adopció de les tecnologia al sector de la comunicació i les transformacions professionals que pot generar.
Específicament, els objectius de l’assignatura són els següents:
1. Introducció conceptual a les TIC
Què entenem per Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Dades / Informació / Coneixement.
2. Els discursos tecnològics
Aproximació als principals corrents que han estudiat la tecnologia des de diversos punts de vista, amb especial atenció al discurs determinista i el constructivista.
3. Cicle vital de les tecnologies
Anàlisi del cicle vital de les tecnologies per tal d'entendre millor la seva evolució i possible desaparició. Idea de l'obsolescència planificada.
4. Difusió de la Innovació
Aproximació a la innovació i la seva difusió, amb especial atenció a la proposta d'Everett M. Rogers.
5. Digitalització
Descripció i anàlisi del procés de digitalització dels mitjans de comunicació i les industries culturals i les seves impliacions professionals, industrials i socials.
6. Escletxes digitals
Ànalisi crítica del concepte de digitalització a partir de les dinàmiques d'inclusió/exclusió que genera qualsevol tecnologia.
7. Intel·ligència artificial
Descripció de les tecnologies disponibles sota aquesta denominació i anàlisi crítica i històrica de la seva implantació social, especialment en la indústria de la comunicació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37,5 | 1,5 | |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització de treballs | 82,5 | 3,3 |
L'adquisició de coneixements i competències per part dels alumnes es farà a través de diversos procediments metodològics que inclouen classes magistrals i seminaris. S’hi duran a terme lectures, escoltes i visionats de material, que es discutiran col·lectivament. També es duran a terme exercicis d’aula, tant individuals com grupals.
El gruix del curs es dedicarà a dissenyar i produir un podcast periodístic que abordi una controvèrsia sobre tecnologies de la informació i la comunicació; i en el qual els estudiants hauran d’aplicar els coneixements adquirits a l’assignatura. En modalitat d’avaluació continuada es fa en grup . Pel que fa a l’alumnat d’avaluació continuada, el podcast es durà a terme individualment.
La metodologia en què es basa aquest disseny del treball de curs és l’aprenentatge autèntic. El treball de curs d’aquesta assignatura es materialitza en un format periodístic per fomentar la praxis de la futura professió de l’alumnat. Aquesta proposta forma part d’un projecte d’innovació docent finançat per la UAB compartit amb altres assignatures teòriques de la facultat: Estructura de la comunicació (primer curs) i Història del Periodisme (tercer). També hi participa l’optativa Producció Periodística Multiplataforma (UABmèdia) (tercer i quart curs).
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 30% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 8, 10, 11, 14 |
Seminaris | 30% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball de curs | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tecnologies de la Informació i la Comunicació forma part del grup d’assignatures que disposa de dos sistemes d’avaluació: continuada i única.
Avaluació continuada:
L’avaluació continuada està integrada per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar amb un 5 com a mínim per a superar l’assignatura:
El treball és una activitat realitzada en grup que consistirà en la producció i realització d'un podcast periodístic on es tractarà un tema controvertit sobre tecnologia a partir dels continguts impartits a les classes teòriques. L’alumnat haurà d’evidenciar capacitat de llegir críticament el discurs tecnològic contemporani, relacionant la teoria de l’assignatura amb casos específics. A principis de curs, es penjarà el protocol que especifica amb tot detall com s’ha de procedir.
Els seminaris serviran per a produir el podcast i treballar aspectes relacionats amb la cobertura informativa de la tecnologia. Els seminaris disposaran de protocols, que es publicaran al principi de curs, juntament amb el calendari de cada sessió. Combinaran tant el treball a l'aula com l'exposició de treball dut a terme fora de les hores de classe. Les faltes d'assistència afectaran la nota en funció de les característiques de cada seminari. Faltar a un seminari puntuable implicarà treure un zero. Per poder aprovar els seminaris, s'ha d'haver assistit almenys a 2/3 de les sessions programades.
L’examen teòric inclourà el que s’ha vist i fet a les sessions teòriques de classe, als seminaris i les lectures obligatòries que s’hauran de fer al llarg del curs. Les característiques de l’examen es detallaran a principi de curs.
Avaluació única:
L’avaluació única està integrada per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar amb un 5 com a mínim per a superar l’assignatura:
El treball és la producció i realització individual d'un podcast periodístic amb les mateixes característiques formals que l'avaluació continuada però de menys durada i menos complexitat.
L’examen teòric inclourà el que s’ha vist i fet a les sessions teòriques de classe, als seminaris i les lectures obligatòries que s’hauran de fer al llarg del curs.
L’exercici de síntesi és una prova presencial en què l’estudiantat haurà de posar en relació la teoria vista a classe amb una o diverses noticies d'actualitat proporcionades per professor el dia de l'examen. L’alumnat que esculli l’avaluació única podrà assistir com a oient als seminaris si així ho desitja. Al Campus Virtual es donaran més detalls sobre aquesta prova.
Sobre el període i condicions de la recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen i del treball o d'ambdues parts sempre i quan hagi estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentar a la recuperació del treball i/o de l'examen, s’haurà hagut d’obtenir una nota mitjana de l'assignatura de 3,5.
Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris d'avaluació continuada
Sobre el plagi
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0. Això també aplica a l'ús fraudulent d'aplicacions d'intel·ligència artificial generativa.
Sobre la Intel·ligència Artificial
En general, en aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
En alguns exercicis concrets, l’ús de la IA estarà prohibit, almenys en algunes de les fases de realització de les tasques. En aquests casos, es farà constar al protocol corresponent.
Es requereix Audacity.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |